MS Windows
briani 27239
Hurtig overførsel til NAS
Fra : Steen F.

Dato : 03-07-11 18:22

Hvordan overfører man hurtigst 1 Tb data fra en pc til en NAS?
Via mit trådløse netværk går det temmelig langsomt (3-4 Mb/sek).

NAS'en er en Netgear Stora med usb på fronten, men jeg kan ikke få
overført noget via det stik.

Jeg har prøvetat sætte et netværkskabel fra pc til NAS, men der
overføres stadig kun med 4 Mb/sek. (er det fordi den stadig kører på wifi?)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-07-11 18:37

On Sun, 03 Jul 2011 19:21:58 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Hvordan overfører man hurtigst 1 Tb data fra en pc til en NAS?
FTP via kabel. Brug gb hvis muligt og evt. jumboframes.

>Via mit trådløse netværk går det temmelig langsomt (3-4 Mb/sek).
Glem trådløst.

>NAS'en er en Netgear Stora med usb på fronten, men jeg kan ikke få
>overført noget via det stik.
Den er ikke beregnet til at oveerfører mellem PC og NAS den vej, det
er kun til USB flash sticks eller evt. printer.

>Jeg har prøvetat sætte et netværkskabel fra pc til NAS, men der
>overføres stadig kun med 4 Mb/sek. (er det fordi den stadig kører på wifi?)
Ja du kører nok stadig via WiFi, disable WiFi.
Via kabel burde du kunne komme op på over 50Mb/sec med gb netværk hele
vejen.

/Hans

Fra : Steen F.

Dato : 03-07-11 19:04

Den 03-07-2011 19:36, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Ja du kører nok stadig via WiFi, disable WiFi.
> Via kabel burde du kunne komme op på over 50Mb/sec med gb netværk hele

Tak for svaret. Nu er wifi slukket og et netværkskabel sat i mellem pc
og router. Men der overføres stadig kun mellem 5 og 12 Mb/sek.
Kan du uddybe gb og jumboframes lidt?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-07-11 19:21

On Sun, 03 Jul 2011 20:04:04 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Tak for svaret. Nu er wifi slukket og et netværkskabel sat i mellem pc
>og router. Men der overføres stadig kun mellem 5 og 12 Mb/sek.
>Kan du uddybe gb og jumboframes lidt?
Gb er at netværket er gigabit dvs. PCen kører gb, switch/router kører
gb og NAS kører bg.

Hvis din router ikke understøtter gb, så køb en switch der gør og brug
den som samlende led i dit netværk, hvis ellers din NAS og PC er gb.

Jumboframes er noget nogle NASer kan sættes op til og så er overførsel
af store filer hurtigere.

/Hans

Fra : Steen F.

Dato : 03-07-11 19:48

Den 03-07-2011 20:21, Hans Kjaergaard skrev:
> Gb er at netværket er gigabit dvs. PCen kører gb, switch/router kører
> gb og NAS kører bg.

Hvor kan man se det henne? Står det i Windows 7 et sted om enhederne er
gigabit?

Routeren er en Netgear VVG2000-1
NAS er en Netgear Stora MS2110
PC er en Lenovo Z560 (0914) og den trådløse del er 100Mb 802.11g + n
(2,4GHz)

Vil det hjælpe at sætte netværkskablet direkte mellem pc og NAS? (altså
uden om routeren)

Fra : Hekatombe

Dato : 03-07-11 21:03

Den 03-07-2011 20:47, Steen F. skrev:
> Hvor kan man se det henne? Står det i Windows 7 et sted om enhederne er
> gigabit?

> PC er en Lenovo Z560 (0914) og den trådløse del er 100Mb 802.11g + n
> (2,4GHz)

ifg. databladet for din PC, så er det et 10/100 Mbit kort.
Med et 100 Mbit kort er den teoretiske overførelses hastighed på
12.5MByte/s, men regn med højest 10 Mbyte/s.
Så det vil tage dig omkring 1½ døgn for at overføre 1 TB data.

