Forvaringsdom - hvor afsone ?
Fra : Per

Dato : 22-06-11 08:02

Hej !

Jeg læste, at faderen fra Brønderslevsagen har fået en forvaringsdom - og
skal "afsone" på anstalten i Herstedvester.

Er der forskel på den type forvaringsdømte, der sidder i Herstedvester og på
dem der sidder på sikringen i Nykøbing ?

De sagde i TV2, at den dømte skulle afsone med bla. Peter Lundin i
Herstedvester og det undrer mig, da han (Lundin) jo fik livsvarigt fængsel
og ikke en forvaringsdom.

Mvh. Per

Fra : Henning

Dato : 22-06-11 14:23

On Wed, 22 Jun 2011 09:01:48 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er der forskel på den type forvaringsdømte, der sidder i Herstedvester og på
>dem der sidder på sikringen i Nykøbing ?

Herstedvester er kendt for at være forvarringssted for de "lavest-rangerende" i fængselshirakiet.

http://www.b.dk/danmark/lundin-bliver-siddende-i-herstedvester
"Anstalten ved Herstedvester adskiller sig fra de andre lukkede fængsler i Horsens, Nyborg og
Vridsløselille ved at have et særligt psykiatrisk behandlingsapparat. Fængslet er ledet af en
overlæge og har specialuddannet personale med både psykiatere, psykologer og et større opbud af
sygeplejersker. Her havner farlige fanger, som har behov for psykiatrisk assistance eller
observation. I sjældne tilfælde sidder indsatte der udelukkende for deres egen sikkerheds skyld,
hvis de har lavet kriminalitet, som man i andre fængsler ser usædvanlig meget ned på, særlig
forbrydelser mod børn."

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-06-11 20:23

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> De sagde i TV2, at den dømte skulle afsone med bla. Peter Lundin i
> Herstedvester og det undrer mig, da han (Lundin) jo fik livsvarigt fængsel

På sikringen i Nykøbing oplyser lederen at patienterne/de indsatte er
følgende:
Patienterne på Sikringen falder i to hovedgrupper:
- 2/3 af patienterne kommer på et farlighedsdekret. Det vil sige at de
kommer fra psykiatriske afdelinger eller fængsler. Farlighedsdekretet bruges
overfor patienter eller fanger som har været vedvarende sindssyge og farlige
igennem 2-3 uger. Hvis de ikke responderer på den almindelige behandling,
bliver de sendt herop på ubestemt tid, altså indtil de ikke længere er
farlige.
De er her i gennemsnit 5 år. Man kan komme ud allerede efter et ½ år, men
der
er også en patient der har siddet i 17 år. Den sidste patient på
farlighedsdekret
kom fra en psykiatrisk afdeling hvor han slog en medpatient i gulvet, så
vedkommende
blev bevidstløs. Han mener selv at han er Muhammed, og at ham han slog
ned, var djævelens yngel.
Patienterne på farlighedsdekret er altså ikke nødvendigvis kriminelle. De
er bare så farlige på grund af deres psykotiske forestillinger at de ikke
kan
behandles på almindelige afdelinger.
Den anden patientgruppe er de som er dømt til behandling. Det vil sige
kriminelle
som mentalundersøges og vurderes sindssyge. Disse kriminelle sendes derefter
til almindelige retspsykiatriske
afdelinger. Men hvis de ikke responderer på behandlingen der, sendes de
videre til
Sikringen. De anbringelsesdømte er her imellem 3 og 30 år, i gennemsnittet i
7 år.

Forvaringsdom dækker over:
Forvaring er en straftype, som bruges over for personer, der vurderes at
være særligt farlige, fordi de har begået grov personfarlig kriminalitet
såsom drab, røveri eller alvorlige sædelighedsforbrydelser.

For at idømme en forvaringsdom skal der foreligge en mentalundersøgelse af
den kriminelle, ligesom en forvaringsdom skal være absolut nødvendig for at
sikre andre menneskers sikkerhed, frihed eller helbred. Der skal således
være en vægtig risiko for, at den kriminelle gentager de personfarlige
forbrydelser, han eller hun tidligere er blevet dømt for. En forvaringsdom
er tidsubestemt, men må ikke vare længere end højst nødvendigt. Det er
domstolene, der afgør hvornår en dømt kan blive løsladt. Fem år efter
idømmelsen af en forvaringsdom tager retten sagen op til fornyet vurdering.
Løslades den dømte ikke efter fem år, vil retten fremover vurdere sagen
mindst hvert andet år.

Forvaring adskiller sig fra psykiatrisk særforanstaltning, det der i
populære termer kaldes behandlingsdom, idet forvaring kun idømmes personer,
der betragtes som mentalt raske.

Reglerne er nærmere beskrevet i straffelovens § 70-72.

Så et væsentligt kodeord for sikringen er sindssyge.

I Peter Lundin sagen forelå der en erklæring om, at han ikke var sindssyg
m.m., således at anklageren krævede livstid i stedet for forvaring, idet en
livstidsfange typisk vil sidde i længere tid end en, som er dømt til
forvaring.

I Herstedvester sidder der mange andre fanger end lige dem, som er idømt
forvaring, så derfor kan der sagtens ske sammenblanding. Herunder tages der
nok især hensyn til, hvilken slags forbrydelse de er dømt for, således at
alle seksualforbryderne kan sidde og hygge sig sammen.

Kurt