Bøde for ikke at køre med med *
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 28-06-11 21:41

jeg skulle med s toget den anden dag - s-toget skulle køre 14:58 men der
stod toget gik om 13 minutter på det skilt der viser hvornår toget går
det sagde 13 minutter - jeg tænkte ok det er forsinket og jeg gik hænd
for at købe en cola - men så kørte toget faktisk kl 58 forklaringen lå
lige for det skilt der viser hvornår s-toget køre var i stykker ... nå
tænkte jeg om jeg så skulle ende i menneskerettigheds domstolen så
nægtede jeg at betale og jeg stod på toget der kom ikke nogen kontrollør
- nå mn på vej tilbage faldt jeg i snak med en kontrollør og forlagde
ham forholdet som det er beskrevet her ..

kontroløren sagde at hvis uret var i stykker og jeg kørte uden for den
tilladte tid så skulle betale bøde

var toget forsinket så skulle jeg ikke ..

er der nogen bud på hvordan en retssag om en Evt. bøde vil falde ud ?

* mimmer kort
Det betyder på nogen strækninger
kan man ikke køre mellem
7-9 og 15 og 17 (folke
og førtidspensionister)
--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Snuden

Dato : 28-06-11 22:03

On Tue, 28 Jun 2011 22:40:35 +0200, Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com>
wrote:

>er der nogen bud på hvordan en retssag om en Evt. bøde vil falde ud ?

Hvis togen havde afgangstid kl. 14.58 og kørte til tiden, ville du
tabe en sådan sag.

Fra : alexbo

Dato : 28-06-11 22:47

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev
> [...]

> var toget forsinket så skulle jeg ikke ..
> er der nogen bud på hvordan en retssag om en Evt. bøde vil falde ud ?

Ud over at jeg ikke kan se sammenhæng i din forklaring, så må du køre med
det tog der har planlagt afgang 14.58

Men hvis uret viser 14.58 og du står på kl. 15.05 toget er du i spærretiden.
Et defekt ur hjælper dig ikke, det kunne jo stå fast på kl. 12.00 og så var
der aldrig spærretid.

Man må ikke stå på et tog i spærretiden altså mellem 15 og 17 det er
princippet,
men hvis et tog man normalt ville kunne stå på, kl 14.55 først kører kl.
15.05 så er det et kl 14.55 tog og ikke et kl.15.05 tog.

Hvorfor du var bekymret for kontrol forstår jeg ikke, du står på som du må
kl. 14.58

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-06-11 06:56

Den 28-06-2011 23:46, alexbo skrev:

> [...]
> men hvis et tog man normalt ville kunne stå på, kl 14.55 først kører kl.
> 15.05 så er det et kl 14.55 tog og ikke et kl.15.05 tog.

yep

> Hvorfor du var bekymret for kontrol forstår jeg ikke, du står på som du
> må kl. 14.58

kl 1455 stod der på tavlen næste afgang om 13 minutter hvad jeg gik ud
fra var rigtigt - hvorfor jeg troede at jeg havde tid til at købe en
sodervand og stige på til den tid der stod toget skulle køre altså kl
1508 jeg troede at toget var forsinket og ikke kunne køre 1458 , som det
skulle i.flg planen og når de lige frem skilter med det fik jeg den ide
at det nok var sandt ..

når jeg siger skilter så kræver det man kender en s tog s st
der er sådan nogen skilte der hænger og tæller ned til afgang
altså ikke tog planen som den er printet på de skilte der ellers
hænger

hvorfor jeg mener jeg var i go tro .. da man må gå ud fra at de service
medelser som s togene kommer med rent faktisk også er i overensstemmelse
med sandheden

--
Mv Bo M Mogensen

Fra : alexbo

Dato : 29-06-11 08:02

"Bo M Mogensen" skrev

> [...]
> 1508 jeg troede at toget var forsinket og ikke kunne køre 1458 , som det
> skulle i.flg planen og når de lige frem skilter med det fik jeg den ide

Næste afgang om 13 min. betyder bare at næste tog går kl. 15.08

> hvorfor jeg mener jeg var i go tro .. da man må gå ud fra at de service
> medelser som s togene kommer med rent faktisk også er i overensstemmelse
> med sandheden

Det ændrer ikke på at du ikke må stå på et kl 15.08 tog,
du kan da ikke være i god tro når du ved at du skal stå på inden kl 15.00

Hvis du skal stå på toget kl. 15.08 skal du være sikker på at det er kl.
14.58 toget.
hvis der på perronskiltet står at 14.58 er 10 min. forsinket, må du gerne
køre med,
men når der bare står næste tog om 13 minutter fortæller det intet om dette
togs køreplan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-06-11 18:26

Den 29-06-2011 09:01, alexbo skrev:
> "Bo M Mogensen" skrev

> Næste afgang om 13 min. betyder bare at næste tog går kl. 15.08

jamen næste afgang var om 13 minutter i en uge også om natten hvor toget
ikke køre ..

> Det ændrer ikke på at du ikke må stå på et kl 15.08 tog,

jo hvis det kl 1458 er forsinket :)

> du kan da ikke være i god tro når du ved at du skal stå på inden kl 15.00

det kan jeg da ikke hvis det er forsinket ?

