Mængderabat ved køb af flere stk
Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-07-11 00:12

Hej gruppe.

Min uvidenhed giver anledning til et spørgsmål.

Mange supermarkeder og butikker kører med, at man ved mængderabat opnår
rabatten på samtlige antal enheder af varen, når man blot har ramt den
krævede mængde en gang.

Fx.

Butikken har et tilbud på en vare, hvor 1 vare koster 70 kr.
(normalpris), men tilbud (mængderabat) køb 2 for 100 kr. (og dermed 50
kr. pr. stk.).

Mange varehuse kører derefter med, at alle efterfølgende enheder nu
koster 50 kr. da rabatten allerede er opnået ved at købe de første to.
Man kan dermed købe 3 stk, 5, stk. 7 stk. osv og stadig opnå
mængderabatten på samtlige enheder, selvom antallet ikke er deleligt med
den oprindelige mængderabat på 2 stk.

Mit spørgsmål går nu på, om det er en lov, der siger dette, eller om det
blot er varehusenes egen politik og velvilje, der afgør dette.

Jeg har altid haft den (fejlagtige?)tro, at man skulle have den
førstnævnte rabat, da jeg har fået den i mange butikker, og blev lidt
overrasket i dag, da en butik havde en anden mening.

Jeg har ingen problem med, om det ene eller andet er det korrekte svar,
som jeg indledte med er det blot min uvidenhed, der giver anledning til
spørgsmålet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-11 06:06

Michael Sørensen skrev:

> Mit spørgsmål går nu på, om det er en lov, der siger dette, eller om det
> blot er varehusenes egen politik og velvilje, der afgør dette.

Det sidste. Varehusene kan lave rabatter og tilbud lige som det
passer dem.

--
Bertel

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 07-07-11 00:11

Den 05/07/11 07.05, Bertel Lund Hansen skrev:

> Det sidste. Varehusene kan lave rabatter og tilbud lige som det
> passer dem.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Men forbrugerne holder øje med "rabattens fornuft" og brokker sig hvis
de finder rabatten urimelig strikket sammen.
Butikshandel er et samspil mellem varehus og kunde. Som du formulerer
det er det et varehusdespoti der regerer!

Lad os sige at 1 koster 70 men 2 koster 100, så vil det være rimeligt at
3 koster 150.

I et anarkistisk varehusdespoti, kunne huset strikke det således sammen:
køb 1 for 70 tag 2 for 100.
men:
Nu tager manden ikke 2, men 10 hvorpå butikken tager 700 kr.
De forklarer det med at det kun er "2"!! der koster 100 hvorimod 10
koster 10 gange 70 kroner=700 kroner.

Det vil du så acceptere som normalt fordi "Varehuse kan lave rabatter og
tilbud lige som det passer dem"
Skal vi ikke slå fast at det er du nok den eneste i verden som mener?

Min pointe er at det slipper de ikke godt fra hvis der ikke i deres
rabatter er inkluderet en fornuftig tankegang hvor forbrugeren får mere
rabat jo mere han aftager.

MvH
Jens
Lyrik

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-07-11 04:15

Thu, 07 Jul 2011 01:11:27 +0200 skrev Jens Erik Bech:

>Min pointe er at det slipper de ikke godt fra hvis der ikke i deres
>rabatter er inkluderet en fornuftig tankegang hvor forbrugeren får mere
>rabat jo mere han aftager.

Nu ved jeg godt, at det er en juragruppe vi befinder os i, men
alligevel: I yderste konsekvens vil varen jo blive gratis, eller i
hvert fald decimeret til 0,000-et-eller-andet, hvis man køber en
million styk. Jeg synes det er fair nok, at en forretning kan sætte
begrænsning på det antal man kan købe til tilbudspris.

Når det så er sagt, er tilbudene ikke altid skruet fornuftigt og
logisk sammen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : KT

Dato : 07-07-11 04:55

"Jens Erik Bech" <jenserikbech@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Min pointe er at det slipper de ikke godt fra hvis der ikke i deres
> rabatter er inkluderet en fornuftig tankegang hvor forbrugeren får mere

Grunden til at de ikke slipper godt fra det er kundernes uvilje til at købe
på sådanne vilkår - ikke fordi det er ulovligt at have dem.

Knud

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-07-11 06:29

Den 07-07-2011 01:11, Jens Erik Bech skrev:

> [...]
> Nu tager manden ikke 2, men 10 hvorpå butikken tager 700 kr.
> De forklarer det med at det kun er "2"!! der koster 100 hvorimod 10
Sådan gør de i hvert tilfælde i Superbrugsen i Vodskov

eller rettere
1 koster 70, 2 koster 100

dvs at man betaler:
1 stk = 70
2 stk = 100
3 stk = 170 (1 tilbud + 1 normal)
4 stk = 200 (2 tilbud)
osv.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-11 08:02

Jens Erik Bech skrev:

> Men forbrugerne holder øje med "rabattens fornuft" og brokker sig hvis
> de finder rabatten urimelig strikket sammen.

Jeg forholdt mig til det juridiske. Det er gruppens emne.

--
Bertel

Fra : PDJ

Dato : 08-07-11 02:34

Mener at forbrugerombudsmanden for mange år siden udtalte, at man som
forbruger har krav på tilbudsprisen, når blot mindste antallet er
opnået, medmindre det ligefrem er nødvendigt at lave anbrud på en
pakning. Hvis der er loft på antallet man kan få til tilbudspris skal
det tydeligt angives sammen med tilbuddet. De fleste større kæder
(bl..a Dansk Supermarked) valgte at følge disse retningslinjer, og
derfor gik forbrugerombudsmanden ikke videre, men
forbrugerombudsmandens ord er jo ikke lov.
Det undrer mig dog at Superbrugsen i Vodskov ikke gør det, da jeg ikke
har mødt en Superbrugs i Aalborg der ikke gør det...

/Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-07-11 11:07

Den 08-07-2011 10:33, PDJ skrev:

> Det undrer mig dog at Superbrugsen i Vodskov ikke gør det, da jeg ikke
> har mødt en Superbrugs i Aalborg der ikke gør det...

Det må i givet fald være et lokalt problem/misforståelse i
Vodskov. Coop har tilbudt efterfølgende varer til den
nedsatte pris i meget lang tid. Det er en bevidst politik
fra kædens ledelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand: