Salg af baby
Fra : Holst

Dato : 25-06-11 09:12

Nogen af jer har måske set, at for et par dage siden var en baby sat til
salt på Den Blå Avis. Det var naturligvis en joke.

På Ekstra Bladet kan man læse derom:

http://ekstrabladet.dk/112/article1576049.ece

Deri skrives blandt andet:

"Politiets jurister vil nu vurdere, om der er grundlag for at sigte
kvinden for noget."

Hvilke paragraffer kan egentlig være overtrådt, hvis man som en joke
sætter en fiktiv baby til salg på nettet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-11 10:07

Holst skrev:

> Hvilke paragraffer kan egentlig være overtrådt, hvis man som en joke
> sætter en fiktiv baby til salg på nettet?

Når juristerne skal have tid til at finde ud af det, er det nok
ikke så indlysende. Jeg ved i hvert fald ikke hvad det skulle
være.

Kan man straffes for at annoncere med at man gerne vil begå
bestilte mord mod betaling - hvis det bare er en joke?

--
Bertel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 26-06-11 16:56

On 25 Jun., 11:07, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Kan man straffes for at annoncere med at man gerne vil begå
> bestilte mord mod betaling - hvis det bare er en joke?

Det mener jeg bestemt ikke.

I sagen om barnet kan jeg ikke se, hvad man skulle kunne straffe for.
Hvis det var sandt, ville det være en sag for de sociale myndigheder.
Men når det nu var en åbenlys morsomhed, kan sagen ikke forfølges og
slet ikke strafferetligt. Hvis barnet oven i købet er fiktivt, er der
jo hverken forsæt eller tjenligt forsøg. Forsæt til spas er vist ikke
per se strafpålagt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-06-11 12:41

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> slet ikke strafferetligt. Hvis barnet oven i købet er fiktivt, er der
> jo hverken forsæt eller tjenligt forsøg. Forsæt til spas er vist ikke

I nogle sammenhænge er det. Prøv fx at fortælle i lufthavnen at du har en
bombe i din kuffert - og prøv så bagefter at bortforklare det som spøg.

Jan

Fra : Martin [TMM]

Dato : 25-06-11 10:16

Hej
On 25-06-2011 10:11, Holst wrote:
> [...]
> Hvilke paragraffer kan egentlig være overtrådt, hvis man som en joke
> sætter en fiktiv baby til salg på nettet?

En joke der måske var en anelse grovkornet, men hvis de "rette"
mennesker har fået ondt i bagdelen over det, så skal der nok kunne
findes et sted i loven der kan bruges til at dømme med.
Hvis man ville kunne man bure hele Danmarks befolkning inde, for vi gør
alle noget af det der vil kunne tolkes som strafbart.

Mvh
Martin

Fra : N.B.DK

Dato : 25-06-11 10:46

"Martin [TMM]" <tmm@-CUT-turutter.dk> wrote in message
> for vi gør alle noget af det der vil kunne tolkes som strafbart.

Det burde være strafbart at finde sig i de latterlige skatter, afgifter osv
vi har her i landet.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Per

Dato : 25-06-11 15:05

Holst wrote:
> [...]
>
> Hvilke paragraffer kan egentlig være overtrådt, hvis man som en joke
> sætter en fiktiv baby til salg på nettet?

De sidder nok og overvejer følgende §.
Jeg tænkte selv på det samme, da jeg læste om "joken"

§ 135. Med bøde eller fængsel indtil 3 måneder straffes den, som ved
ugrundet påkaldelse af hjælp, misbrug af faresignal el. lign. forårsager
udrykning af politi, ambulance, redningsberedskabet eller sø- eller
luftredningstjenesten.

Mvh. Per

Fra : Henning

Dato : 25-06-11 21:55

On Sat, 25 Jun 2011 16:05:27 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ugrundet påkaldelse af hjælp, misbrug af faresignal el. lign. forårsager
>udrykning af politi, ambulance, redningsberedskabet eller sø- eller

Ifølge medierne fredag, var der brugt meget tid og personale, både hos politi og sociale
myndigheder, for at opklare hvem der stod bag annoncen.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-06-11 22:03

Den 25-06-2011 22:54, Henning skrev:

> Ifølge medierne fredag, var der brugt meget tid og personale, både hos politi og sociale
> myndigheder, for at opklare hvem der stod bag annoncen.

Kan det være så svært?
Ring til nummeret i annoncen. Enten får man fat i en, der vil sælge en
baby, eller også får man at vide det er en joke.

Er det virkeligt, går man i gang med at hjælpe.
Er det ikke, siger man "fy, lad være med det", og fortsætter med sit
sædvanlige arbejde.

Fra : Claus U

Dato : 25-06-11 15:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> Når juristerne skal have tid til at finde ud af det, er det nok ikke så
> indlysende. Jeg ved i hvert fald ikke hvad det skulle være.

Lidt OT - men nan kunne også diskutere, hvilken nytteværd os borgere får
for vores skattekroner ved, at nogle højt lønnet skal undersøge en joke?

Hmmmm

--
Hygge
/Claus U

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 04-08-11 12:22

Den 25/06/11 16.35, Claus U skrev:

> Lidt OT - men nan kunne også diskutere, hvilken nytteværd os borgere får
> for vores skattekroner ved, at nogle højt lønnet skal undersøge en joke?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
For at det kan bankes ind i borgerne at dette samfund bygger på
NUL-tolerance og vil retsforfølge vittigheder som grove
straffelovsovertrædelser.

Tydeligt er det at siger en kvinde som ransages, smilende, at hun da har
en maskinkanon med i sin håndtaske.
SÃ¥ forventer samfundet at de kan overfalde hende og smide hende
bagbundet i håndjern på et betongulv, hvorefter der er "hjemmel" til at
give hende en fængselsstraf!

Tosse-Danmark!
Jens

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-07-11 23:55

On 27 Jun., 13:40, "Jan Kronsell" <nos...@nospam.dk> wrote:

> I nogle sammenh nge er det. Pr v fx at fort lle i lufthavnen at du har en
> bombe i din kuffert - og pr v s bagefter at bortforklare det som sp g.

I dette tilfælde straffes man ikke for at være spøgefuld, men evt. for
at fremkalde frygt i andre, for at sætte et stort sikkerhedsapparat
unødigt i gang eller lignende.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Thai_T petersen