Stofas Zaptor og et (trådløst) netværk
Fra : TrekkieGrrrl

Dato : 04-07-11 12:11

Jeg har for nylig anskaffet mig en Zaptor box fra Stofa.

Jeg har også for nylig anskaffet mig en trådløs router.

De to ting har ikke helt villet spille sammen indtil nu, men jeg har
hørt fra flere at det ER muligt, så.. Hjælp?!

I øjeblikket ser min opsætning sådan ud:

Modem--->Router--->Switch--->alle kablede computere i huset + zaptor
(Zaptor'en kan så IKKE få forbindelse til internettet!)

Jeg har fået at vide fra Stofa, at Zaptoren kræver "sin egen" Ip-
adresse, altså ikke en lan adresse.

Ham jeg lige talte med fra Stofa foreslog jeg satte dem op sådan:

Modem-->Zaptor - men hov det kan man jo ikke for så er der ingen
videre forbindelse ud..

Så da han havde tænkt lidt over det mente han at man kunne gøre:

Modem--->switch--->Zaptor
 |

----->Router

----->Øvrige computere
(hvis det hele rykker sig nu skal man tænke de nedadgående pile sat
til switchen)

Det giver bare ikke mening i mit hovede (jeg har ikke prøvet det i
praksis fordi en i familien bruger internetforbindelsen lige nu og jeg
ikke vil risikere at afbryde den med mine eksperimenter)

Skal routeren ikke netop være først for at kunne tilddele IP adresser
(via DHCP) til de forskellige computere der er sat i switchen? Eller
har jeg misforstået det?

På forhånd tak for hjælpen!

~Trekkie

Fra : Mogens

Dato : 04-07-11 19:57

Den 04-07-2011 20:11, TrekkieGrrrl skrev:
> Jeg har for nylig anskaffet mig en Zaptor box fra Stofa.

KLIP

> [...]
>
> Skal routeren ikke netop være først for at kunne tilddele IP adresser
> (via DHCP) til de forskellige computere der er sat i switchen? Eller

Det er korrekt at Zaptor skal tilsluttes en switch.
Du får op til 5 IP adr. fra Stofa, så Zaptor bruger 1 og din Router
bruger 1.
Alle andre PC'er skal så tilsluttes routeren (evt. via en switch hvis
der ikke er porte nok i routeren).
SÃ¥ det hedder Modem > Switch > Zaptor

Router > (Switch) > Pc'er

Mogens