Thunderbird win7
Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 04-07-11 07:57

Hej
Jeg kører win7 home edition og overvejer at skifte til thunderbird som
mit standard mail program - og lightning til kalenderen. Men jeg er
kommet i tvivl om hvorvidt det er muligt, at lave en back-up af mine
mails og mine aftaler og opgaver. Og hvordan det skal gøres. I outlook
kan jeg jo bare eksportere dem - den funktion synes jeg ikke at jeg kan
se i Thunderbird.
mvh Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-11 08:06

Jørgen Nyerup skrev:

> [...]
> mails og mine aftaler og opgaver. Og hvordan det skal gøres. I outlook
> kan jeg jo bare eksportere dem - den funktion synes jeg ikke at jeg kan

Thunderbird fås i en portable version. Det betyder at alting -
indstillinger, mails og hele svineriet, bliver lagt i samme mappe
(eller en undermappa dertil). Så kan du zippe hele basismappen
som backup.

Portable versioner er beregnet til at man kan lægge dem på en
usb-pind og tage med sig overalt. Jeg bruger dem når jeg kan
komme til det fordi jeg hader at programmer fjumrer med mit
systemdrev.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-11 08:38

Den 04-07-2011 08:57, Jørgen Nyerup skrev:

> [...]
> kalenderen. Men jeg er kommet i tvivl om hvorvidt det er
> muligt, at lave en back-up af mine mails og mine aftaler og

Det er det. Alle mails, brugerindstillinger m.m. ligger i en
enkelt mappe og dens undermapper, som du så bare kan lave
backup af manuelt eller som du kan sætte dit backupprogram
til at medtage.

Den nemmeste måde at finde mappen på:
Klik på Windows-logoet (Start-knappen)
I feltet nederst, skriv:
%appdata%
Tryk på tasten Enter
I den åbnede mappe finder du mappen Thunderbird, som
indeholder alle dine Thunderbird-data.

Du kan med fordel lave backup af samtlige undermapper i den
åbnede mappe, det er nemlig her langt de fleste af dine
programmer gemmer deres brugerdata/indstillinger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 04-07-11 10:13

Den 04-07-2011 09:38, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Du kan med fordel lave backup af samtlige undermapper i den åbnede
> mappe, det er nemlig her langt de fleste af dine programmer gemmer deres

Tak for hjælpen så langt - men det gav to nye problemer: Jeg har kigget
på Mozilla/Thunderbird hjemmesiden, men kan ikke se nogen "portable"
version - er Thunderbird altis portable?
Til gengæld så jeg, at der var kommet en version 5.0, som jeg
installerede - og nu er alle de mails, som jeg havde importeret fra
outlook forsvundet. Heldigvis er min outlook stadig aktiv - men de
forsvandt helt uden advarsel. Kan jeg "migrere" dem et eller andet sted fra?
mvh Jørgen

Fra : emjeppesen

Dato : 04-07-11 10:21

Jørgen Nyerup skrev:

>Tak for hjælpen så langt - men det gav to nye problemer: Jeg har kigget
>på Mozilla/Thunderbird hjemmesiden, men kan ikke se nogen "portable"
>version - er Thunderbird altis portable?

Skriv
Thunderbird portable dansk
i google

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 04-07-11 10:47

Den 04-07-2011 11:20, emjeppesen skrev:

> Skriv
> Thunderbird portable dansk
> i google

Tak - men hvor blev alle mine mails af?
mvh Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-11 10:58

Den 04-07-2011 11:13, Jørgen Nyerup skrev:
> [...]
> har kigget på Mozilla/Thunderbird hjemmesiden, men kan ikke
> se nogen "portable" version - er Thunderbird altis portable?

Portable er en speciel version, som skal hentes fra et andet
sted. Bertel Lund Hansen foretrækker portable programmer,
men det er efter min mening overflødigt i denne sammenhæng.
Der er også ulemper ved den portable version, så vidt jeg
har forstået.

> Til gengæld så jeg, at der var kommet en version 5.0, som
> jeg installerede - og nu er alle de mails, som jeg havde
> importeret fra outlook forsvundet.

Det lyder meget specielt. Du havde importeret dem i
Thunderbird? Hvilken version? Kan du se dine konti i
Thunderbird 5 - altså så det kun er selve mailene, der er væk?

Dine mails skulle ikke blive berørt af et opgradering til en
nyere version. Der kan være flere forklaringer, fx at du er
kommet til at slå visning af læste meddelelser fra.

Prøv først at tjekke dette: Vis => Tråde => mærke ud for Alle.

Vi har en fin guide til at finde forsvundne mails på
MozillaDanmarks hjemmeside, men siden er nede i øjeblikket,
fordi webhotellet (Surftown) druknede i lørdags.