Datablad:
http://www.lenovo.com/shop/americas/content/pdf/notebooks/ideapad/z-series/IdeaPad%20Z560.pdf

Fra : Steen F.

Dato : 03-07-11 23:41

Den 03-07-2011 22:03, Hekatombe skrev:
> [...]
> 12.5MByte/s, men regn med højest 10 Mbyte/s.
> Så det vil tage dig omkring 1½ døgn for at overføre 1 TB data.

Okay, tak. Det forklarer jo en del.
Kan man ikke gøre det hurtigere på en eller anden måde?
Routeren har fx også usb-stik. Det lader til at usb er den eneste måde
man ellers kan komme i kontakt med NAS'en på.

> Datablad:
> http://www.lenovo.com/shop/americas/content/pdf/notebooks/ideapad/z-series/IdeaPad%20Z560.pdf

Interessant. Mon min model med 640 Gb harddisk også findes som datablad?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-07-11 00:49

On Mon, 04 Jul 2011 00:41:29 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Okay, tak. Det forklarer jo en del.
>Kan man ikke gøre det hurtigere på en eller anden måde?
Måske med en USB-LAN gb adaptor som fgl.:
http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=281799
http://www.cwol.com/usb/usb-2-gigabit-ethernet-ae2300.htm
Eller tilsvarende, men du får ikke gb hastighed (USB sætter en
begrænsning), men nok lidt mere end 100mb.

>Routeren har fx også usb-stik. Det lader til at usb er den eneste måde
>man ellers kan komme i kontakt med NAS'en på.
Glem det med mindre at du vil sætte en USB stick/HD i PCen og
overfører den vej, og derefter sætte denne i NASen og så på en eller
anden måde overfører dra denne til NASen.
Du kan ikke overfører direkte mellem PCens USB port og NASens USB
port.

/Hans

Fra : Steen F.

Dato : 04-07-11 01:55

Den 04-07-2011 01:48, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> anden måde overfører dra denne til NASen.
> Du kan ikke overfører direkte mellem PCens USB port og NASens USB

Ok. Men er det normalt at en NAS ikke kan tilgåes via usb? Eller er det
bare min billige Netgear?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-07-11 03:10

On Mon, 04 Jul 2011 02:55:28 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Ok. Men er det normalt at en NAS ikke kan tilgåes via usb? Eller er det
>bare min billige Netgear?

NAS betyder Network Attach Storage, hvilket vel kan oversættes til
Netværks monteret opbevaring (af data), dvs. adgangen er via
netværket.

USB porte på NAS boksekan benyttes til printere, til at udvide
diskkapasiteten og til at tage backup af den USB flashdisk/HD man har
koblet til NASen.

NASen er ligesom PCen Host i USB forbindelsen og de enheder man kan
koble op imod NAS og PC er Devices, da man ikke kan koble 2 Host
sammen kan PC og NAS ikke forbindes sammen (uden special HW og
tilhørende drivere og det findes mig bekendt ikke så man kan se NASen
som en ekstra HD)
USB Devices der understøtter "On-The-Go" kan kobles sammen, men altså
ikke USB Hosts.

Man kan også se det fra stiktypen, A stikket (flad 4 polet) er for
Host og er strømkilde til det man koblet til et B stik (kvadratisk 4
polet) og det er ikke meningen at man skal koble 2 strømkilder sammen.

Men kort udgave "Du kan ikke koble NASer sammen med PCer via USB".

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-07-11 09:03

Den 04-07-2011 04:10, Hans Kjaergaard skrev:
> Men kort udgave "Du kan ikke koble NASer sammen med PCer via USB".

Den lidt længere udgave er, at du med et adapterkit til ~230,- kan tage
din disk ud af pcen, og sætte den i kittet, hvorved du får en "usbdisk".
På de NAS jeg har set, kan man så overføre filer med en pæn[ere]
hastighed end via netværket.

