Thunderbird: Ulæste meddelelser er væk
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-07-11 03:43

Jeg har installeret Thunderbird på Mac og tegnet abonnement på nogle
grupper. I gruppelisten kan jeg se, at nogle gruppe indeholder
nye/ulæste meddelelser, f.eks. d.k.sprog (3).

Der er bare ikke 3 ulæste. Jeg har tre tråde jeg følger - resten har jeg
sat "Ignorer" på løbende. Hvis jeg åbner de tre emner, er der ingen ulæste.

Hvorfor skriver den så at der er tre? Kan det være i nogle af de
ignorerede og usynlige tråde? Naaarj, vel?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-07-11 09:46

Den 02-07-2011 04:42, Kurt Hansen skrev:
> Jeg har installeret Thunderbird på Mac og tegnet abonnement
> på nogle grupper. I gruppelisten kan jeg se, at nogle gruppe
> indeholder nye/ulæste meddelelser, f.eks. d.k.sprog (3).
>
> Der er bare ikke 3 ulæste.

I ældre versioner af Thunderbird var der problemer med
tallet, som ikke tog højde for slettede indlæg. Herunder
både indlæg slettet på serveren og indlæg, som man selv
havde slettet via et kill filter.

Hvilken version bruger du? Hvis du ikke bruger Thunderbird
5, så prøv i første omgang at installere den i stedet.

Du skal muligvis lige have nulstillet tallene, det kan vi
vende tilbage til, hvis problemet også er der med 5'eren.

Hvis det ikke gør nogen forskel med 5'eren og en nulstilling
af tallene, vil jeg tro, at det har noget med dine
ignorerede tråde at gøre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 10:02

Den 03/07/11 10.46, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Hvilken version bruger du? Hvis du ikke bruger Thunderbird 5, så prøv i
> første omgang at installere den i stedet.

Det er den spritnyeste.

Jeg er kommet i tanker om, at det måske skyldes at jeg af og til henter
og læser fra min PC, so suger fra samme konto. Nogle af dem der ligger
på serveren, har så måske fået en spooky attribut.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-07-11 10:30

Den 03-07-2011 11:02, Kurt Hansen skrev:

> Det er den spritnyeste.

Prøv i første omgang at nulstille tallene.

Tjek nyhedsgrupperne, så du ikke har ulæste meddelelser, som
du senere vil læse - ellers markeres de alle som læste i det
efterfølgende.

Luk Thunderbird - vigtigt!

Find din profil, den ligger sandsynligvis på et af disse steder.
~/Library/Thunderbird/Profiles/
~/Library/Application Support/Thunderbird/Profiles/

Åbn mappen "tilfældige_tegn".default/News/
Åbn filen "navnet_på_din_newshost".rc

Filen indeholder en linje for hver nyhedsgruppe i stil med:
dk.videnskab: 1-163741,163743-163866,163873-163878

Rediger nu linjerne, så der blot står 1-"det_største_tal", fx:
dk.videnskab: 1-163878

Gem filen og start Thunderbird. Nu skulle spøgelsestallene
gerne være væk. Hvis der dukker nye spøgelsestal op, vil jeg
som tidligere sagt tro, at det skyldes din ignorering af
visse tråde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-07-11 14:28

Den 03/07/11 11.29, Kim Ludvigsen skrev:

> Prøv i første omgang at nulstille tallene.

[snip]

> [...]
> ~/Library/Thunderbird/Profiles/
> ~/Library/Application Support/Thunderbird/Profiles/
>
> Åbn mappen "tilfældige_tegn".default/News/

Sådan en *.rc har jeg ikke. Har bladret hele /News/ med undermapper
igennem. En af undermapperne hedder eu.news.astraweb-1.com og den
indeholder *.dat og *.msf for de grupper jeg abonnerer på.

Jeg har imidlertid en fil der hedder newsrc-eu.news.astraweb-1.com og
den indeholder netop det du angiver.

> Filen indeholder en linje for hver nyhedsgruppe i stil med:
> dk.videnskab: 1-163741,163743-163866,163873-163878
>
> Rediger nu linjerne, så der blot står 1-"det_største_tal", fx:
> dk.videnskab: 1-163878

Operationen lykkedes og patienten overlevede. Mange tak. Hvor pokker ved
du sådan noget fra
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-07-11 14:47

Den 03-07-2011 15:28, Kurt Hansen skrev:

> Sådan en *.rc har jeg ikke.

Ok, det kan så være, min har overlevet fra gamle dage, og at
de i nyere versioner benytter et andet filnavn som standard.

> Operationen lykkedes og patienten overlevede. Mange tak.

Jeg er spændt på, om problemet opstår igen. Meld gerne
tilbage, hvis det er tilfældet.

