Trælister og fu
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 18-04-11 20:00

Jeg er ved at skifte glaslister på et par vinduer. Jeg har gjort mig
megen umage med at få dem skåret så præcist til, at hjørnerne bliver
lukkede. Men nu hvor duggen sænker sig, er jeg blevet lidt bekymret
for om et egentlig er smart at lave en perfekt pasning lige nu. Vil
listerne suge så meget fugt, når det bliver efterår, at de kommer til
at stå i en bue? De længste lister er 1105mm lange, så der skal ikke
mange promille til, før der er noget ekspansion der skal udmøntes et
eller andet sted.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Cykelsmeden

Dato : 18-04-11 20:06

Den 18-04-2011 21:00, Anders Wegge Keller skrev:
> [...]
> at stå i en bue? De længste lister er 1105mm lange, så der skal ikke
> mange promille til, før der er noget ekspansion der skal udmøntes et
Nej!
fugtvariationen sker kun på tykkelsen, så det vil du ikke opdage!

nb. jeg håber du har brugt alu i bundstykket. De lodrette lister bør
ende et par mm før alulisten, i samme smig.
//finn

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 18-04-11 20:33

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> writes:

> Nej!
> fugtvariationen sker kun på tykkelsen, så det vil du ikke opdage!

OK

> nb. jeg håber du har brugt alu i bundstykket. De lodrette lister bør
> ende et par mm før alulisten, i samme smig.

Nej, det er træ hele vejen rundt. Det er det også i de lister jeg
skifter. Nu hvor du skriver det, kan jeg da godt se at der ville være
en pointe i en aluliste forneden, men det må blive ved næste udskiftning.

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-04-11 09:52

Anders Wegge Keller wrote:

> [...]
> skifter. Nu hvor du skriver det, kan jeg da godt se at der ville være
> en pointe i en aluliste forneden, men det må blive ved næste

Det bliver om to til fem år afhængigt af hvordan listerne er beskyttet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-04-11 12:00

Den 19-04-2011 10:51, Erik Olsen skrev:
> Det bliver om to til fem år afhængigt af hvordan listerne er beskyttet.

og med udskiftning af vinduets bundramme tilfølge, afh. af luftspalter.

dårlig ide!

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-04-11 14:51

Cykelsmeden wrote:

> og med udskiftning af vinduets bundramme tilfølge, afh. af
> luftspalter.
> dårlig ide!

Hvad er en dårlig ide? Jeg er ikke nødvendigvis uenig med dig, men du
formulerer dig uklart.

Lidt om vores eget vinduesprojekt:

Vi har boet i vores nuværende hus i nu 10½ år. Efter godt 2½ år
renoverede jeg husets vinduer udvendigt. Et par små vinduer fik
udskiftet termoruden og i et lille vindue blev termoruden med kulørt
glas flyttet til et tilsvarende i kælderen. Alle vinduer fik udskiftet
bundglaslisten af træ med alumuniumsglaslister, og sideglaslisterne blev
afkortet ca. 5 mm over alubundlisten. Herved kan der ikke suges fugt op
i sideglaslisterne, og enderne kan træbeskyttes effektivt.

Alle bundfalse og glaslister af træ blev renset og behandlet med
base-træbeskyttelse (terpentinfortyndbar) til udvendig brug og dernæst
efter grundig tørring dækkende træbeskyttelse (vandfortyndbar) så godt
det lod sig gøre inden montering af de nye bundglaslister. Hvor
termoruderne var blevet skiftet eller byttet rundt (små vinduer), blev
monteret nye glaslister som blev behandlet med træbeskyttelse efter
samme opskrift efter tilpasning og inden montering. Efterfølgende blev
rammer og karme behandlet tilsvarende med træbeskyttelse.

En af de store fordele ved at benytte bundglaslister af aluminium er at
konstruktionen sikrer at mellemrummet mellem glaslisten og bundfalsen er
grundigt ventileret, derved beskyttes bundfalsen bedre mod fugt og råd.
Det er i reglen ikke tilfældet hvis man benytter bundglaslister af træ.

Den udvendige træbeskyttelse er nu efter ca. otte år stadig hel og pæn.
Et par steder i de nederste hjørner var bundfalsene på nogle store
vinduer med faste rammer lidt møre pga. fugt og manglende vedligehold,
det er absolut områder man skal være særligt opmærksom på, men jeg
forventer at have udsat reparation eller fornyelse med den omtalte
behandling.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-04-11 17:46

Den 19-04-2011 15:50, Erik Olsen skrev:

> [...]
> grundigt ventileret, derved beskyttes bundfalsen bedre mod fugt og råd.
> Det er i reglen ikke tilfældet hvis man benytter bundglaslister af træ.

Beklager jeg ikke har været klar i mit udtryk, - det er du til gengæld

//finn

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-04-11 17:44

Cykelsmeden wrote:

> Nej!
> fugtvariationen sker kun på tykkelsen, så det vil du ikke opdage!

Hvis træ kun udvider sig i tykkelsen ved fugtoptagelse, hvordan kan det så
være, at en snedker lægger gulv med omkring en centimeters luft langs
væggene for at undgå at gulvet pludselig slår op i en flot bue?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-04-11 17:57

Den 19-04-2011 18:43, Erik Ginnerskov skrev:
> Hvis træ kun udvider sig i tykkelsen ved fugtoptagelse, hvordan kan det så
> være, at en snedker lægger gulv med omkring en centimeters luft langs
> væggene for at undgå at gulvet pludselig slår op i en flot bue?

Det går han normalt også meget op i på langs! på store gulve kan 1 cm
være for lidt, afh. af træsorten.
- På tværs skal der bare være lidt luft, og grunden er at endetræet
ikke må røre muren og dermed "trække fugt"
Men den smule træet udvider sig i længderetningen kan næppe måles på 110
cm, hvorimod det kan betyde lidt hvis det er på 10 m.
Nu har jeg gennem 50 år set flere gulve med bule grundet fugt. Bulen har
ALTID været i længderetningen. Til gengæld kan den være over ½ m. høj

//finn