frilands tomater
Fra : lom k

Dato : 19-04-11 11:30

Davs

Hvor vil i mene at det er en god ide at plante tomater i plante sække
på friland ( husvæg, sydvent)??

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-04-11 12:01

Den 19-04-2011 12:30, lom k skrev:
> Hvor vil i mene at det er en god ide at plante tomater i plante sække
> på friland ( husvæg, sydvent)??
den var svær!

op ad en sydvendt husvæg!

//finn

Fra : O.L

Dato : 19-04-11 14:29

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> den var svær!
>
> op ad en sydvendt husvæg!
>
> //finn

I Italien

O.L.

Fra : lom k

Dato : 19-04-11 14:55

Cykelsmeden wrote:

> den var svær!
>
> op ad en sydvendt husvæg!
>
> //finn

okay der mangler lige som lidt beklager
hvornår vil I mene at det varmt nok til at plante frilands tomater i
plante sæk. De skal stå ved en syd vent husmur.

håber detr giver mening. ps er kun til danske tomater

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-04-11 15:11

19 Apr 2011 13:54:44 GMT skrev lom k:

>okay der mangler lige som lidt beklager
>hvornår vil I mene at det varmt nok til at plante frilands tomater i
>plante sæk. De skal stå ved en syd vent husmur.
>
>håber detr giver mening. ps er kun til danske tomater

Man kan sagtens dyrke danske tometer i Italien
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-04-11 17:49

Den 19-04-2011 16:11, Kurt Hansen skrev:
> hvornår vil I mene at det varmt nok til at plante frilands tomater i

Hvis vejret holder, om 14 dage, ellers vent en måned!
Bare sørg for at de står i læ.
et par rammer med plastfolie vil hjælpe godt på vej.

//finn

Fra : Mogens

Dato : 19-04-11 19:36

Cykelsmeden wrote:

> Hvis vejret holder, om 14 dage, ellers vent en måned!
> Bare sørg for at de står i læ.
> et par rammer med plastfolie vil hjælpe godt på vej.
>
> //finn
Og et par rammer øl medens du spændt sidder og betragter vidunderet
udfolde sig ;)

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-04-11 19:43

Den 19-04-2011 20:36, Mogens skrev:

> Og et par rammer øl medens du spændt sidder og betragter vidunderet
> udfolde sig ;)

Du ramte ikke hel ved siden af

//finn

iøvrigt har jeg købt 4 store transparente papirkurve i Ikea.
Dem bruger jeg som "drivhus" på sarte krydderplanter som basilikum,
salvie etc. hele sommeren, når vi ikke lige har et stille højtryk.
Det kunne måske være en ide i starten?

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-04-11 21:24

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> Dem bruger jeg som "drivhus" på sarte krydderplanter som basilikum,
> salvie etc. hele sommeren, når vi ikke lige har et stille højtryk.

Eller klipper en ende af plasticdunke fra sprinklervædske (eller
rengørongsmidler eller eddike) og bruger dunken uden den ene ende som
micro-drivhus. - Prøvet med success sidste år i April-maj og det er
anbefalelsesværdigt at skylle dunkene inden de tages i brug som drivhuse.

/Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-04-11 15:16

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i meddelelsen
> hvornår vil I mene at det varmt nok til at plante frilands tomater i
> plante sæk. De skal stå ved en syd vent husmur.

Kommer an på vejret - i et normalt forår ville jeg sige midten af maj -
i et lunt forår lidt tidligere.

Jan

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-04-11 00:02

Jan Vestergaard skrev:

> Kommer an på vejret - i et normalt forår ville jeg
> sige midten af maj - i et lunt forår lidt tidligere.

Øv, jeg har allerede 12 tomatplanter klar til
udplantning fra mine tørvepotter.

De ryger i morgen i plantesække i havestuen, får
en bambuspind at læne sig op ad, så skal det nok
gå alt sammen.

Der går dog en rum tid før vi kan høste, men om
et par måneder bugner det så meget at man er
ved at være træt af tomater.

Så er der til gengæld meget andet at hente i haven,
det er det der er skønt ved at dyrke noget selv.

Krukken med rosmarin ser lidt kedelig ud på denne
årstid - alligevel er der friske skud der blomstrer
lige nu. De er til aften blevet brugt til bagte rodfrugter
i form af pastinak, pertsillerod og gulerod - det skal
bare 45 minutter i ovnen i ikke for små stykker, et
herligt tilbehør til mange ting - og helt gratis.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-04-11 22:21

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen
> Øv, jeg har allerede 12 tomatplanter klar til
> udplantning fra mine tørvepotter.

Det vil godt kunne stå ude om dagen - men det er for koldt om natten.

> De ryger i morgen i plantesække i havestuen, får
> en bambuspind at læne sig op ad, så skal det nok
> gå alt sammen.

Lyder som en fin løsning

Jan

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-04-11 21:29

Cykelsmeden wrote:

> den var svær! op ad en sydvendt husvæg!

Op ad en husvæg (i danmark) eller et hjørne af haven (i Danmark) hvor
solen skinner samt hvor der er læ.

Selvom planterne kan stå udenfor i potter og spande i dagtimerne bør de
ikke stå permanent ude før tidligst fra midt i første halvdel af maj.

/Lars