> Hvor pokker ved du sådan noget fra

De gamle versioner havde som sagt en fejl med
sammentællingen, når der var slettet indlæg. Så det var ret
praktisk at vide, hvordan man fik nulstillet antallet af
ulæste indlæg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-07-11 04:55

Den 03/07/11 15.47, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]

> De gamle versioner havde som sagt en fejl med sammentællingen, når der
> var slettet indlæg. Så det var ret praktisk at vide, hvordan man fik

Så er problemet der igen:

d.f.hus-og-have (1)
d.k.sprog (2)
d.e.mac (2)
d.t.lyd (2)

Jeg vil, som en kontormus over for systemadministratoren, hævde, at jeg
ikke har pillet ved noget. De kommer bare.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-11 11:38

Den 10-07-2011 05:54, Kurt Hansen skrev:

> Så er problemet der igen:
>
> d.f.hus-og-have (1)
> d.k.sprog (2)
> d.e.mac (2)
> d.t.lyd (2)

Øv! Har du brugt Ignorer i alle fire grupper? I så fald kan
vi måske konkludere, at det er ignoreringen, der forårsager
fejltællingerne.

Prøv evt. at rydde op igen, og undlad så at bruge Ignorer i
en af grupperne, fx den med mindst trafik, så du ikke
generes så meget af uønskede tråde. Og vent så og se, om
problemet stadig dukker op i den gruppe.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-07-11 13:20

Den 10/07/11 12.38, Kim Ludvigsen skrev:

> Øv! Har du brugt Ignorer i alle fire grupper? I så fald kan vi måske
> konkludere, at det er ignoreringen, der forårsager fejltællingerne.

Jeg er flittig bruger af "Ignore", så der er helt sikkert ignorerede
tråde i alle grupperne.

> [...]
> grupperne, fx den med mindst trafik, så du ikke generes så meget af
> uønskede tråde. Og vent så og se, om problemet stadig dukker op i den

Yabber, det prøver jeg.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-07-11 14:55

> [...]
> grupperne, fx den med mindst trafik, så du ikke generes så meget af
> uønskede tråde. Og vent så og se, om problemet stadig dukker op i den

Det var sgisme da underligt. Denne gang hjalp det ikke. Der er stadig de
ulæste i de nævnte grupper.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-11 16:36

Den 10-07-2011 15:54, Kurt Hansen skrev:

> Det var sgisme da underligt. Denne gang hjalp det ikke. Der
> er stadig de ulæste i de nævnte grupper.

Du glemte sikkert at lukke Thunderbird, mens du redigerede i
filen. Thunderbird opbevarer tallene i hukommelsen og
skriver til filen, når programmet lukkes. Og dermed
overskrives dine rettelser, hvis Thunderbird var åben, mens
du redigerede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotoalbum på hjemmesiden:

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-07-11 20:57

Den 10/07/11 17.35, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> programmet lukkes. Og dermed overskrives dine rettelser, hvis
> Thunderbird var åben, mens du redigerede.

Tø-hø, dekkadagodtvære. Nu har jeg gentaget øvelsen og de forsvandt
alle, undtagen to i d.t.lyd. Spooky, is'nt it?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-11 22:40

Den 10-07-2011 21:56, Kurt Hansen skrev:

> Tø-hø, dekkadagodtvære. Nu har jeg gentaget øvelsen og de
> forsvandt alle, undtagen to i d.t.lyd. Spooky, is'nt it?

Mon ikke de to skyldes to nye meddelelser, som kom, da du
startede Thunderbird igen.

Jeg har i mellemtiden prøvet, om jeg kunne finde noget på
nettet om problemet, men uden held. Jeg er meget nysgerrig
efter, om det opstår i en gruppe, hvor du ikke bruger Ignorer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-07-11 06:15

Den 10/07/11 23.40, Kim Ludvigsen skrev:

> Mon ikke de to skyldes to nye meddelelser, som kom, da du startede
> Thunderbird igen.

Jeg forstår ikke helt. Jeg lukkede Thunderbird under operationen. Da
ændringerne var fuldført lukkede jeg editoren og startede Thunderbird.
Efterhånden som jeg klikkede på gruppenavnene, kom der nogle nye, men da
jeg æblede-A og markerede hele gruppen som læst, var der ikke længere
ulæste indlæg ... undtgen i d.t.lyd, hvor der efter gruppenavnet i
oversigten stadig står (2).

> Jeg har i mellemtiden prøvet, om jeg kunne finde noget på nettet om
> problemet, men uden held. Jeg er meget nysgerrig efter, om det opstår i
> en gruppe, hvor du ikke bruger Ignorer.

Så må jeg jo ofre mig og holde igen med "Ignore". Jeg er elles ret
konsekvent hvad det angår

Jeg synes det er lidt bøvlet, at antallet af nye meddelelser først
dukker op, efterhånden som man klikker på hvert enkelt gruppenavn, men
det er nok fordi jeg ikke har orket at sætte mig ned og læse manualen
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen