Indbetet til Skat's Listesystem
Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-07-11 09:21

Nu har jeg de sidste 3 dage gentagende gange forsøgt at indberette til Skats
"Listesystem" uden held. Deres system fejler, så der ikke kan indtastes
noget.
Har også forgæves forsøgt at ringe til dem, men efter en masse tast-selv
spørgsmål får man blot beskeden "Vi har meget travlt, der kan forekomme lang
ventetid", hvorefter jeg gav op efter 10 minutter.

Hvilke andre muligheder har man for at indberette et enkelt EU-salg til
listesystemet?
Hvad er konsekvensen af at sige "nu gider jeg f..... ikke spilde mere tid"
og undlader at indberette?

Sidste kvartal var der problemer med både indberetning af moms og
listesystemet, lige som man mange gange slet ikke kunne logge på med et
medarbejder certifikat.
Det er særdeles utilfredsstillende at man skal bruge så meget tid på disse
indberetninger. Ønsker man elektronisk indberetning må man f..... sørge for
at systemerne virker

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-07-11 12:04

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message

> Hvilke andre muligheder har man for at indberette et enkelt EU-salg til
> listesystemet?

Vent en uge og prøv igen. Det har jeg bestemt mig til (havde samme problem
igår og jeg kan se, at det fortsat ikke virker).

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-07-11 14:40

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message

> Vent en uge og prøv igen. Det har jeg bestemt mig til (havde samme problem
> igår og jeg kan se, at det fortsat ikke virker).

Ja tak, da er jeg på ferie.
Nu har jeg forsøgt i 3 dage og forsøgte igen for 5 minutter siden, nu kan
jeg igen ikke logge på med mit medarbejder certifikat.

<SNIP>
Der er problemer med anvendelsen af Digital Signatur.

Prøv igen senere

</SNIP>

Er der mon nogen, der har regnet på hvor meget det koster at virksomhederne
igen-og-igen skal bruge tid på at "Prøv igen senere"?
Det kan simpelthen ikke være rigtigt at man skal bruge så meget tid på at
forsøge igen og igen, blot for at indberette et enkelt EU-salg.

Hold kæft, hvor er jeg ved at være træt af det cirkus hver gang der skal
indberettes moms

Fra : Ralph

Dato : 05-07-11 15:25

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i meddelelsen
> Nu har jeg de sidste 3 dage gentagende gange forsøgt at indberette til
> Skats "Listesystem" uden held. Deres system fejler, så der ikke kan
> indtastes noget.

Jeg har før haft problemer pga. browseren, kan ikke huske om det var FireFox
eller Opera, men ved at bruge InternetExplorer virkede det. Det samme med
skats toldtarifkoder.
Bortset fra det så var der problemer igår med at logge på med NemID, det
kører idag.

--
Ralph

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-07-11 18:39

> Jeg har før haft problemer pga. browseren, kan ikke huske om det var
> FireFox eller Opera, men ved at bruge InternetExplorer virkede det. Det
> samme med skats toldtarifkoder.

Det er ikke et browser problem. Jeg har mange gange tidligere indberettet,
lige som alt andet end netop "Listesystemet" virker (når jeg ellers kan
logge på).
Skat er åbenbart ved at lancere et nyt system til "Listesystemet". De er
åbenbart klar over at der er problemer, for fristen "for 2. kvartal 2011
udskydes helt ekstraordinært til 17. august 2011".
Virkelig professionelt, at man så lægge de "gamle" system død netop som der
skal indberettes.

> Bortset fra det så var der problemer igår med at logge på med NemID, det
> kører idag.

Jeg bruger ikke NemID, men et et medarbejder certifikat via Digital
Signatur, som også har kørt meget ustabilt de sidste par dage.
Ufatteligt at systemerne er så ustabile til en så vigtig funktion.

Fra : Karsten H. (7870)

Dato : 07-07-11 01:41

Den 05-07-2011 19:38, Allan Soerensen skrev:
> [...]
> Signatur, som også har kørt meget ustabilt de sidste par dage.
> Ufatteligt at systemerne er så ustabile til en så vigtig funktion.

Hænger det sammen med,fristen for indberetning af den udvidede
selvopgiver af samme årsager er udsat til den 10. juli (foreløbig).

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-07-11 09:26

"Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Hænger det sammen med,fristen for indberetning af den udvidede selvopgiver
> af samme årsager er udsat til den 10. juli (foreløbig).

