Blomster
Fra : Kaj

Dato : 21-04-11 08:30

Vi har i haven nogle blomster, som vi ikke kender navnet på. Er der nogen
her, som kender dem, og vil fortælle, hvad de hedder?
På forhånd tak.
Billederne kan ses her:

https://picasaweb.google.com/kajegon0/Blomster?authkey=Gv1sRgCMuyp5DzppffAw#

De 2 første billeder samme plante.

Fra : Lise Hansen

Dato : 21-04-11 08:41

1 + 2: Botaniske tulipaner. De har sikkert et "undernavn" -sortsnavn. Alle
planter er selvfølgelig "botaniske", men disse små tulipaner hedder
"botaniske tulipaner".
3: Helleborus -julerose/påskeklokke. Der findes en mængde navngivne sorter -
og sikkert endnu flere unavngivne krydsninger.

Hilsen
Lise

Fra : Anelise

Dato : 21-04-11 09:21

"Lise Hansen" <lise.h@mail,dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3: Helleborus -julerose/påskeklokke. Der findes en mængde navngivne
> sorter - og sikkert endnu flere unavngivne krydsninger.

jeg er helt enig med Lise, de botaniske tulipaner er karakteristiske ved, at
der er flere blomster pr. stilk i modsætning til de mere kultiverede
tulipaner, vi har i haven.
mvh Anelise

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-11 10:35

On Thu, 21 Apr 2011 10:20:48 +0200, "Anelise" <anelise@mail.telenor.dk>
wrote:

> [...]

Og denne her hedder 'Tarda' - kan dog ikke helt huske om det er et
sortsnavn eller dens artsnavn.

Den ligner nu mere en nyserod, som godt nok også er en type
julerose/påskeklokke. Men har blade der er lidt anderledes og de der
flotte grønlige blomster.

>jeg er helt enig med Lise, de botaniske tulipaner er karakteristiske ved, at
>der er flere blomster pr. stilk i modsætning til de mere kultiverede
>tulipaner, vi har i haven.

Det er en god tommelfingerregel i hvert fald. Men der findes nu også
mange botaniske tulipaner som kun har en blomst pr. stilk. Lige som der
findes nogle mere forædlede tulipansorter som har flere blomster pr.
stilk.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-04-11 19:52

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> mange botaniske tulipaner som kun har en blomst pr. stilk. Lige som
> der findes nogle mere forædlede tulipansorter som har flere blomster

Jeg gik rundt og bildte mig selv ind, at "botaniske tulipaner" drejede sig
om tulipaner, der eksisterer som sådan i vild tilstand et eller andet sted i
verden - i modsætning til forædlede tulipaner, der er et resultat af
gartneres eksperimentering med krydsning.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-04-11 05:51

On Tue, 26 Apr 2011 20:51:40 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

> [...]
>verden - i modsætning til forædlede tulipaner, der er et resultat af
>gartneres eksperimentering med krydsning.

Det er det jo sådan set også. Og derfor er det med antal blomster pr.
stilk kun en tommelfingerregel, der findes mange arter af tulipaner som
kun har en blomst pr stilk.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/