FÆL: Ophæver sidevej skiltet hastighed ?
Fra : Ukendt

Dato : 28-06-11 15:28

Hej

Er det korrekt at en sidevej vil ophæve fx. en skiltet hastighedsbegrænsning
?
Fx. man kommer kørende ad en landevej, der kommer en skiltet lokal
nedsættelse af hastigheden til 70 km/t.
Efter fx. 100 meter kommer der nu en sidevej, ophæver denne sidevej så den
lokal hastighedsbegrænsning
således at der for at opretholde hastighedsbegrænsningen efter sidevejen
skal skiltes med 70 km/t igen ?
Har det nogen betydning om sidevejen går fra til den ene eller den anden
side ?
Hvornår skifter en sidevej staus fra at være en indkørsel til at blive en
sidevej ?

Mvh

Thomas

Fra : RK

Dato : 28-06-11 15:42

JA det er korrekt. Der skal efter hver sidevej stå et nyt skilt med
hastigheden.
Men der er vist en regel om at det ikke gælder i 50 km/t zone. Ellers ville
der stå et skilt for hver 25 m.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-06-11 15:51

T. R. skrev den 28-06-2011 16:27:
> Hej
> Hvornår skifter en sidevej staus fra at være en indkørsel til at blive
> en sidevej ?

Det bedste er vel, at du kommer med nogen eksempler, hvor du er

- sikker på, at det er en sidevej
- et par eksempler hvor du er tvivl.
- sikker på, at det er indkørsel

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : alexbo

Dato : 28-06-11 16:04

"T. R." skrev

> Er det korrekt at en sidevej vil ophæve fx. en skiltet
> hastighedsbegrænsning
Nej.

> [...]
> lokal hastighedsbegrænsning
Nej.

> således at der for at opretholde hastighedsbegrænsningen efter sidevejen
Der skal skiltets efter betydende sideveje inden 50 m.,
hvis sidevejen har den samme eller lavere grænse kan skiltet være 150m.
efter.

> Har det nogen betydning om sidevejen går fra til den ene eller den anden
> side ?
Nej.

> Hvornår skifter en sidevej staus fra at være en indkørsel til at blive en
> sidevej
Når den fører andre steder hen end tilbage igen.
Fører den bare ind til et villa eller industrikvarter uden andre indgange,
kan man jo ikke komme af sidevejen uden at have været på landevejen
tidligere.

Kommer man fra landevej A af en sidevej til landevej B kan man ikke vide
hvilken grænse der er på B.
Kører man fra A ind i et industrikvarter og ud igen ved man jo godt hvilken
grænse der er på A.

En betydende sidevej er en vej der har trafikal betydning, ikke en lille
vej til lossepladsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-11 18:27

>Alex skrev en masse godt

Tak for et yderst fyldestgørende svar :)

Mvh

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 30-06-11 21:46

"T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> skrev

> Tak for et yderst fyldestgørende svar :)

Velbekomme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-06-11 18:30

T. R. wrote:

> Er det korrekt at en sidevej vil ophæve fx. en skiltet
> hastighedsbegrænsning ?

Fra
http://www.rogvi.eu/VR05_BEK-784_Vejafmaerkning_6-juli-2006_060801_HCD.pdf

C 55 Lokal hastighedsbegrænsning
Tavlen fastsætter en lokal hastighedsbegrænsning for en vejstrækning,
jf. færdselslovens
§ 42. Hastighedsbegrænsningen gælder uanset bestemmelsen i § 12,
stk. 2, indtil den ophæves ved ophørstavle, ved afstandsangivelse på
undertavle
eller ved angivelse af anden hastighedsbegrænsning.
Hastighedsbegrænsningen kan ved vægtangivelse på undertavle begrænses
til
kun at gælde for køretøjer, herunder vogntog, hvis samlede tilladte
totalvægt
overstiger den angivne.

og

§ 12. Forbudstavler opsættes normalt umiddelbart ved det sted, hvor
eller hvorfra forbuddet gælder.
Tavler, der opsættes i nogen afstand fra stedet, forsynes med undertavle
med afstandsangivelse.
Stk. 2. Hvor andet ikke er bestemt nedenfor i § 13, gælder et forbud
frem til næste vejkryds, hvis
det ikke forinden er ophævet med ophørstavle, eller andet er angivet med
undertavle.

-------------

Lokale hastighedsbegrænsninger ophæves således ikke ved næste vejkryds.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 28-06-11 19:00

"Erik Olsen" skrev i meddelelsen news:4e0a0fb6$0$303$14726298@news.sunsite.dk...

>Lokale hastighedsbegrænsninger ophæves således ikke ved næste vejkryds.

Interessant observation. Især fordi vores lokale ordensmagt siden indførslen af foto-vogne, har udnyttet netop denne antagelse og
anbragt deres biler umiddelbart efter sideveje...

Der er flere steder her i byen, hvor der er 60 Km og disse foto-vogne står efter næste sidevej og knipser alle der kører mere end
50...

Indbringende affære for dem...

/Finn

Fra : j.val

Dato : 01-07-11 10:17

Jeg passerer et byzone skilt. 50 km/t
Herefter møder jeg skilt med 60 km/t (en slags ringvej om byen).

Gælder de 60 km /t på alle sideveje, eller kun på den vej de står på?

Fra : Jubi

Dato : 01-07-11 13:10

"j.val" <jv@jvk> skrev i meddelelsen

> Jeg passerer et byzone skilt. 50 km/t
> Herefter møder jeg skilt med 60 km/t (en slags ringvej om byen).
>
> Gælder de 60 km /t på alle sideveje, eller kun på den vej de står på?

Du kan være sikker på du inden da vil se en ophævelsesskilt af byzone.
Og kører du fra en "ringvej" med 60 km. (eller anden) begrænsning og ind
på en sidevej i en byzone, vil byzoneskiltet stå der.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : j.valentin

Dato : 01-07-11 18:58

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Og kører du fra en "ringvej" med 60 km. (eller anden) begrænsning og ind
> på en sidevej i en byzone, vil byzoneskiltet stå der.

Det gør jeg så netop ikke.
Man møder et byzone skilt.
Herefter møder man, hvis man tager ringvejen, et 60 km/t skilt.
Tager man fra ringvejen en sidevej møder man ikke nogen byzone-skilte.