Kugle fra et våben skydes i vejret ?
Fra : John

Dato : 27-06-11 10:38

Vi ser ofte i TV at nogle folk skyder op i luften af begejstring,
Men hvor højt op kommer kuglen og med hvilken hastighed
kommer den ned igen ?
Hvad sker der hvis den rammer en person ?
Hilsen John

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-06-11 11:16

On 27-06-2011 11:38, John wrote:
> [...]
> Men hvor højt op kommer kuglen og med hvilken hastighed
> kommer den ned igen ?
> Hvad sker der hvis den rammer en person ?

Mythbusters testede i et af deres afsnit diverse myter omkring skud
affyret lodret op i luften. Med en vindtunnel test fandt de frem til at
en 9mm kugle i frit fald havde en maksimal hastighed på 100mph, eller
ca. 160km/t og at den ville orientere sig så den lå på siden under faldet.

I test opstillinger med patroner affyret ved den meget lave hastighed
gjorde kuglen næsten ingen skade og kunne knap punktere huden på et
grisekadaver.

Hvis skuddet derimod er blevet affyret ved en lavere vinkel end lodret
op, kan det holde en meget højere fart hele vejen frem til det rammer
jorden (eller en person) og så kan det være dødeligt.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-06-11 20:51

Mon, 27 Jun 2011 12:15:58 +0200 skrev Martin Andersen:

> [...]
>
>I test opstillinger med patroner affyret ved den meget lave hastighed
>gjorde kuglen næsten ingen skade og kunne knap punktere huden på et

Jamen så må det jo passe. Jeg overhørte en gang en sælger af
sikkerhedshjelme holde et skrækindjagende foredrag om hvor farligt det
var at færdes i f.eks. en produktionshal med højt til loftet, uden at
være iført sikkerhedshjælm.

Han påstod, at en 12 mm skrue eller bolt, tabt fra 6 meters højde,
kunne slå igennem pandebrasken på en stor jydetamp. Løwn i hans hals,
forstår jeg, men han fik da en ordre på blokken og det var jo det
vigtigste
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Max

Dato : 27-06-11 21:18

Hej Kurt

> [...]
> kunne slå igennem pandebrasken på en stor jydetamp. Løwn i hans hals,
> forstår jeg, men han fik da en ordre på blokken og det var jo det

Du må så være villig til at lægget pandebrask til så vi kan
lave det forsøg i den virkelige verden ?

Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-06-11 22:34

Mon, 27 Jun 2011 22:17:32 +0200 skrev Max:

>Hej Kurt

>Du må så være villig til at lægget pandebrask til så vi kan
>lave det forsøg i den virkelige verden ?

Den virkelige verden ... øhhh, jeg tror ikke jeg forstår ...?

Picasso var engang ud at rejse med tog og blev genkendt af en
medpassager - vel en spansk pendant til salig Rindal. Han benyttede
lejligheden til at kritisere Picassos abstrakte billeder.

"Man kan jo ikke se hvad de forestiller. Du skulle male billeder der
ligner virkeligheden".

"Øhhh", sagde Piccy, "virkeligheden ... jeg tror ikke jeg forstår ..."

"Hvis de skulle male et portræt af min kone, ville jo have et
trekantet hoved og begge ører siddende på samme side af hovedet og
have nogle underlige farver"

Manden trak tegnebogen op af lommen og fremdrog et lille fotografi.
"Sådan, Hr. Picasso, ser hun ud i virkeligheden"!

Picasso tog billedet, vendte og drejede det, stirrede længe på det og
sagde så: "Hun er ikke ret stor, hva'? Og hun er også helt flad"!

Fra : Max

Dato : 27-06-11 23:13

Hej Kurt

> Den virkelige verden ... øhhh, jeg tror ikke jeg forstår ...?

Den er eller lige til højerebenet, du ligger hoved til en 12 mm
bolt smidt fra 6 meters højde.

