Hvordan forholder man sig over for inkasso~
Fra : JMN

Dato : 25-06-11 16:30

Hej med jer

Håber det er rette sted.

Sagen er at min kone i december er på nettet og får en pop-up vedr.
Super-shopping og noget sæbe til 0,-.

De sender noget sæbe og vil have 49,- i forsendelse. Vi returnerer varen og
har ikke bedt om den. Jeg skriver til dem og forklarer dem at vi ikke har
bestilt varen og dermed udgiften. Super-shopping har mange adresser i europa
og er svære at komme i kontakt med.

Senere følger pakke nr. 2. Igen skriver jeg til dem og forklarer igen at vi
ikke vil have varen. Såfremt de mener der er tegnet abonnement beder jeg om
at se dokumentation på det. jeg ved forbrugerstyrelsen har kørt en sag mod
dem tidligere og der er faldet dom over at det er en ulovlig måde at "fange"
folk på.

Efter lidt skriverier, hvor jeg hele tiden fastholder ønsket om
dokumentation og ikke vil betale, kommer der brev fra et Inkassofirma. Det
tager jeg forholdsvis roligt eftersom jeg ikke mener vi har gjort noget
galt. Ligesom i de andre tilfælde svarer jeg inkassofirmaet at jeg ikke
anerkender kravet og ikke vil betale. Med mindre de kan fremvise
dokumentation på der skulle være tegnet abonnement eller lign. Firmaet
reagerer ikke og har sendt 6 breve nu. Jeg har svaret alle gange og de
sidste to gange opfordret dem til at tage sagen i retten. Jeg har rent mel i
posen og vil ikke betale.

I mit sidste brev gav jeg udtryk for jeg var temmelig træt at dem og
fremover ikke længere ville besvare breve fra dem, men istedet henvende mig
til en advokat. Nu er der kommet endnu et brev fra dem. Spørgsmålet er om
det er smart at ignorere dem og/eller skal/bør jeg kontakte en advokat?

Jeg tænker at et inkassofirma som mener at have en god sag vel næppe sender
6 breve? Jeg har besvaret dem alle.

Jeg har ikke den mindste tvivl om vi ikke har foretaget os noget forkert.
Jeg kunne sikkert nemt have lukket sagen for lang tiden siden ved at betale
49,-, men af principielle årsager vil jeg ikke bondefanges. Så det gør jeg
ikke.

Gode råd - hvad tænker I jeg bør gøre nu?

vh.
Jørgen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-06-11 16:46

"JMN" <virker@ikke.dk> wrote in message

> Sagen er at min kone i december er på nettet og får en pop-up vedr.
> Super-shopping og noget sæbe til 0,-.
>
> De sender noget sæbe og vil have 49,- i forsendelse. Vi returnerer varen
> og har ikke bedt om den.

Hvis I ikke har bedt om den, hvorfor fortæller du os så at din kone har fået
en pop-up? Har hun trods alt udfyldt en eller anden formular om en "gratis"
vareprøve?

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-11 16:56

JMN wrote:

> [...]
> mig til en advokat. Nu er der kommet endnu et brev fra dem. Spørgsmålet
> er om det er smart at ignorere dem og/eller skal/bør jeg kontakte en
[klip]
> Gode råd - hvad tænker I jeg bør gøre nu?

Du har nægtet at skylde dem noget, og inkassofirmaet man kun komme videre
hvis de udtager en stævning mod dig (sagsøger dig).

Du behøver ikke gøre mere, eller tænke på advokater, før den dag hvor
stævningsmanden m/k banker på din dør, hvis det altså kommer så vidt.

--
Jesper Lund

Fra : -=JF=-

Dato : 25-06-11 19:02

On 2011-06-25 17:29:36 +0200, JMN said:

> Jeg skriver til dem og forklarer dem at vi ikke har bestilt varen

Hvordan har de fået fat i jeres adresse? Ét eller andet må I da have udfyldt.
--
Mvh. John

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-11 19:48

-=JF=- wrote:

> Hvordan har de fået fat i jeres adresse? Ét eller andet må I da have
> udfyldt.

At du skriver din adresse somewhere er ikke det samme som at der er
indgået en aftale om køb.

Men selv hvis der var indgået en aftale om køb, har OP returneret varen
og så vil der stadig ikke foreligge et gældsforhold da OP har udnyttet
sin lovbestemte returret.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-11 21:38

Jubi wrote:

> Burde forbrugerombudsmanden ikke være kontaktet ret hurtigt?

Det kan man godt, men det ændrer ikke på striden med den påståede
kreditor.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-11 21:51

Jubi wrote:

> Kunne det ikke ende "striden" ret hurtigt? Det kan dog være fo ikke vil
> gå ind i en "strid" der har varet et stykke tid?

Forbrugerombudsmanden kan udstede bøder (via retssager), men han kan som
udgangspunkt ikke blande sig i private stridigheder.

Men det er sådan set også ligegyldigt. OP har gjort det rigtige: afvist
kravet. Der er ikke behov for at gøre mere før stævningsmanden banker på
døren (hvilket jeg personligt tvivler på vil ske).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-11 21:53

Erik Olsen wrote:

> Han skal vel fortsat betale forsendelsesomkostningerne.

Jeg læste OPs indlæg som at han returneret varen, og derfor gik jeg ud
fra at han havde betale returportoen.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-11 22:16

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er vel ikke usandsynligt, at konen har deltaget i en af de mange
> konkurrencer, hvor man samtidig køber noget eller bliver meldt ind i et
> eller andet. Og hun så bare har afgivet sine oplysninger og klikket sig
> videre uden at læse det med småt.
>
> I så fald slipper JMN nok ikke for at betale de 49 kroner, medmindre den
> anden part opgiver grundet beløbets størrelse. Til gengæld har JMN
> reageret som han skal, så deres inkassogebyr m.v. kan de godt glemme.

Selv hvis der er indgået aftale om køb, kan jeg ikke se hvorfor købet
ikke skulle være omfattet af fortrydelsesretten, og den omfatter også
sælgers fragtudgift?

Men som principal påstand er det sikkert bedst at hævde at er ikke er
indgået aftale om køb. Sælger må have bevisbyrden for at det fremgår
tilpas tydeligt af den aftale som er indgået. Udnyttelse af den
lovbestemte fortrydelsesret kan så være den subsidiære påstand.

Alt dette er dog irrelevant indtil stævningsmanden m/k banker på døren.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-06-11 18:35

Kim Ludvigsen wrote:

> Den indgåede aftale om den gratis vare kan da sagtens også indeholde en
> klausul om betaling af 49 kr. til forsendelse.

Selv hvis der er indgået en aftale er der fortrydelsesret, og
fortrydelsesretten omfatter varens pris + forsendelse.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-06-11 20:06

alexbo wrote:

> Men det kræver man meddeler sælger at man ønsker at bruge denne ret.

Korrekt, men hvis varen er returneret inden 14 dage, tvivler jeg på at
formkravene er specielt høje på dette punkt.

--
Jesper Lund

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-07-11 11:32

Den 25-06-2011 17:29, JMN skrev:

> Gode råd - hvad tænker I jeg bør gøre nu?

Prøv at kigge på
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Markedsfoeringsloven-i-praksis/godskik/inkasso#3
(eller http://kortlink.dk/97vm ).

Skriv evt. et sidste brev, hvor du nævner, at du finder det formålsløst
at besvare yderligere breve, med mindre der kommer nyt i sagen.

Du kan også vælge at klage til rigspolitiet over inkasso-firmaet.

M.v.h.

Jonathan