iPantent?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-06-11 05:08

Apples produkter hedder typisk noget med i, f.eks. iMac, iPhone, iPad
o.s.v.

Kan det tænkes at de har en form for eneret til dette? Kan de komme
efter mig, hvis jeg køber et domæne der hedder iHansen.dk, iDiot.dk
eller lignende? Det er kun privat for sjov og vil ikke blive brugt
erhvervsmæssigt.

Pølsemanden i Silkeborg, McAllan, vandt ganske vist 5-0 over
McDonald's, men derfor vil jeg alligevel nødigt dele skæbne med ham.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-11 07:31

Den 26-06-2011 06:07, Kurt Hansen skrev:
> Apples produkter hedder typisk noget med i, f.eks. iMac, iPhone, iPad
> o.s.v.
>
> Kan det tænkes at de har en form for eneret til dette?

Nej. Men hvis du opretter et domæne, fordi du ved, at Apple
har et produkt på vej, så kan du få det frataget. Hvis du fx
havde skyndt dig at købe icloud.dk efter Apples annoncering
af iCloud, så ville du ikke kunne beholde det.

Du kan reelt også risikere at miste et sådan domæne, selvom
du har købt det inden deres annoncering. Det afhænger af,
hvad du bruger domænet til, og om du har nogen særlig
forbindelse til domænenavnet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Leif Neland

Dato : 26-06-11 11:07

> [...]
>
> Pølsemanden i Silkeborg, McAllan, vandt ganske vist 5-0 over
> McDonald's, men derfor vil jeg alligevel nødigt dele skæbne med ham.

Der findes iFeed.dk, foderautomater til heste, hunde, katte, søer og grise.

Leif

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-06-11 12:55

Sun, 26 Jun 2011 12:07:23 +0200 skrev Leif Neland:

>Der findes iFeed.dk, foderautomater til heste, hunde, katte, søer og grise.

Aha, de får altså et problem, hvis Apple går ind i foderautomater, kan
jeg forstå. Nu hvor vi ved det, kan vi vel blive indkaldt som iWitness
i en kommende retssag?

Fra : Leif Neland

Dato : 28-06-11 00:29

Den 26-06-2011 13:54, Kurt Hansen skrev:

> Aha, de får altså et problem, hvis Apple går ind i foderautomater, kan
> jeg forstå. Nu hvor vi ved det, kan vi vel blive indkaldt som iWitness
> i en kommende retssag?

Jeg mener faktisk Apple har snakket med dem, men fundet ud af, at der
ikke er noget at komme efter.

Foderautomatfirmaet bruger sloganet "I Feed, you sleep".

Leif

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 04-07-11 00:04

Den 26/06/11 06.07, Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Pølsemanden i Silkeborg, McAllan, vandt ganske vist 5-0 over
> McDonald's, men derfor vil jeg alligevel nødigt dele skæbne med ham.
,,,,,,,,,,,,,,,,
"iRema" i Rema 1000 regí.
De kan ikke patentere det er jeg sikker på. "i" et betyder jo i grunden
"jeg" på engelsk. Man kan ikke patentere "jeg" og hindre andre i at
bruge ordet jeg.

Jens

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-07-11 09:09

Den 04-07-2011 01:03, Jens Erik Bech skrev:
> De kan ikke patentere det er jeg sikker på. "i" et betyder jo i grunden
> "jeg" på engelsk. Man kan ikke patentere "jeg" og hindre andre i at
> bruge ordet jeg.

Så går logikken da i stykker!
Jeg på engelsk er da I - eller er det kun for min generation?

Apples koncept er jo netop med i og ikke I.

//finn

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-07-11 10:07

Kurt Hansen wrote:

> Kan det tænkes at de har en form for eneret til dette?

Nej. Ikke som udgangspunkt. Jeg har fx en mp3 spiller der hedder iRiver,
de har eksisteret i mange år og mig bekendt har Apple ikke brokket sig.

Problemet opstår hvis du ikke har noget specielt forhold til navnet og
især hvis du ikke benytter domænet. Så kan Apple tage det fra dig hvis
de senere lancererer et produkt der hedder sådan. Men kun hvis du ikke
har nogen fair anvendelse af navnet.

For et stykke tid siden blev PBS overtager af det norske firma Nets. De
ville så gerne have nets.dk, men det havde i flere år været optaget af
en fyr som hedder Sten og bare skrev navnet bagfra.

Nets fik ikke det ønskede domæne!