> Picasso var engang ud at rejse med tog og blev genkendt af en

Nu er Picasso jo også kendt i sammenhæng med anekdoter,
en anden lyder:

Picasso var inviteret til en åbning af en cafe i Paris, en af
de specielle ting ved denne cafe var at der hang et billede
af Picasso der. Da Picasso så ser billedet ved åbningen
udbryder han "det er jo en forfalskning". Hvorefter cafens
ejer udbryder "jamen, jeg har da selv set dig male det".
Hvortil Picasso svare "hvem skulle også kunne male en
forfalskning bedre end mig".

Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-06-11 08:25

Tue, 28 Jun 2011 00:13:04 +0200 skrev Max:

>Den er eller lige til højerebenet, du ligger hoved til en 12 mm
>bolt smidt fra 6 meters højde.

Ingen, vel heller ikke dette forum, tror formentlig på, at den vil
kunne trænge igennem det tykke panser der omgiver min Pinnociokugle.

>Nu er Picasso jo også kendt i sammenhæng med anekdoter,
>en anden lyder:
>
>Picasso var inviteret til en åbning af en cafe i Paris

Maleren Monet sidder på sin veranda og ser ud over den have vi kender
fra mange af hans malerier. Monet sidder med sin pibe og betragter
haven, da hans nabo går forbi.

"Nå, De sidder nok og slapper af, Hr. Monet?"
"Nej, jeg arbejder," svarer Monet.

Senere på dagen kommer naboen forbi igen. Monet sidder stadig på sin
veranda, men sidder nu og maler. Naboen råber:

"Nå, de sidder nok og arbejder, Hr. Monet?"
"Nej, jeg slapper af," svarer Monet.

Fra : Max

Dato : 28-06-11 08:31

Hej Kurt

> Ingen, vel heller ikke dette forum, tror formentlig på, at den vil
> kunne trænge igennem det tykke panser der omgiver min Pinnociokugle.

Det er muligt at den ikke ville kunne dette, men du er vel ikke
i tvivl om at det ville være vældigt rart at have en sikkerheds-
hjelm på hvis man skulle blive udsat for forsøget ?

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-07-11 09:35

Martin Andersen skrev bl.a.:

> Hvis skuddet derimod er blevet affyret ved en lavere vinkel
> end lodret op, kan det holde en meget højere fart hele vejen
> frem til det rammer jorden (eller en person) og så kan det
> være dødeligt.

Hvor langt flyver et projektil fra et almindeligt gevær
(eller riffel), som affyres i en vinkel på fx 45 grader?

Jeg spørger fordi jeg for cirka 40-50 år siden hørte en
helt vild historie om en vådeskudsulykke i nærheden af
Slesvig. En mand der lå og solede sig i en drømmeseng,
blev dræbt af et projektil, som man formodede havde
krydset fjorden (Slien) et sted, hvor den er 2-3 km bred.

--
Herluf :·)

Fra : alexbo

Dato : 08-07-11 10:10

"Herluf Holdt, 3140" skrev

> [...]

> blev dræbt af et projektil, som man formodede havde
> krydset fjorden (Slien) et sted, hvor den er 2-3 km bred.

Det kan gå langt, skuddet i nedenstående sag er næppe affyret med så stor en
vinkel.

http://www.danske-nyheder.dk/arkiv/1996.04.02.html
Politiet i Thisted fandt i eftermiddags ud af, at en af målskiverne ved
terrænskydestævnet ved Lyngby Strand i Sydthy var forkert placeret. I strid
med sikkerhedsreglerne kunne man skyde nordpå, langs med stranden. Et sådant
vildfaren projektil ramte søndag en strandvandrer, en 50 årig dyrlæge, i
halsen og dræbte ham, næsten 3 km fra skydebanerne. Politiet vil nu afhøre
de ansvarlige for placeringen og sigte dem. De vil dog blive sigtet for
overtrædelse af sikkerhedsregler, ikke efter straffeloven, siger politiet i
Thisted.

Så vidt jeg husker fandt man også både projektil og det pågældende gevær,
men uden at fortælle hvem det tilhørte, jeg mener ikke engang at skytten
selv blev orienteret.

mvh
Alex Christensen

Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-11 10:35

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvor langt flyver et projektil fra et almindeligt gevær
> (eller riffel), som affyres i en vinkel på fx 45 grader?

