Købt familienavn?
Fra : RK

Dato : 04-07-11 17:22

Er der nogen steder man kan få oplyst om ens familiemellemnavn er købt? I
mit tilfælde er navnet formentlig købt omkring 1900 men ville egentlig gerne
have det be- eller afkræftet!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-11 18:43

RK skrev:

> Er der nogen steder man kan få oplyst om ens familiemellemnavn er købt?

Hvad vil det sige?

--
Bertel

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-07-11 07:53

> Hvad vil det sige?

Før 1903 eksisterede der i Danmark kun én legal mulighed for at ændre
navn, nemlig via en kgl. bevilling. Det blev sjældent benyttet, da det
var dyrt, og fordi regeringen førte en restriktiv navnepolitik.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Jet

Dato : 04-07-11 12:00

On 4 Jul., 19:21, "RK" <flemmin...@mail.tele.dk> wrote:
> Er der nogen steder man kan f oplyst om ens familiemellemnavn er k bt? I
> mit tilf lde er navnet formentlig k bt omkring 1900 men ville egentlig gerne
> have det be- eller afkr ftet!

I gamle dage var det Statsamtet nu hedder det Statsforvaltningen, prøv
der

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 04-07-11 19:15

RK skrev:
> Er der nogen steder man kan få oplyst om ens familiemellemnavn er købt? I
> mit tilfælde er navnet formentlig købt omkring 1900 men ville egentlig
> gerne have det be- eller afkræftet!

Du kan læse her om hvordan du finder ud af det:
http://www.sa.dk/media(2531,1030)/LAK-navneaendring.pdf

Som bladet nævner skal du starte med kirkebøgerne, og de findes indscannet
på Internettet. Hvis du vil se den oprindelige journalsag m.m. skal du en
tur forbi det relevante arkiv, eller betale for en undersøgelse.

Mvh.
Jes

Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-07-11 19:47

Den 04-07-2011 18:21, RK skrev:
> Er der nogen steder man kan få oplyst om ens familiemellemnavn er købt?
> I mit tilfælde er navnet formentlig købt omkring 1900 men ville egentlig
> gerne have det be- eller afkræftet!

Som jeg er blevet det fortalt, så køber man ikke et navn.
Man betaler for det dokument der beviser dit nye efternavn
nu er Jensen i stedet for Hansen. Der har så været perioder
hvor det har været billigt (mener 38 kr) og andre perioder
med en kæmpe afgift lagt oveni (mener det var fordi der var
så mange der skiftede navn (3-4000 kr)).
Mange betalte så et firma for at stå for papirarbejdet der
er i forbindelse med navneændring, og fejlagtigt har fortalt
andre de har betalt x antal kr. for at få deres nye efternavn,
men i virkeligheden er det blot betaling for et stykke arbejde
man har fået udført. Iøvrigt er det temmelig simpelt og ikke
spor tidskrævende at gøre det selv.
Jeg har selv tidligere haft ansøgt men fået afslag pga navnene
jeg havde fundet stred imod dansk sprogbrug. Nu tager jeg nok
et gammelt familienavn i stedet og på den måde får nyt.
MAn skal dog også have for øje at der er en masse dokumenter man
skal have nyt af, og de koster allesammen. Pas, kørekort, hævekort
sygesikringsbevis osv. osv.

Fra : Hauge

Dato : 04-07-11 19:51

Den 04-07-2011 20:47, Andersen [3650] skrev:
> Man betaler for det dokument der beviser dit nye efternavn

Der omtales *mellemnavn*, det er jo ikke et efternavn men et fornavn.

Mvh Hauge

Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-07-11 21:29

Den 04-07-2011 20:51, Hauge skrev:

> Der omtales *mellemnavn*, det er jo ikke et efternavn men et fornavn.
>
> Mvh Hauge

Godt set Hauge. Jeg kom nu også med mit besyv fordi jeg ville fortælle
at man ikke køber sine navne i den forstand som OP ligger op til.
Det er uvedkommende om det er et fornavn, mellemnavn eller efternavn.
Man betaler kun et gebyr, eller får det omkostningsfrit.
Selvfølgelig med undtagelse af det det koster at få nye papirer med
sit nye navn (som jeg også fortalte).

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-07-11 08:10

Den 04-07-2011 22:28, Andersen [3650] skrev:
> Godt set Hauge.

Man kunne også have "set", at den pågældende hændelse skulle være fundet
sted omkring 1900

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-07-11 23:08

Den 04-07-2011 20:51, Hauge skrev:

> Der omtales *mellemnavn*, det er jo ikke et efternavn men et fornavn.

