Muslimsk gift ?
Fra : Per

Dato : 20-06-11 18:02

Hej NG '!

Der kører pt. en debat om unge kvinder (under 18 år), der bliver gift på
muslimsk vis.

http://www.b.dk/nationalt/kokkedal-til-kamp-mod-teenagebrude

Men er en har en muslimsk vielse overhovedet nogen retsvirkning i DK ?
Kan de unge brude ikke bare (rent juridisk set) forlade deres mand uden
yderligere ?

Vil det fx. være bigami, hvis man er gift muslimsk og så efterfølgende
bliver viet med en anden i Kirken eller på Rådhuset ?

Mvh. Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-11 20:33

Per wrote:

> Men er en har en muslimsk vielse overhovedet nogen retsvirkning i DK ?

Ikke i de tilfælde som er beskrevet i aviserne i de sidste par dage.

Men visse trossamfund, bl.a. præster i folkekirken og muligvis nogle
muslimske imaner (?), kan vie folk. Reelt sker alle godkendelser og
registreringer stadig i det offentlige system. Uden en prøvelsesattest
fra kommunen har showet i kirken ingen juridisk effekt.

> Kan de unge brude ikke bare (rent juridisk set) forlade deres mand uden
> yderligere ?

Jo.

Og det kan de sådan set også hvis de er gift. Det er mange år siden at
manden juridisk kunne forlange visse ydelser fra hustruen når de var
gift. Gift eller ikke-gift kan alene være et spørgsmål om bodeling efter
dansk jura.

> Vil det fx. være bigami, hvis man er gift muslimsk og så efterfølgende
> bliver viet med en anden i Kirken eller på Rådhuset ?

Tjaaah. Jeg tvivler dog når der ikke er tale om en gyldig vielse i første
omgang.

--
Jesper Lund