På æsker med kaliber .22 (salonriffel) er sikkerhedsafstanden 1,5
km. Jeg ved ikke hvad den er for kraftigere ammunition.

Riffelskytter i skytteklubberne konkurrerer på 200-meter-baner.
Det overrasker mig ikke at en normal riffel kan skyde 3 km hvis
man skyder skråt op i liften.

Hvis vi snakker specialvåben og specialammunition, er der folk
der konkurrerer på 5 km's afstand. De sigter 'direkte'.

Hvor der i 'direkte' selvfølgelig ligger at alle skytter skal
kompensere for at projektilet falder under flugten.

--
Bertel

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 08-07-11 21:49

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev

> På æsker med kaliber .22 (salonriffel) er sikkerhedsafstanden 1,5
> km. Jeg ved ikke hvad den er for kraftigere ammunition.

Den vil aldrig nogensinde komme så langt. Så det e r en sikker afstand.

> Det overrasker mig ikke at en normal riffel kan skyde 3 km hvis
> man skyder skråt op i liften.

Hvis liften er lavet af jernplade kommer den ikke så langt....

En 6,5x55 baneriffel skyder nok under kraftig medvind op til 3 km, men under
det halve den anden vej. Sikkerhedsafstanden er vist sat til 5 km.

Har skudt på 650 m afstand, og der kunne man nå at lægge riflen inden skiven
(en kampvogn) lagde sig ned, eller det sprøjtede foran den fordi jeg holdt
for få meter over.
Og det vil sige at allerede der begynder riflen at nærme sig maksimum og
kort derefter falder kuglen mere og mere. Et skud skråt op, vil derfor kun
give få hundrede meter mere.
Luft bremser godt. På lerduebanen landede haglene før det første læhegn, ca.
300 m væk.

> [...]
>
> Hvor der i 'direkte' selvfølgelig ligger at alle skytter skal
> kompensere for at projektilet falder under flugten.

Øøøøh hvor er det direkte så?

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-11 10:16

"John" <nospam@mail.dk> wrote in message news:4e084f86$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Men hvor højt op kommer kuglen og med hvilken hastighed
> kommer den ned igen ?
> Hvad sker der hvis den rammer en person ?

John!

Med Martins tal, der sikkert gælder en pistol siden det er 9 mm,
og en mundings hastighed for pistoler på 300 m/s,
er faldhastigheden ved nedslaget 45 m/s.
Det er 15% af mundingshastigheden.

Energien er 15%*15%=2%.

Men det er nok til at give et ordentligt svirp.
De 45 m/s er i nærheden af den hastighed kuglen ville få fra en stenslynge.

Med et regneark kan man følge banen op og ned for hvert 1/100 sekund.
Hvis jeg ellers har regnet rigtigt når kuglen op i 4-500 m efter 6-7 sek,
og ned igen med næsten 45 m/s efter ialt 18 sek.

Geværkugler kommer nok lidt længere op,
men ned igen med nogenlunde samme fart.

Hans T.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 28-06-11 21:13

John wrote:

> Vi ser ofte i TV at nogle folk skyder op i luften af begejstring,
> Men hvor højt op kommer kuglen og med hvilken hastighed
> kommer den ned igen ?

En faldende kugle kan sagtens opnå en hastighed hvor den kan gøre skade.

> Hvad sker der hvis den rammer en person ?

Man kalder fænomenet "Celebratory Injuries" og da man fejrede befrielsen
af Kuwait blev der dræbt ca. 20 af faldende projektiler. Problemet er at
vi mennesker jo normalt orienterer os med benene ned og hovedet op, så
det er især hovedet der må tage af for faldende projektiler.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-06-11 21:46

On 28-06-2011 22:13, Thomas Overgaard wrote:

> En faldende kugle kan sagtens opnå en hastighed hvor den kan gøre skade.

Men nok til at være dødbringende? Hvordan?

> [...]
> vi mennesker jo normalt orienterer os med benene ned og hovedet op, så
> det er især hovedet der må tage af for faldende projektiler.