Nej, det er 2 forskellige ting. Frisen for den udvidede selvopgiver er
udvidet pga. at arbejdsnedlæggelsen hos CSC. Det var bla. årsagen til at jeg
ganske komisk fik tilsendt en selvangivelse og servicebrev 14 dage EFTER jeg
havde indtastet den online.

Mht. til listesystemet, så har Skat langt om længe fået lagt en besked på
deres telefonsvarer, som oplyser at:
"Det er først muligt at indberette EU-salg, tidligere listesystem, efter 10.
juli"

Måske det var en ide at oplyse det på deres hjemmeside!
Nu har jeg prøvet i 5 dage og får bare den informative besked:

<SNIP>
Fejl!
Transaktions-id:e24b95c4-e9e1-4d6b-a02d-3eTransaktionstid:2011-07-07T10:15:10.035+02:00Det
du forsøger kan ikke lade sig gøre lige nu. Prøv igen senere. Men hvis du
var ved at overføre en fil, i fx Listesystemet, kan overførslen alligevel
være gået godt. Se derfor efter overførslen i Tidligere indberettede, inden
du forsøger igen. [TSE-0003].
</SNIP>

Hold op, hvor har jeg spildt meget tid på den skide indberetning af et
enkelt EU-slag.
Skat's informationsniveau er bare for dårligt. Det er helt til grin at man
ikke tydeligt informere om at det ikke virker og fjerne menupunktet så længe

Fra : Michael Sørensen

Dato : 07-07-11 11:14

Den 07-07-2011 10:26, Allan Soerensen skrev:
> [...]
> ikke tydeligt informere om at det ikke virker og fjerne menupunktet så længe

Nu er SKAT en evig kilde til frustration i mit job.

Jeg ringer flere gange dagligt til skat. Din tålmodighed rækkede til 10
minutter jf. andet indlæg i tråden. Jeg bliver nødt til at holde ved og
har siddet i op til en time, så der skal være tålmodighed.

Det bliver først rigtigt sjovt, når man har været igennem møllem med
"tryk 1 hvis..., tryk 3 for... tryk * for at komme tilbage" osv.

Jeg har sågar prøvet at sidde i kø i over 30 min. for at blive smidt af.
2 gange i streg. (Smidt af skete ved at jeg på et tidspunkt skulle
indtaste mit postnummer, derefter kom en kort bip lyd og jeg
forbindelsen røg). Ringede derefter op i omstillingen hos SKAT,
forklarede dem problemet. De ville sende mig videre, men røg til samme
"problem" igen. (altså et teknisk problem).

Deres IT fungerer bare ikke.

JEg har en selvangivelse for 2011, som er færdiglavet og som jeg derfor
gerne vil indberette, men den åbner først til august.

Har man sambeskattede selskaber kan man indberette selvangivelserne
online, men hjælpeskemaet til sambeskatning findes endnu ikke online og
skal under alle omstændigheder indsendes pr. post.

Det var blot for at illustrere endnu flere tekniske genialiteter hos SKAT

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-07-11 09:06

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> [...]
> deres telefonsvarer, som oplyser at:
> "Det er først muligt at indberette EU-salg, tidligere listesystem, efter

Nå, så er det den 12. juli og det burde endelig være muligt at få indberette
det EU-salg, så jeg kan gå på ferie uden hængepartier, men nu er beskeden:

<SNIP>
Det nye "EU-salg uden moms" er udsat på ubestemt tid. Når en ny dato kendes
meldes dette ud. Det gamle Listesystem er lukket. Det er indtil videre ikke
muligt at indberette EU-salgsangivelser til SKAT. Indberetningsfristen er
ekstraordinært udskudt til 17. august 2011.
</SNIP>

Tja, hvordan skal jeg mon kunne overholde den nye frist på 17. august 2011
når "Det nye EU-salg uden moms er udsat på ubestemt tid" og man har været så
smart at lukke det gamle "Listesystem"?

Hold da op, hvor er det "professionelt". Man laver sgu da ikke den slags
ændringer på et IT-system, der er i drift, men på et redundant system, hvor
man kan teste og først skifte når man virkelig er klar. Det er tilmed
topmålet at man forsøger at lave ændringen lige i forbindelse med
afslutningen af 2. kvartal, hvor absolut flest virksomheder skal bruge
systemet *gak*

Fra : Benny Andersen

Dato : 14-07-11 20:11