gødning til roser
Fra : Anelise

Dato : 18-04-11 17:21

Kan man bruge universal have(kunst)gødning NPK 16-3-12 til rosenbedet?

venlig hilsen, Anelise

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-11 20:50

On Mon, 18 Apr 2011 18:20:40 +0200, "Anelise" <anelise@mail.telenor.dk>
wrote:

>Kan man bruge universal have(kunst)gødning NPK 16-3-12 til rosenbedet?

Ja.
Men sådan en npk-gødning skal bruges 3, måske endda 4 gange på en sæson
til roser, hvor en "rigtig" rosengødning typisk kun skal bruges 2 gange.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anelise

Dato : 18-04-11 21:45

> [...]
> Men sådan en npk-gødning skal bruges 3, måske endda 4 gange på en sæson
> til roser, hvor en "rigtig" rosengødning typisk kun skal bruges 2 gange.

OK - tak for svaret.
mvh Anelise

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-04-11 10:42

Den 18-04-2011 21:50, Mads Lie Jensen skrev:

> Ja.
> Men sådan en npk-gødning skal bruges 3, måske endda 4 gange på en sæson
> til roser, hvor en "rigtig" rosengødning typisk kun skal bruges 2 gange.

hvad er rigtig rosengødning ? jeg har lige købt 1 rose men planen er der
skal være 4-5 stykker - jeg har sådan noget grønne fingere fra netto
(blandes i vand) tænkte mig at give hele haven en tur med den 1 gang om
ugen fra maj til august - men det er måske ikke nok til roser ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-04-11 16:34

In news:re5pq6hm7i07pr6gjspg66v17o68j9qmlm@4ax.com,
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> typed:

> Ja.
> Men sådan en npk-gødning skal bruges 3, måske endda 4 gange på en
> sæson til roser, hvor en "rigtig" rosengødning typisk kun skal bruges
> 2 gange.

Jeg har altid brugt gødning lavet specielt til roser. I dag har jeg købt 3
dejlige storblomstrende roser mere, og gartneren fortalte at roser
almindeligvis skal have gødning én gang om måneden.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-11 16:59

On Sat, 23 Apr 2011 17:33:57 +0200, "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk>
wrote:

>Jeg har altid brugt gødning lavet specielt til roser. I dag har jeg købt 3
>dejlige storblomstrende roser mere, og gartneren fortalte at roser
>almindeligvis skal have gødning én gang om måneden.

Ja, det er ikke rent galt med en gang om måneden - i 4 måneder
(april, maj, juni og juli.)
Men mest hvis man bruger NPK-gødning. De rigtige rosengødninger er meget
tit organiske gødninger som virker over længere tid og derfor kun skal
gives de ca. 2 gange. Til gengæld skal man huske at give lidt mere.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : ABJ

Dato : 22-04-11 10:43

"Anelise" <anelise@mail.telenor.dk> skrev i meddelelsen
> Kan man bruge universal have(kunst)gødning NPK 16-3-12 til rosenbedet?
>
> venlig hilsen, Anelise
Knud Pedersen http://www.rosenposten.dk/ siger NPK 3-4 gange første gang i
april efter klipning, sidste gang i august.