trafik mellem computere
Fra : Sørensen

Dato : 05-07-11 13:15

Jeg har en router med 100 mb. port, hvori der sidder en gigabit svitch
som deler ud til alle computere, går det med gigabit-hastighed mellem
computerne eller er alt trafik ude og vende i routeren ??.

Tilsyneladene er det kun to lamper på svitcen som flimre, og ikke den
der går ud til routeren.
--
VH.
Sørensen

Fra : Leif Neland

Dato : 05-07-11 13:56

Den 05-07-2011 14:15, Sørensen skrev:
> [...]
> computerne eller er alt trafik ude og vende i routeren ??.
>
> Tilsyneladene er det kun to lamper på svitcen som flimre, og ikke den

En simplificeret forklaring:

"I gamle dage" brugte man en "hub", der groft sagt sendte alt ud på alle
de andre porte, hvad der kom ind, hvilket gjorde at satte man et 10Mb
netkort på en af portene, kørte hele netværket 10Mb, selvom alt andet
var 100Mb f.ex. En hub er groft sagt kun en forstærker

Men en switch lærer hvilke ip/mac-adresser, der sidder på hver port, og
sender kun data derhen, hvor det er nødvendigt.
Switchen kan også modtage med en hastighed og sende det videre med en anden.

Hub = nav, som på en cykel, hvor alt kommer ind til og ud igen.
Switch = kontakt, omstillingsbord/telefoncentral, der laves de
forbindelser, der er brug for. A kan tale med B og C med D samtidig, ude
de hører hinanden.

"Allekald", broadcasts og trafik til maskiner, switchen ikke ved hvor
er, sendes ud til alle porte.

Leif

Fra : Sørensen

Dato : 06-07-11 15:40

Den 05-07-2011 14:56, Leif Neland skrev:

> [...]
> de hører hinanden.
>
> "Allekald", broadcasts og trafik til maskiner, switchen ikke ved hvor

Tak for god forklaring, jeg trode en svitch var ligeså dum som et
dobbeltstik til 230 volt
det virkede lidt langsomt at overføre billeder fra kamera, via
computer a til computer B, men det var vist kameraet der var flaskehalsen

--
VH.
Sørensen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-07-11 15:43

Den 06-07-2011 16:39, Sørensen skrev:
> det virkede lidt langsomt at overføre billeder fra kamera, via
> computer a til computer B, men det var vist kameraet der var flaskehalsen
Det er som regel meget hurtigere at tage kortet ud af kameraet, og sætte
det i en billig kortlæser.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-07-11 08:27

Den 06-07-2011 16:43, Cykelsmeden skrev:
> Det er som regel meget hurtigere at tage kortet ud af kameraet, og sætte
> det i en billig kortlæser.
Burde måske også gøre opmærksom på Robocopy (gl. MSprodukt der følger
med de seneste windows) som øger kopieringshastigheden markant.

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-07-11 15:34

On Tue, 05 Jul 2011 14:15:03 +0200, Sørensen <not@invalid.com> wrote:

>Jeg har en router med 100 mb. port, hvori der sidder en gigabit svitch
>som deler ud til alle computere, går det med gigabit-hastighed mellem
>computerne
Ja hvis de da ellers connecter med gb.

>eller er alt trafik ude og vende i routeren ??.
Nej

/Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-07-11 15:27

On Tue, 05 Jul 2011 18:33:52 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Nej

Som udgangspunkt nej, men det afhænger faktisk lidt af, hvordan de to
maskiner tilgår hinanden. Hvis A er registreret i global DNS, og B
tilgår den via det navn, kan trafikken godt blive 'vendt' i routeren.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/