Jeg kan også prøve at hjælpe her, men svar lige på
ovenstående spørgsmål og prøv at tjekke, om Alle er valgt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 04-07-11 11:15

Den 04-07-2011 11:58, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> druknede i lørdags.
>
> Jeg kan også prøve at hjælpe her, men svar lige på ovenstående spørgsmål

Jeg har ikke oprettet nogle mail-konti endnu - jeg er ved at forberede
omlægningen i "små skridt", og var startet med blot at importere mine
mails fra outlook.
Så vidt jeg husker var min gamle Thunderbird 3.1.11 - ihvertfald 3.1xx
Nu er det 5.0
Der er markeret "vis - tråde - alle".
mvh Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-11 11:28

Den 04-07-2011 12:14, Jørgen Nyerup skrev:

> Jeg har ikke oprettet nogle mail-konti endnu - jeg er ved at
> forberede omlægningen i "små skridt", og var startet med
> blot at importere mine mails fra outlook.

Hvordan har du importeret dem? Hvis du importerer dem i
Thunderbird, bliver dine konti også oprettet. Det lyder som
om, du ikke har importeret dem i Thunderbird.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 04-07-11 11:57

Den 04-07-2011 12:28, Kim Ludvigsen skrev:

> Hvordan har du importeret dem? Hvis du importerer dem i Thunderbird,
> bliver dine konti også oprettet. Det lyder som om, du ikke har
> importeret dem i Thunderbird.

Jeg har importeret dem i Thunderbird: Funktioner / Importer / Mail - og
også Adressebøger
mvh Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-11 13:02

Den 04-07-2011 12:57, Jørgen Nyerup skrev:

> Jeg har importeret dem i Thunderbird: Funktioner / Importer
> / Mail - og også Adressebøger

Ok, det er ikke den bedste måde at gøre det på i et tilfælde
som dette. Du skulle i stedet have benyttet den metode, du
tilbydes, når Thunderbird startes. Så importeres det hele.

Jeg går ud fra, at du stadig har det hele i Outlook, og i så
fald vil jeg anbefale dig at starte forfra - det er både
hurtigst og nemmest:

Luk Thunderbird
Klik på Windows-logoet (Start-knappen)
I skrivefeltet, skriv: %appdata%
Tryk på Enter
Find og slet mappen Thunderbird. Dette sletter alle
brugerindstillinger, mails, adressebøger osv., så du starter
forfra.

Start Thunderbird, og vælg at importere fra Outlook, når
Thunderbird tilbyder dig at importere fra et andet program.

Bemærk, at når du efterfølgende henter mails i Outlook eller
Thunderbird, hentes de kun i det ene program (hvis du bruger
POP). Vil du have mailene i begge programmer, skal du have
ændret i din opsætning i begge programmer.

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 04-07-11 18:06

Den 04-07-2011 14:02, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> Thunderbird, hentes de kun i det ene program (hvis du bruger POP). Vil
> du have mailene i begge programmer, skal du have ændret i din opsætning

Tak for hjælpen. Det er blandt andet dit sidste afsnit, der har holdt
mig fra at skifte fra outlook til thunderbird - jeg på tænker kun at
bruge ét af dem. Derfor vil jeg være helt sikker før jeg skifter. Jeg
har kørt outlook i mange år, og ved hvordan jeg skal tage back-up. Det
vil jeg jo gerne kunne også i Thunderbird, inden jeg skifter.
mvh Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-11 18:43

Den 04-07-2011 19:05, Jørgen Nyerup skrev:

> Tak for hjælpen. Det er blandt andet dit sidste afsnit, der
> har holdt mig fra at skifte fra outlook til thunderbird -
> jeg på tænker kun at bruge ét af dem.

Du kan sagtens bruge begge i en overgangsperiode, mens du
tjekker, hvilket du vil bruge fremover. Du skal som sagt
bare have dem opsat til det.

Det gøres ved at fortælle, at mailene ikke skal slettes fra
serveren, når de er blevet hentet. I Thunderbird: Funktioner
=> Kontoindstillinger => marker Serverindstillinger i
oversigten til venstre => sæt flueben ud for Gem meddelelser
på serveren.

Du har sikkert kun begrænset plads på serveren, så du skal
også bede om at få slettet mailene efter et stykke tid, fx 7
dage: Flueben ud for I højest, og skriv 7 i det
efterfølgende felt.

Du skal finde en tilsvarende opsætning i Outlook, her kan
jeg dog ikke hjælpe dig med konkrete anvisninger. Og så skal
du huske at have hentet mailene i begge programmer inden de
7 dage, eller hvad du nu vælger. Du kan nøjes med
7-dages-opsætningen i Thunderbird.

> Derfor vil jeg være
> helt sikker før jeg skifter. Jeg har kørt outlook i mange
> år, og ved hvordan jeg skal tage back-up. Det vil jeg jo
> gerne kunne også i Thunderbird, inden jeg skifter.

Backup er meget nemt. Mappen Thunderbird, som jeg nævnte i
forrige indlæg, indeholder som sagt alle dine mails,
indstillinger osv. Den skal du bare medtage i din backup. I
modsætning til Outlook, gemmes der ikke noget i
registreringsdatabasen eller andre underlige steder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Screamer radio kan du lytte til og optage fra