Vedligeholdelsespligt / råderet over forto~
Fra : Henning

Dato : 21-06-11 09:16

Vi bor på en privat fællesvej, der er ingen grundejerforening på vejen
(ca. 20 huse).
Fortovet på hele vejen består af ca. 1½ meter perlegrus.
Da vi bor på en hjørnegrund, oplever vi ofte at bilister parkerer på
grusarealet, med de gener det medfølger (nedkørt grus, grus trukket ud
på vejen o.a.)
Spørgsmålet er så - hvem har vedligeholdelsespligten på dette
grusareal? Hvis det er mig selv - må jeg så sætte plantekasser,
kampesten el.lign. på arealet, så folk ikke kan parkere der?
Jeg har kigget på matrikelkort, men man kan ikke tydeligt se, præcis
hvor grænsen går

Fra : Jubi

Dato : 21-06-11 16:31

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> kampesten el.lign. på arealet, så folk ikke kan parkere der?
> Jeg har kigget på matrikelkort, men man kan ikke tydeligt se, præcis

Du burde se det på dine salgsdokumenter for huset.
Jeg vil gætte på din matrikkel går til fællesvejen (formentlig en almen
vej) og at du har råderet over grusarealet.
Sådan er det her, dog med græs, buske, og bænkarealer stødende op til en
fællesvej (almen vej)

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-06-11 17:04

On Tue, 21 Jun 2011 10:15:59 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>Fortovet på hele vejen består af ca. 1½ meter perlegrus.
>Da vi bor på en hjørnegrund, oplever vi ofte at bilister parkerer på
Og hvordan gør de så det, med 2 eller alle 4 hjul ?
Nogle steder er det forbudt at parkerer med 2 hjul på fortovet, kig i
den lokale tilføjelse til ordensbekendgørelsen.

>Spørgsmålet er så - hvem har vedligeholdelsespligten på dette
>grusareal?
Hvis det er dig der ejer grunden så er det dig der skal vedligeholde.

>Hvis det er mig selv - må jeg så sætte plantekasser,
>kampesten el.lign. på arealet, så folk ikke kan parkere der?
Ja hvis du ellers kan gøre det således at det ikke udgører en fare for
trafikken, men kontakt kommunen og politiet for at forhører om dine
muligheder i den retning.

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-06-11 11:35

Henning skrev

> må jeg så sætte plantekasser, kampesten el.lign. på arealet,
> så folk ikke kan parkere der?

Du træffer bare en aftale med det lokale parkeringsselskab eller evt
stykker noget skiltning sammen selv

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 21-06-11 18:40

Den 21-06-2011 19:35, Peter Lykkegaard skrev:
> Du træffer bare en aftale med det lokale parkeringsselskab eller evt
> stykker noget skiltning sammen selv

Det afhænger jo først og fremmest af dette her:
__
Jeg har kigget på matrikelkort, men man kan ikke tydeligt se, præcis
hvor grænsen går
__

/Hauge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-06-11 11:55

Hauge skrev

> Det afhænger jo først og fremmest ...

Ja det står lissom i artiklen jeg linkede til

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 21-06-11 19:17

Den 21-06-2011 19:54, Peter Lykkegaard skrev:
> Ja det står lissom i artiklen jeg linkede til

Det stod ikke i det du selv skrev, jeg gider ikke læse en tilfældig artikel.

/Hauge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-06-11 16:56

Hauge skrev

> Det stod ikke i det du selv skrev, jeg gider ikke læse en tilfældig artikel.

Tilfældig og tilfældig - den sag burde være bare lidt kendt blandt
grundejere ...

- Peter

Fra : Jet

Dato : 22-06-11 05:53

On 21 Jun., 11:15, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Jeg har kigget på matrikelkort, men man kan ikke tydeligt se, præcis
> hvor grænsen går

Hvor har du kikket ? eks. www.kms.dk er korrekteste
matrikelkort,
mange kommuner har givet deres borgere adgang via internettet til at
kunne se
kort, det kræver en kraftig PC med mindst 4 GB Ram

Fra : Henning

Dato : 22-06-11 15:02

On Wed, 22 Jun 2011 04:52:49 -0700 (PDT), Jet <jetrotte@gmail.com>
wrote:

>Hvor har du kikket ? eks. www.kms.dk er korrekteste
>matrikelkort,

Den har jeg netop pøvet tak, men det er samme problem. Der er
matrikeltegninger, men man kan ikke se forskel på vej, fortov og have
på dette kort.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-06-11 21:28

>Den har jeg netop pøvet tak, men det er samme problem. Der er
>matrikeltegninger, men man kan ikke se forskel på vej, fortov og have
>på dette kort.

Du skal bare ud og finde skelpælene - det er altså ikke raketvidenskab.
Dermed har du dine svar.

Mvh Maria

Fra : Henning

Dato : 23-06-11 22:24

On Thu, 23 Jun 2011 22:28:03 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Du skal bare ud og finde skelpælene - det er altså ikke raketvidenskab.
>Dermed har du dine svar.

Er der normalt skelpæle mod vej/fortov? Eller går skellet normalt på inder- /ydersiden af fortovet?
Jeg erindrer ikke a thave set sådanne pæle...

Fra : Henning

Dato : 24-06-11 09:14

On 2011-06-23 23:24, Henning wrote:
> Er der normalt skelpæle mod vej/fortov? Eller går skellet normalt på inder- /ydersiden af fortovet?
> Jeg erindrer ikke a thave set sådanne pæle...

Som regel ligger du under terræn, så derfor har du ikke set dem.

Jeg fik på et tidspunkt en skitse med mål af min grund. Derefter gik jeg
og og målet ud til hvor stene skulle findes, og de var der skam i 10.-20
cm dybde

/H

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-06-11 14:15

Henning skrev

> Den har jeg netop pøvet tak, men det er samme problem. Der er
> matrikeltegninger, men man kan ikke se forskel på vej, fortov og have
> på dette kort.

En landmåler kan hurtigt opklare hvor skellet går, men det koster
selvfølgelig lidt

- Peter