Kloning af roser ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-04-11 10:51

Er er der nogen der har erfaring med det ? Roser koster af en eller
anden grund ret mange penge synes jeg mellem 75 og 100 kr pr stk tænkte
at jeg ville købe 4-5 stykker - sener tage en stilk med et blad på dybde
det i noget vækst hormon og se om noget jump starter kan sætte gang i
dem også sætte dem i en potte slår den rod for gødning lys begynder
at vokse så kan jeg ikke se hvorfor den ikke skulle komme ?

Roser må da formere sig på en eller anden måde ?

min lokale gartner påstår godt nok det aldrig bliver helt godt
men det kunne da være sjovt at prøve

Mv.
BMM

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-04-11 11:37

Den 20-04-2011 11:50, Bo M Mogensen skrev:
> også sætte dem i en potte slår den rod for gødning lys begynder
> at vokse så kan jeg ikke se hvorfor den ikke skulle komme ?

tvivler på de vil lykkes!
> Roser må da formere sig på en eller anden måde ?
Naturligt via frø. Man kan også være heldig med en deling af roden, men
det er en form for hærværk.

Gartnerne poder den ønskede sort på en ukurant stamme.

//finn

Fra : Aksel

Dato : 20-04-11 16:17

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Roser må da formere sig på en eller anden måde ?
>
> min lokale gartner påstår godt nok det aldrig bliver helt godt

Jeg har prøvet at frøformere nogle af vore flotteste roser. Det kom der ikke
noget godt ud af. De gror bedre efter podning på stilken af en rosetype med
kraftig rod.
Der er ikke noget at gøre ved det, det er meget sikrere og meget nemmere at
købe den rose , du vil have hos gartneren, selvom det bliver lidt dyrere.
Mvh
Aksel

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-04-11 16:30

Den 20-04-2011 17:17, Aksel skrev:
> [...]
> købe den rose , du vil have hos gartneren, selvom det bliver lidt dyrere.

Hej Axel
det er jo ikke bare pengene det er jo også sjovt at se om man kan få det
til at lykkedes

Mv
Bo

Fra : Preben

Dato : 20-04-11 17:54

Den 20.04.2011 kl. 17:29 skrev Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com>:

> Hej Axel
> det er jo ikke bare pengene det er jo også sjovt at se om man kan få det
> til at lykkedes

Det kan du godt, så svært er det heller ikke. Se nærmere her eller søg på
Google med "Okulation af roser"
http://www.juelsminde-planteskole.dk/Okulation.html

--
mvh/Preben

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 21-04-11 15:01

Den 20-04-2011 18:54, Preben skrev:

> Det kan du godt, så svært er det heller ikke. Se nærmere her eller søg
> på Google med "Okulation af roser"
> http://www.juelsminde-planteskole.dk/Okulation.html

ja det skal jeg da prøve når vi rammer august

--
The Genius Of The Crowd
http://alturl.com/nbj6g