Ikke nødvendigvis. Det er absolut muligt at bære et mellemnavn, der er
beskyttet efter navnelovens §2.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-07-11 22:53

Den 04-07-2011 18:21, RK skrev:
> Er der nogen steder man kan få oplyst om ens familiemellemnavn er købt?
> I mit tilfælde er navnet formentlig købt omkring 1900 men ville egentlig
> gerne have det be- eller afkræftet!

Du roder formodentlig forskellige navnelove sammen. Taler vi om et
efternavn var der tidligere en liste med beskyttede efternavne. Dvs.
efternavne der ikke var frit tilgængelige. Denne liste byggede i
hovedsagen på tidligere registrerede familienavne. Det er muligvis denne
registrering, som du hentyder til i dit spørgsmål. Med nyeste navnelov
er beskyttede efternavne efternavne, der bæres af under 2000 personer.

Et mellemnavn - som du vel egentlig spørger til - kan være:

1) Et navn, der tidligere har været mellemnavn.
2) Et navn, som den pågældende kan tage som efternavn.
3) Et navn, der bæres eller har været båret som mellemnavn af forældre,
bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.
4) Et navn, der kan tages som fornavn - uanset køn
5) Et navn, der bæres som mellemnavn af mors eller fars nuværende eller
tidligere ægtefælle, når den pågældende stedfar eller stedmor samtykker.
6) Et navn, der bæres som mellemnavn af ansøgerens nuværende eller
tidligere plejemor eller plejefar, når den pågældende samtykker.
7) Et navn, som den pågældendes ægtefælle bærer som mellemnavn eller
efternavn, når ægtefællen samtykker.

Et eller andet sted så jeg på et tidspunkt en liste fra de første danske
navneregistreringer, men kan ikke finde den pt.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-07-11 23:00

Den 04-07-2011 23:53, Soeren Friberg skrev:

> [...]
>
> Et eller andet sted så jeg på et tidspunkt en liste fra de første danske
> navneregistreringer, men kan ikke finde den pt.

Mao. er et beskyttet efternavn IKKE tilgængelig som mellemnavn med
mindre har ret til at bære navnet som efternavn. Således kan dit
mellemnavn være beskyttet såfremt det også er et efternavn med under
2000 bærere!

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-07-11 07:51

Den 04-07-2011 18:21, RK skrev:
> Er der nogen steder man kan få oplyst om ens familiemellemnavn er købt?
> I mit tilfælde er navnet formentlig købt omkring 1900 men ville egentlig
> gerne have det be- eller afkræftet!

Som jeg forstår spørgsmålet nu, skal du henvende dig i Rigsarkivet, hvor
du kan finde de 7391 efternavne som folk anmeldte til forbehold inden 1.
juli 1905:

Rigsarkivet, Justitsministeriets 1. kontor. Materialet omfatter dels
Fortegnelse over de anmeldte navne 1904-5 (2 bd.), hvori de mange
efternavne blev indført i kronologisk orden efterhånden som de
anmeldtes, dels Navneanmeldelser 1904-05 (14 pk.), hvor sagerne ligger
i samme rækkefølge, som i protokollerne.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-07-11 17:47

Mon, 4 Jul 2011 18:21:51 +0200 skrev RK:

>Er der nogen steder man kan få oplyst om ens familiemellemnavn er købt? I
>mit tilfælde er navnet formentlig købt omkring 1900 men ville egentlig gerne
>have det be- eller afkræftet!

Der er andre muligheder end de i tråden hidtil nænte. En forkortet
histoprisk gennemgang af navne forordninger og love:

I dåbsforordningen af 1828 ("... adskilligt, som i Daaben bliver at
iagttage") står der i §18: "I øvrigt bør hvert Barn ved Dåben benævnes
ej alene med Fornavn, men også med det Familie- eller Stamnavn, som
det i fremtiden bør bære".

Allerede fra begyndelsen var der tvivl om, hvorledes dette skulle
fortolkes og der blev efterfølgende udsendt flere cirkulærer. Ved en
rundskrivelse af 1856 slog man fast, at de valgte navne nu var
bindende for alle følgende slægtled.

Der heskede stor forvirring og utilfredshed med forordningen og den
borgerlige ulydighed fik frit løb.

Vi springer frem til 1904, hvor blev det muligt ved øvrighedsbevis at
få navneforandring. Det kostede 4 kr. og måtte kun ske én gang.
Elspeditionen foregik i København gennem overpræsidiet, ellers gennem
herreds- og byfogederne, i hvis arkiver de omfattende protokoller nu
findes på landsarkiverne.

Hvis dine forfædre, måske gennem flere generationer, var blevet kaldt
"Kallestrup" - måske fordi en bedstefar kom fra Kallestrup sogn - gik
man til øvrigheden og påberåbte sig dette navn og fik det registreret
som familienavn.

"Omkring 1900" kunne meget vel betyde, at der er sådan det er
foregået. Altså: en tur til dit lokale landsarkiv!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.