Kittet er pengene værd i mange andre sammenhænge.
eks:
http://www.dvdoo.dk/pc-games/usb-multi-hard-disk-link-sandberg-133-63_129797.html

//finn

Fra : Max

Dato : 04-07-11 09:06

Hej Finn

> [...]
> tage din disk ud af pcen, og sætte den i kittet, hvorved du får en
> "usbdisk". På de NAS jeg har set, kan man så overføre filer med en

Men vil en PC altid genkende harddiskens format ?

--
Mvh Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-07-11 09:18

Den 04-07-2011 10:05, Max skrev:
> Men vil en PC altid genkende harddiskens format ?
nu er det ikke PCen som skal genkende, hvis du bruger pcens disk.

- men jeg forstod at OP havde en PC med data han gerne ville have over
på NAS. Da han ikke var nørdet nok til at angive OS på pcen, antager jeg
han mente en Windows pc, og de NAS jeg har haft fat i, har ikke haft
problemer med hverken fat eller ntfs som usbdiske.
Skulle han mod forventning have en disk med ext# vil mit gæt stadig være
at NASen kan læse disken (de fleste kører linux)

//finn

Fra : Max

Dato : 04-07-11 09:20

Hej Finn

> Skulle han mod forventning have en disk med ext# vil mit gæt stadig
> være at NASen kan læse disken (de fleste kører linux)

Beklager, jeg misforstod det. Jeg troede du ville have HD ud af
NAS og tilslutte den til PC via et USB interface.

--
Mvh Max

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-07-11 09:28

On Mon, 04 Jul 2011 10:03:19 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>din disk ud af pcen, og sætte den i kittet, hvorved du får en "usbdisk".
>På de NAS jeg har set, kan man så overføre filer med en pæn[ere]
Og det vil også virke i RAID opsætninger ?

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-07-11 09:49

On Mon, 04 Jul 2011 12:27:47 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Og det vil også virke i RAID opsætninger ?

Ved anden gemmenlæsning ser jeg at du vil tage PCens HD ud og så koble
den til NASen vha. USB via omtalte kit.
Den dur jo kun hvis lidt flere betingelser er opfyldt, hvis det er
systemdisken i den eneste PC man har, er det jo lidt af en showstopper
med mindre der er sw på NASen der pr. automatik råt giver sig til at
lave backup/kopi af det USB Mass Storage Device der kobles til.

I min naivitet går jeg ud fra at OPer har en PC med en HD i, og så er
ovenstående metode at gå over åen efter vand da man vil få overført en
masse data man ikke har brug for, og det man vinder i
transmitionshastighed vil man nok tabe i forøget datamængde der bliver
overført, dertil kommer at man evt. efterfølgende skal ind og slette
det udvedkommende data.
Men i andre senarier kan det være en ganske smart metode til store
datamængder.

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-07-11 10:01

Den 04-07-2011 10:49, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> det udvedkommende data.
> Men i andre senarier kan det være en ganske smart metode til store
Jeg har endnu ikke set en nas som henter råt for usødet så snart man
sætter en usbdisk i. Jeg vil også løbe stærkt i modsat retning hvis jeg
støder på en sådan

//finn

Fra : Max

Dato : 04-07-11 09:05

Hej Hans

> Men kort udgave "Du kan ikke koble NASer sammen med PCer via USB".

Der findes nu NAS der kan bruges via USB også.

--
Mvh Max

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-07-11 09:27

On Mon, 4 Jul 2011 10:04:36 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Hans

>Der findes nu NAS der kan bruges via USB også.
OPers NAS kan ikke.
Hvis NASen har et USB A stik kan den ikke.
Hvis NASen har et USB B stik kan den.
Hvis NASen har et USB A og B stik kan den, men kun via USB B stikket.

Men hvis den kan, så er der ikke længere tale om en NAS, men om en USB
Mass Storage Device.

Men et dybt kig i brugsanvisningen for det enkelte produkt kan nok
være en meget brugbar hjælp.