> Hvis du skal stå på toget kl. 15.08 skal du være sikker på at det er kl.
> 14.58 toget.

jamen det er jo det jeg tror når jeg ser hvad der er skiltet med hvis
toget gik kl 58 da den var 54 så er der jo ikke 13 minutter til men ca 4
minutter ikke sandt ?

> hvis der på perronskiltet står at 14.58 er 10 min. forsinket, må du
> gerne køre med,

ja ja ..

> men når der bare står næste tog om 13 minutter fortæller det intet om
> dette togs køreplan.

det ville well ikke være urimeligt at antage der går et tog om 13
minutter ? når det nu er det der er skiltet med og man som sagt af den
grund foranlediges til at tro - at toget er forsinket p.gr af f.eks spor
arbejde eller whatever ..

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : alexbo

Dato : 30-06-11 13:49

"Bo M Mogensen" skrev

> jamen det er jo det jeg tror når jeg ser hvad der er skiltet med hvis
> toget gik kl 58 da den var 54 så er der jo ikke 13 minutter til men ca 4
> minutter ikke sandt ?''

13 minutter til næste tog er da ikke en besked om at 58 toget er forsinket,
kun at næste tog går om 13 minutter.
Du skal være sikker, ikke bare tro et eller andet.

Hvis jeg går ind på en perron og der står 13 minutter til næste tog, så tror
jeg da ikke at det nok er et forsinket tog der skulle have kørt for 7
minutter siden.
Der en besked om at næste tog er om 13 minutter.

> det ville well ikke være urimeligt at antage der går et tog om 13
> minutter ?

Næh det er det der står, så det er en rimelig antagelse

>når det nu er det der er skiltet med og man som sagt af den
> grund foranlediges til at tro - at toget er forsinket p.gr af f.eks spor
> arbejde eller whatever ..

13 minutter til næste tog er 13 minutter til næste tog, det er intet om
forsinkelse eller noget andet, hvad du lægger i det er DSB og
menneskerettighedsdomstolen nok ligeglad med.

Jeg synes så det er tåbeligt at så mange starter med at fortælle at de vil
gå helt til tops med deres håbløse sag, som om at selve det at man er
dumstædig er en kvalitet.

Jeg har forøvrigt mailet med DSB jeg synes der var en par interessante
vinkler i dit spørgsmål, bla. andet ved afslutningen af spærretiden.

Hvis man tager et tog der efter køreplanen skulle køre kl. 16.58 men er 5
minutter forsinket, så det kører kl. 15.03, så er man jo udenfor
spærretiden, men efter køreplanen indenfor spærretiden.

DSB forklarer bare at det er køreplanen der gælder, og vælger ikke at tage
konkret stilling.
Jeg ville nok lade ankenævnet se på en bøde givet på det grundlag, jeg tror
nu ikke der gives bøde eller afgift i sådan et tilfælde, det kan ikke være
meningen at pensionister skal kunne køreplanen udenad, så de ved om det
påtænkte tog er et "godkendt" tog eller et forsinket "spærretog".

Står man på i spærretiden påtage man sig ansvaret for lovligheden, men står
man på udenfor spærretid må man være i god tro.

Der er forøvrigt nogle regler om kørsel ind i spærreområdet hvor det kæves
at man kender køreplanen for forskellige stationer.

"Ved rejser ind i Hovedstadsområdet regnes det tidspunkt, hvor toget efter
køreplanen passerer stationerne Hvalsø, Borup, Tureby, Varpelev, Ll. Linde,
Københavns Lufthavn, Kastrup eller Helsingør for påstigningstidspunktet."

Den kan du tygge lidt på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-07-11 00:30

Den 30-06-2011 14:49, alexbo skrev:

> [...]
> 7 minutter siden.
> Der en besked om at næste tog er om 13 minutter.

> Næh det er det der står, så det er en rimelig antagelse

ja det står der hele dage på et eller andet tidspunkt må det jo passe ?

> 13 minutter til næste tog er 13 minutter til næste tog, det er intet om
> forsinkelse eller noget andet, hvad du lægger i det er DSB og
> menneskerettighedsdomstolen nok ligeglad med.

Nahh man for vel afslag

> [...]
> 5 minutter forsinket, så det kører kl. 15.03, så er man jo udenfor
> spærretiden, men efter køreplanen indenfor spærretiden.

netop

> [...]
>
> Der er forøvrigt nogle regler om kørsel ind i spærreområdet hvor det
> kæves at man kender køreplanen for forskellige stationer.

ja men sagen er at der er noget spor arbejde der giver nogen
forsinkelser og der er tog der slet og ret ikke går og dem der køre -
køre med forsinkelse så det er svært at sige hvad der er hvad

> [...]
> Københavns Lufthavn, Kastrup eller Helsingør for påstigningstidspunktet."

det er svært at sige men jeg mener DSB formidler en service og hvis der
er uregelmæssigheder burde de være forpligtiget til at informere
kunderne om dette og hvad alternativer der er .. hvis kunden kommer til
tiden og det eneste der er skiltet med er at toget køre om 13 minutter
så må man også inden for rimelighedens grænser regne med at kunden er i
go tro når de formoder at toget går som der er skiltet med - er dette
ikke tilfældet uagtet afgangs tidspunktet - så må man formode at kunden
er i go tro når de står på det næste tog efter den annoncerede afgang -
hvad godt nok er om 13 minutter hele dage og natten med for den sags
skyld ..

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd