Solen og planeterne dannet forskelligt
Fra : Kall, Mogens

Dato : 28-06-11 20:22

Videnskab.dk skriver i dag tirsdag, at ...

Solen og planeterne dannet forskelligt

28. juni 2011 kl. 09:33
http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/solen-og-planeterne-dannet-forskelligt

=== citat stárt ===

[ ... ]

De nye undersøgelser har imidlertid afsløret, at de indre planeter
(Merkur, Venus, Jorden og Mars) samt asteroider og kometer
tilsyneladende ikke er opbygget af de samme materialer i den
oprindelige sky som Solen er blevet dannet af.

Helt konkret har forskerne set på forekomsten af forskellige
udgaver (isotoper) af grundstofferne ilt og kvælstof.

=== citat slut ===

Hvordan har man kunnet måle den oprindelige sky (og herudaf også
Solen) ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 12958 news:4e07a8d8$0$316$14726298@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 12966

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-06-11 22:10

On 28-06-2011 21:21, Kall, Mogens wrote:
> [...]
>
> === citat slut ===
>

> Hvordan har man kunnet måle den oprindelige sky (og herudaf også

De teorier man har for hvordan solsystemet er dannet, baserer til dels
på observationer og ekstrapolationer om hvorledes isotoper af
grundstoffer er fordelt i solsystemet. Hidtil har man måtte nøjes med
prøver fra Jorden og meteoritter, men da solen udgør 99% af al massen i
solsystemet er hypotesen at målinger af isotop fordelingen *i selve
Solen* er et meget bedre udtryk for sammensætningen af det materiale der
har været udgangspunktet for hele solsystemet.

Det man har brugt sonden til, er indsamle prøver af selve Solvinden.
dvs. materiale som er blevet blæst væk fra Solen. Helt konkret har
forskerne kigget på forekomster af argon og neon i prøverne og
konstateret en anderledes fordeling af de to ædelgassers isotoper end
den vi kender her på Jorden.

En bedre, og mere nøjagtigt teori for solsystemets oprindelse, skal
derfor kunne redegøre for disse forskellige observationer.

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-06-11 22:19

On 28-06-2011 23:10, Martin Andersen wrote:

> [...]
>
> En bedre, og mere nøjagtigt teori for solsystemets oprindelse, skal
> derfor kunne redegøre for disse forskellige observationer.

Tilføjelse: Jeg læser nu at man også har kigget på ilt og kvælstof
isotoper og at det nok er en presse meddelelse vedrørende disse, den
konkrete artikel er baseret på. Men ideen er den samme.

http://www.nasa.gov/mission_pages/genesis/media/genesis20110623.html

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-07-11 12:59

Martin Andersen wrote:

> [...]
> forskerne kigget på forekomster af argon og neon i prøverne og
> konstateret en anderledes fordeling af de to ædelgassers isotoper end

For at præcisere Mogens' spørgsmål:
Hvordan kommer man frem til den _oprindelige_ 'sky' ud fra _nuværende_
prøver af _solvinden_?

Det er da _noget_ af en tilsnigelse at påstå at solvinden er et udtryk for
den samlede 'urgas'..??

Hvor store mængder har man indsamlet?

Bemærk vi snakker > 4 betydende cifre for isotopfordelingen.

Stig Johansen

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-07-11 11:06

On 05-07-2011 13:58, Stig Johansen wrote:

> [...]
> prøver af _solvinden_?
>
> Det er da _noget_ af en tilsnigelse at påstå at solvinden er et udtryk for

Som sagt, så består solen af 99% af materialet i solsystemet, så det er
alt andet lige et bedre udtryk for fordelingen end en prøve fra jorden.

Man har taget prøver i forskellige afstande til solen, og kunnet
konstatere at fordelingen var den samme i dem alle, hvilket taler for de
også er udtryk for fordelingen i selve solen.

Begge faktorer der gør at sandsynligheden for man konkluderer ud fra et
lokalt artifakt er mindre.

> Hvor store mængder har man indsamlet?

Det vil jeg foreslå du selv undersøger.

> Bemærk vi snakker> 4 betydende cifre for isotopfordelingen.

If you say so.

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-07-11 12:06

Martin Andersen wrote:

> [...]
> også er udtryk for fordelingen i selve solen.
>
> Begge faktorer der gør at sandsynligheden for man konkluderer ud fra et

Nu handler det lidt om fordelingen på jorden kontra fordelingen i
'solvinden'.

Jeg går ud fra du er bevidst om at lyn, torden osv. har påvirket
isotopfordelingen på jorden gennem dens levetid?

Hvis du ikke ved det, så prøv at søge på disse fænomener, som selv her på
jorden er uforklarlige, herunder emission af Xray, GammaRay osv.

Så længe vi ikke engang kan forklare et sk*de tordenvejr er det godt nok
noget af en ekstrapolation at forsøge at forklare 'ting' i større skala.

'Man skal krybe før man kan gå...'

Ikke forstået..?
Kigger vi på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen