Klunseri anses for tyveri ?
Fra : Jørgen

Dato : 04-07-11 21:13

Hej NG !

Strl. § 276
For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed
rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens
tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her og i det følgende en
energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i brug til
frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i andet økonomisk
øjemed.

På en losseplads, står der: "klunseri er tyveri og vil blive anmeldt til
Politiet"

Hvor kommer "uberettiget vinding" ind ?

Holder sådan en sag som tyveri ? Jeg synes det kan være svært at realisere
gerningsindholdet, når vi taler om ting, der er smidt ud.

Sælger lossepladsen murstenene, grenene og skabene osv. og tjener på det ?

For at sætte den helt på spidsen:

Jeg afleverer et køleskab på lossepladsen. Ombetemmer mig og tager det
igen...
Jeg har svært ved at se at det er tyveri.

Tror I tyveriforsættet kan bevises ved klunseri ?

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-11 06:02

Jørgen skrev:

> [...]
> øjemed.

> På en losseplads, står der: "klunseri er tyveri og vil blive anmeldt til

Derved at den fjernede genstand enten bliver solgt eller også
taget i brug og derved sparer tyven for en udgift. Det
uberettigede ligger i at tingene tilhører kommunen i det øjeblik
de er parkeret på genbrugspladsen.

Men du mener måske ikke at jeg får uberettiget vinding hvis jeg
snupser naboens hifianlæg og stiller op i min egen stue?
Glimrende. Det vil jeg da fluks gøre. Det er jo indlysende at det
ikke er tyveri. Tak, nu har jeg set det klare lys.

> Holder sådan en sag som tyveri ? Jeg synes det kan være svært at realisere
> gerningsindholdet, når vi taler om ting, der er smidt ud.

Man tager en ting der ikke tilhører en selv. Hvor svært kan det
være?

> Sælger lossepladsen murstenene, grenene og skabene osv. og tjener på det ?

Nogle ting bliver solgt. Andre ting bliver smidt på lossepladsen.

> Jeg afleverer et køleskab på lossepladsen. Ombetemmer mig og tager det
> igen...
> Jeg har svært ved at se at det er tyveri.

Jeg har svært ved at forstå at du ikke kan se det.

Jeg forærer dig et køleskab. Senere henter jeg det uden dit
vidende. Tyveri? Så absolut.

> Tror I tyveriforsættet kan bevises ved klunseri ?

Det ligger sådan set i selve gerningen. Man ejer ikke tingen. Man
har forsæt til at liste af med den.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 05-07-11 06:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Derved at den fjernede genstand enten bliver solgt eller også
> taget i brug og derved sparer tyven for en udgift. Det
> uberettigede ligger i at tingene tilhører kommunen i det øjeblik
> de er parkeret på genbrugspladsen.

Jamen jeg tænker på - det er jo skrald og skal destrueres. Derfor har det
"ingen" værdi.

Jeg er dog ikke klar over om kommunen sælger delene fx. jern - for så har
det naturligvis en økonomisk værdi for kommunen.

Det er jo et ralativt nyt tiltag, at man ikke må klunse. Det måtte man godt
gøre for bare få år tilbage. Der var det åbenbart ikke tyveri ?

> [...]
> Glimrende. Det vil jeg da fluks gøre. Det er jo indlysende at det
> ikke er tyveri. Tak, nu har jeg set det klare lys.

Come on Bertel !

Du plejer at være mere seriøst. Du må kunne se hvad jeg mener. Jeg taler jo
om skrald og ting, der skal destrures.... og derfor sætter spørgsmålstegn
ved "vinding"

Det du nævner er jo selvfølgelig tyveri.

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-11 08:46

Per skrev:

> Jamen jeg tænker på - det er jo skrald og skal destrueres.

Hvor vil du finde det henne?

I Horsens er der en genbrugsplads. Der er det klart tyveri at
fjerne noget. Der er også en egentlig losseplads. Der har private
ingen adgang, og det har sikkert noget med sikkerhed at gøre. Så
er der forbrændingen. Man må ikke hoppe ned i skakten for at
snuppe ting, og man kan heller ikke komme op derfra igen.

Hvis du finder skrald uden for lossepladser, må du inderligt
gerne tage det. Det vil ikke være uberettiget at du fjerner det -
uanset om hensigten er vinding.

> Jeg er dog ikke klar over om kommunen sælger delene fx. jern - for så har
> det naturligvis en økonomisk værdi for kommunen.

Kommunen udnytter alt hvad der er af værdi.

> Det er jo et ralativt nyt tiltag, at man ikke må klunse.

Det er mange år siden jeg så skilte med det forbud i Horsens. De
kom vist samtidig med organiseringen af genbrugspladsen.

> Det måtte man godt gøre for bare få år tilbage. Der var det
> åbenbart ikke tyveri ?

Er du sikker på at man måtte - eller blev det bare ikke
forhindret?

--

Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 05-07-11 12:26

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote

> [...]
> er der forbrændingen. Man må ikke hoppe ned i skakten for at
> snuppe ting, og man kan heller ikke komme op derfra igen.

Og Horsens kommune restaurerer og sælger de brugbare dele som et element i
beskæftigelsesprojekter, derfor er der i dette tilfælde klart tale om
tyveri.

> Er du sikker på at man måtte - eller blev det bare ikke
> forhindret?

Der er stadig en del kommuner, hvor det er tilladt at klunse - og med god
mening. Det gør at kommunen sparer bortfjernelse og dstruktion af en del
inventar, og at mange ting bliver genanvendt til gavn for miljøet.

--
Kurt Lund

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-07-11 13:17

Den 05-07-2011 13:26, Kurt Lund skrev:
> Der er stadig en del kommuner, hvor det er tilladt at klunse - og med god
> mening. Det gør at kommunen sparer bortfjernelse og dstruktion af en del
> inventar, og at mange ting bliver genanvendt til gavn for miljøet.
Mange kommuner har et offentligt "genbrugsrum" hvor man "tillader andre
at genbruge sit spild"
Her må man så ikke klunse i containerne.

En rimelig ordning imho.

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-07-11 15:39

On Tue, 05 Jul 2011 14:17:00 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Mange kommuner har et offentligt "genbrugsrum" hvor man "tillader andre
>at genbruge sit spild"
>Her må man så ikke klunse i containerne.
>
>En rimelig ordning imho.

Og nok også den eneste juridiske holdbare for alle partere, så ved man
hvad der gælder.

/Hans