Disse "celebratory injuries" inkluderer vel også tilfælde hvor mennesker
er blevet ramt på relativ kort afstand. F.eks. ved at nogen i kådhed har
åbnet ild med et automatgevær og mistet kontrollen over våbnet og skudt
ind i en forsamling, eller på anden vis har affyret et håndvåben uden
det var rettet tilstrækkeligt op i luften. I sidstnævnte tilfælde er det
vel også folks hoved der primært "står for skud".

Og inkluderer den statistik ikke også folk der er blevet ramt langt fra
festlighederne af et projektil der har tilbagelagt en lang,
spin-stabiliseret bane, a la en artilleri granat, uden på noget
tidspunkt at være standset i luften for så at tumle til jorden igen?

Eller er der vitterligt tale om 20 mennesker hvor det med sikkerhed
vides at projektilet blev affyret op i vejret og slog nogen ihjel ved
nedslag i det samme umiddelbare område som det blev affyret?

Jeg kunne forestille mig der blev skudt i vejret mange steder under de
festligheder i Kuwait, og med tusinder af opildnede folk i gaderne,
mange af dem med skydevåben, virker 20 ofre ikke urealistisk, uden at
tilskrive dem meget usandsynlige nekrologer.. Og statistisk set måtte
der vel også være adskillige tusinder med blå mærker og mindre skrammer
for hvert dødsoffer af sådan et lodret faldende projektil? Det burde da
i sig selv være nyhedsværdigt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-11 22:37

Martin Andersen skrev:

> [...]
> det var rettet tilstrækkeligt op i luften. I sidstnævnte tilfælde er det
> vel også folks hoved der primært "står for skud".

Der er også den mulighed at projektilerne har rikochetteret. Jeg
tvivler på at det med sikkerhed kan fastslås at folk døde af
nedfaldende projektiler.

--
Bertel

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 29-06-11 20:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der er også den mulighed at projektilerne har rikochetteret. Jeg
> tvivler på at det med sikkerhed kan fastslås at folk døde af
> nedfaldende projektiler.

Et rikochetteret projektil har som regel tydelige skader:

Og jo, jeg kender godt historierne om hvor inkompatibel denne skik er
med festlokaler i betonbyggeri.

Men det er lykkedes mig at genfinde en artikel jeg fandt da vi
diskuterede emnet nede på jobbet hvor der er en del jægere. Desværre har
forfatteren valgt at vise sin foragt overfor teorien om lixtal:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-06-11 20:52

Thomas Overgaard skrev:

> Et rikochetteret projektil har som regel tydelige skader:

Hvis det skal gennembore en hjerneskal, så bliver det vel også
mærket deraf?

> Men det er lykkedes mig at genfinde en artikel jeg fandt da vi
> diskuterede emnet nede på jobbet hvor der er en del jægere. Desværre har
> forfatteren valgt at vise sin foragt overfor teorien om lixtal:

Forfatteren har næppe vist foragt. Han har skrevet for en læser
der er kendt med fagterminologoen. Det er ikke forbudt.

Derudover nærer jeg selv kun foragt for lixtal.

--
Bertel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-06-11 23:29

Den 27/06/11 11.38, John skrev:
> Vi ser ofte i TV at nogle folk skyder op i luften af begejstring,
> Men hvor højt op kommer kuglen og med hvilken hastighed
> kommer den ned igen ?
> Hvad sker der hvis den rammer en person ?

Der er kommet flere bud. Matematisk vil jeg sige: Banen er i lufttomt
rum en parabel, og kuglen rammer med samme hastighed, som den blev
afskudt med (forudsat samme højde). Luftmodstandens virkning må
fysikerne fortælle om.

Mvh. Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-11 00:38

Lars Kongshøj skrev:

> Luftmodstandens virkning må fysikerne fortælle om.

Hvorfor lader du så ikke dem om at svare? Det du fortæller,
hjælper ikke spørgeren.

--
Bertel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-11 07:40

Den 01/07/11 01.38, Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvorfor lader du så ikke dem om at svare? Det du fortæller,
> hjælper ikke spørgeren.

Ro på. Fysikerne plejer at lade os matematikere om at løse deres
differentialligninger.

Mvh. Lars