Hvem er Helle Fagralid?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-06-11 13:27

DSB-bladet 'Ud & Se' bringer en større artikel og forsidebillede
af Helle Fagralid og omtaler hende som en af Danmarks mest brugte
(brugte formodentlig i positiv betydning) skuespillerinder, og
som førstekysseren på film og i teatret.

Jeg har aldrig hørt om konen før. Har I?

--
Jørgen Grandt

Fra : Klaus Petersen

Dato : 22-06-11 14:52

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> (brugte formodentlig i positiv betydning) skuespillerinder, og som
> førstekysseren på film og i teatret.
>
> Jeg har aldrig hørt om konen før. Har I?

Hun har måske været hyret en del gange, men ikke lige frem til roller
af den store betydning for produktionerne, så det er nok derfor der
stort set ikke er en eneste der aner hvem hun er.
http://www.imdb.com/name/nm0265149/

Men størstedelen af hendes karriere ligger åbenbart i teater
produktioner og det er her man skal finde grunden til den store gåde om
hvem hun er.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-06-11 18:24

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> formodentlig i positiv betydning) skuespillerinder, og som
> førstekysseren på film og i teatret.
>
> Jeg har aldrig hørt om konen før. Har I?

Ja. Måske lagde jeg første gang mærke til hende i "Nikolaj og Julie".
Det Kgl. Teater har haft store plakater hængende i København med hendes
ansigt på linje med andre af deres kendte skuespilleres.

En af Danmarks mest brugte på film er hun nok ikke.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-06-11 09:49

Jørgen Grandt wrote:
> Jeg har aldrig hørt om konen før. Har I?

Ja. Jeg kan sagtens se hende for mig og vil til enhver tid
kunne sætte navn på hende, når jeg ser hende. Jeg kan dog ikke
remse op, hvad jeg rent faktisk har set hende i.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-11 12:07

"Per H. Nielsen" skrev i meddelelsen

> Ja. Jeg kan sagtens se hende for mig og vil til enhver tid
> kunne sætte navn på hende, når jeg ser hende. Jeg kan dog ikke
> remse op, hvad jeg rent faktisk har set hende i.

.... en rød stilfuld aftenkjole?
.... en let casual sparkedragt ved ferielle udfoldelser?
.... mink?

Simon

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-06-11 12:23

Mr. D frembragte:
> ... en rød stilfuld aftenkjole?
> ... en let casual sparkedragt ved ferielle udfoldelser?
> ... mink?

Nivea-creme? ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-11 10:28

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> på film og i teatret.
>
> Jeg har aldrig hørt om konen før. Har I?

Jeg troede straks, at der var tale om en fejl og at det måske var i
Saudi-Arabien eller et eller andet muhamedansk land
hun var kendt i og at det med "Danmark" var en trykfejl (sætte-fejl).
..........men jeg kan se at hun slet ikke er araber, som navnet antyder.
Hun ser heller ikke arabisk ud.'

Måske andre ved hvem damen er ??? - når hun nu er så frygtelig meget kendt
og er helt vildt populær og al det der.
http://tomorrowpeople.us/images/headshots/p1/20395_helle_fagralid_01(1).jpg

Hilsen Åge

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-06-11 11:22

Den 25/06/11 11.28, Åge Halldorsson skrev:

> [...]
>
> Måske andre ved hvem damen er ??? - når hun nu er så frygtelig meget
> kendt og er helt vildt populær og al det der.

Der er en ret lang liste over hendes karriere her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Helle_Fagralid

Mvh. Lars

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-06-11 12:12

Ã…ge Halldorsson skrev:

> [...]
> hun var kendt i og at det med "Danmark" var en trykfejl (sætte-fejl).
> ..........men jeg kan se at hun slet ikke er araber, som navnet antyder.

Hendes navn antyder, at hun har færøsk baggrund, lidt på samme måde som
dit navn antyder, at du har islandsk baggrund.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-11 13:43

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hendes navn antyder, at hun har færøsk baggrund, lidt på samme måde som
> dit navn antyder, at du har islandsk baggrund.

Ja, det kan jeg se. Jeg synes bare ikke lige det lyder færøsk - og så
alligevel. De plejer jo at hedde noget med "Johnsen", "Kalbak" og sån noget.
Måske Bergfríður, Reinaldur
eller Sigbrandur.

Men hendes navn ER tilsyneladende typisk færøsk. Det skulle betyde "fager
dal".

Hilsen Åge

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-06-11 01:31

Den 25/06/11 14.43, Åge Halldorsson skrev:
> [...]
> eller Sigbrandur.
>
> Men hendes navn ER tilsyneladende typisk færøsk. Det skulle betyde "fager

Hun hedder egentligt Fagralið. Jeg gætter på at lið er samme ord som
led, i den betydning vi for nyligt har diskuteret i dk.kultur.sprog -
xfut hertil.

Mvh. Lars