Bukkehorn
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-07-11 06:53

Er der nogen her, der har prøvet at spise bukkehorn som salat?

Er det overhovedet muligt at dyrke i DK?

Mvh Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-07-11 10:34

Lars Kongshøj skrev:

> Er det overhovedet muligt at dyrke i DK?

Det går der sikkert helt ged i

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-07-11 10:47

Den 06/07/11 11.33, Allan Vebel skrev:

> Det går der sikkert helt ged i

Siden mit sidste indlæg har jeg googlet et gartneri i Køge, som har
både det og andre gode sager...

Men stadig spørgsmålet - erfaring med frisk bukkehorn?

Mvh. Lars

Fra : ;o)-max-

Dato : 06-07-11 11:14

On 06-07-2011 11:47, Lars Kongshøj wrote:

> Men stadig spørgsmålet - erfaring med frisk bukkehorn?

Man spiser jo spirerne, specielt dem fra Ægypten er sunde ;o(
Jeg tror kun jeg har fået bukkehorn i indiske retter, hvor
de er en del af en karry/masala (Fenugreek/Methi). Og på vores
landsted bruger de lokale dem i fladbrød Methi roti, de mætter
og smager godt.

Men hvis du er interesseret i "eksotiske" salater, så sku du
tjekke de mange blade/planter ud som blir brugt i det nord
thailandske/laotiske/vietnamesiske landkøkken. Der er nogle
spændende smagsoplevelser, som en kreativ kok sikkert kunne
få meget ud af.
-max-

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-07-11 11:27

Den 06/07/11 12.13, -max- skrev:

> Man spiser jo spirerne, specielt dem fra Ægypten er sunde ;o(

Selv ;-(

> [...]
> thailandske/laotiske/vietnamesiske landkøkken. Der er nogle
> spændende smagsoplevelser, som en kreativ kok sikkert kunne

Har du nogen links?

Jeg har i øvrigt aldrig smagt hellig basilikum - men jeg må nok ind bag
Hovedbanegården en dag, hvis de har det der?

Mvh. Lars

Fra : ;o)-max-

Dato : 07-07-11 16:39

On 06-07-2011 12:26, Lars Kongshøj wrote:

> Har du nogen links?
>
> Jeg har i øvrigt aldrig smagt hellig basilikum - men jeg må nok ind bag
> Hovedbanegården en dag, hvis de har det der?

Ja du må der ind - eller måske bare tage lidt ferie
og opleve det originale Esan/thai køkken. Rejs på
egen hånd, så du er fri til at udforske. Jeg gav
godt 4k kr med SAS t/rt sidst, men det er noget
med årstiden

Hellig Basil - uh ja det er vidst ikke lige den
jeg er vild med, det er den søde, mine lokale ved
jeg skal have med når jeg køber Laap Moo. Jeg
behøver ikke meget andet end en dusk af det og
en håndfuld klisterris, så spinder jeg som en mis.
En liste over de mange typer -
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_basil_cultivars

Jeg faldt kun over dette link, der er ikke så meget
at komme efter, men tag et kig -
http://en.wikipedia.org/wiki/Lao_cuisine
-max-

Fra : ;o)-max-

Dato : 07-07-11 16:59

On 07-07-2011 17:39, -max- wrote:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Thai_dishes

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-11 07:38

Den 07/07/11 17.39, -max- skrev:

> [...]
> En liste over de mange typer -
> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_basil_cultivars
>
> Jeg faldt kun over dette link, der er ikke så meget

Tak for links!

Mvh Lars

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-07-11 11:30

Den 06/07/11 11.47, Lars Kongshøj skrev:

> Siden mit sidste indlæg har jeg googlet et gartneri i Køge, som har
> både det og andre gode sager...
>
> Men stadig spørgsmålet - erfaring med frisk bukkehorn?

De skal vist koge længe for at blive møre, skal de ikke?

Hvis du nogensinde kommer til Herman Görings jagtejendom "Carinhall",
kan du jo forsøge et smugle det 56 enders gevir der hænger i hall'en med
hjem. Der skal godt nok en stor gryde til, men så er der osse mums til
et par uger

Jeg mener ... nu har Allan væltet sin kop og så kan jeg jo lissågodt
vælte min osse, ikk'?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-07-11 11:42

Den 06/07/11 12.30, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> et par uger
>
> Jeg mener ... nu har Allan væltet sin kop og så kan jeg jo lissågodt

Ja-ja Når du kommer hjem fra din jagtferie, så berig os med dine
erfaringer!

Jeg har lige lagt nogle frø fra den lokale i vand - jeg tvivler på at de
har været behandlet godt nok til at spire.

Og så må vi se om de er fra Egypten...

Mvh. Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-07-11 12:54

Lars Kongshøj skrev:

> Jeg har lige lagt nogle frø fra den lokale i vand - jeg
> tvivler på at de har været behandlet godt nok til at spire.
>
> Og så må vi se om de er fra Egypten...

Jeg holder mig fra bukkehornsfrø og -spirer, indtil
VTEC-epidemien er afblæst. Men jeg elsker mad
med karry, og karry er vist ikke meget værd uden
bukkehornsfrø.

--
Herluf :·)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-07-11 20:56

Den 06/07/11 13.53, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jeg holder mig fra bukkehornsfrø og -spirer, indtil
> VTEC-epidemien er afblæst.

Mine er købt før, men det er tidligere set at en enkelt sendings
dårlige kvalitet kan ødelægge et produkts omdømme.

> Men jeg elsker mad
> med karry, og karry er vist ikke meget værd uden
> bukkehornsfrø.

Nej det er karryen ikke, jeg tilsætter altid ekstra bukkehornsfrø til
den indkøbte karry-pasta.

Mvh. Lars