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-07-11 10:14

Den 04-07-2011 10:26, Hans Kjaergaard skrev:
> Men hvis den kan, så er der ikke længere tale om en NAS, men om en USB
> Mass Storage Device.

det har da ikke noget med hinanden at gøre!
> Men et dybt kig i brugsanvisningen for det enkelte produkt kan nok
> være en meget brugbar hjælp.
Ja og det fortæller at der er usb, hvor der kan sættes kamera, nøgle
eller harddisk for både læsning og backup af NAS.

så ja den kan sagtens flytte data fra PCens harddisk. Det er iøvrigt den
metode jeg selv anvender når jeg får en angrebet Pc til rep.

- og ja, det vil også virke hvis NAs er opsat i RAID!
- men indrømmet, hvis PCen er opsat med RAID >< 1 kan det være
problematisk at overføre med usbkit

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-07-11 11:09

On Mon, 04 Jul 2011 11:13:33 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>det har da ikke noget med hinanden at gøre!
Jo hvis man forstår forskellen på "USB host" og "USB device". Men gør
man ikke det er fulg og fisk jo det samme.

>Ja og det fortæller at der er usb, hvor der kan sættes kamera, nøgle
>eller harddisk for både læsning og backup af NAS.
"USB Host" kaldes det.
Det OPer spørget til at med stor sandsynlighed at hans "NAS" kan
fungerer som "USB devics" koblet til hans PCs USB port. (Og det kan
han ikke).

>så ja den kan sagtens flytte data fra PCens harddisk. Det er iøvrigt den
>metode jeg selv anvender når jeg får en angrebet Pc til rep.
"USB Host" kaldes NASen så, i det tilfælde hvor NASen er host, og HD
(via SATA-USB) er USB device.

> - og ja, det vil også virke hvis NAs er opsat i RAID!
> - men indrømmet, hvis PCen er opsat med RAID >< 1 kan det være
>problematisk at overføre med usbkit
Hvad så hvis diskene i PCen er konfigureret som dynamiske diske under
windows ?

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-07-11 11:24

Den 04-07-2011 12:08, Hans Kjaergaard skrev:

> Jo hvis man forstår forskellen på "USB host" og "USB device". Men gør
> man ikke det er fulg og fisk jo det samme.

uanset om man kender den forskel, har det ikke noget med om enheden er
NAS vs USB mass-storage at gøre

> Det OPer spørget til at med stor sandsynlighed at hans "NAS" kan
> fungerer som "USB devics" koblet til hans PCs USB port. (Og det kan
> han ikke).

Nej, men så var mit forslag at gøre pcen HDU til device, så kan han

> "USB Host" kaldes NASen så, i det tilfælde hvor NASen er host, og HD
> (via SATA-USB) er USB device.
Ja! - og det er NASen ifølge databladet

> Hvad så hvis diskene i PCen er konfigureret som dynamiske diske under
> windows ?

Enig, en god pointe. Jeg havde glemt at mange nu sætter disken op
dynamisk. Heldigvis kan windows let selv ændre det, både frem og
tilbage, men indrømmet en yderligere komplikation.

så jeg burde havet skrevet:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-07-11 11:38

On Mon, 04 Jul 2011 12:24:19 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>uanset om man kender den forskel, har det ikke noget med om enheden er
>NAS vs USB mass-storage at gøre
Du forstår så ikke forskellen, jeg taler om brugen af NASens USB port.
Og når du benytter NASens USB port (hvor dette er muligt) som "USB
Mass Storage Device" er NASen ikke længere at betragte som en NAS.
Mange NASer sælges med div. ekstra add-ons, HW såvel som SW som gør at
de faktisk ikke længere kan betragtes som NAS.

>Nej, men så var mit forslag at gøre pcen HDU til device, så kan han
Dog ikke ubetinget. Og da vi ikke kender OPers "betingelser" kan man
ikke vide om muligheden er en brugbar option i hans tilfælde.

>Ja! - og det er NASen ifølge databladet
Ja, sådan virker det i nogle tilfælde med nogle NASer, men som Max
ganske rigtigt gør opmærksom på finders der også NASer der kan
fungerer som USB Device, nærmere bestemt "USB Mass Storage Device", og
det er det OPer har brug for (og det vil ubetinget virke), men som han
så ikke kan med den NAS han har.

/Hans