Brændenælders indhold af kvælstof
Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-06-11 11:26

I "dk.fritid.hus-og-have" er der en aktuel debat om troværdigheden af
det gamle råd: Lav et vandigt udtræk af brændenælder og brug det til
gødning i køkkenhaven. Debatten er ved at få en religiøs drejning og
det fører jo ikke til noget konstruktivt.

Kan der henvises til dokumentation for at brændenælder ophober den
relativt store mængde kvælstof som de opsuger og at dette kan
udtrækkes i en form som andre planter kan optage efterfølgende?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-11 12:35

Kurt Hansen skrev:

> [...]

> relativt store mængde kvælstof som de opsuger og at dette kan
> udtrækkes i en form som andre planter kan optage efterfølgende?

Alle planter kan bruges til gødning. Det er jo hele fidusen bag
en kompostbunke. Om brændenælder er specielt kvælstofholdige, ved
jeg ikke, og personligt ville jeg ikke bruge energi på at koge
dem - medmindre jeg skulle lave dem til suppe altså.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 23-06-11 21:50

Kurt Hansen skrev:

> Kan der henvises til dokumentation for at brændenælder ophober den
> relativt store mængde kvælstof som de opsuger og at dette kan
> udtrækkes i en form som andre planter kan optage efterfølgende?

Jeg fandt denne om forskellige planter:
http://weather.nmsu.edu/hydrology/wastewater/plant-nitrogen-content.htm

Desværre er der igen forklaring. Det kan ikke passe at det
procent af planternes vægt, måske er det af tørstofindholdet.
Tal omkring 5% betyder at kvælstof indholdet i nogle planter
er som 1/3 af typisk NPK-gødning, det passer næppe.

Ivar Magnusson

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-11 00:07

Ivar skrev:

> Jeg fandt denne om forskellige planter:

Desværre er brændenælde (stinging nettle) ikke med.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-06-11 06:57

Bertel Lund Hansen skrev:

> Desværre er brændenælde (stinging nettle) ikke med.

Brændenælde, Stor nælde (Urtica dioica) er en såkaldt
*indikatorplante* for kvælstofrig jord, men den er heller
ikke med på listen over *kvælstoffikserende planter*.

Kvælstoffiksering:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A6lstoffiksering
Stor nælde:
http://da.wikipedia.org/wiki/Stor_N%C3%A6lde

--
Herluf :·)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-06-11 07:20

Fri, 24 Jun 2011 07:57:13 +0200 skrev Herluf Holdt, 3140:

> [...]
>*indikatorplante* for kvælstofrig jord, men den er heller
>ikke med på listen over *kvælstoffikserende planter*.

Aha, du har muligvist ramt noget der. Jeg havde overhovedet ikke
overvejet ordet "fiksering".

Nu skal lægmand jo vare sig for at drage hurtige konklusioner. Det
ville være fristende at lade dit indlæg stå som den endegyldige
aflivning af "myten", men sammenligner vi æbler og pærer?

Må vi få nogle kemikere og botanikere ind over? Det har, så vidt jeg
kan se på på deltagerne i tråden, ikke været tilfældet endnu.

Fra : Dieter Britz

Dato : 24-06-11 09:08

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Må vi få nogle kemikere og botanikere ind over? Det har, så vidt jeg
> kan se på på deltagerne i tråden, ikke været tilfældet endnu.

En kemiker her, og jeg har engang også læst botanik. At brændenælder er
en indikatorplante for kvælstof siger mig, at den bruger meget N. Det
vil sige, at der ophober sig meget N i planten. At den ikke fikserer N2
som "legumes" gør (jeg kender ikke det danske ord), har ingen betydning
her. Og når planten ophober meget N, er den sikkert også god gødning
når den rådner som kompost eller går ind i et ekstrakt.
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-06-11 09:42

Fri, 24 Jun 2011 10:08:16 +0200 skrev Dieter Britz:

>En kemiker her, og jeg har engang også læst botanik.

Fint, så er du lige manDEN vi skal have fat i

>At brændenælder er
>en indikatorplante for kvælstof siger mig, at den bruger meget N. Det
>vil sige, at der ophober sig meget N i planten.

Det er det der er spørgsmålet. Man kan mange steder læse, at den
forbruger meget N. Hvis den løbende forbruger omdannes N vel til noget
andet?

Hvis jeg indtager mange cheeseburgers, betyder det vel ikke
nødvendigvist at jeg ophober dem. Jeg forbrænder dem.

>At den ikke fikserer N2
>som "legumes" gør (jeg kender ikke det danske ord), har ingen betydning
>her.

"Legumes" er bælgplanter.

En brændenælde vil vel, uanset om den fikserer kvælstof eller ej, hele
tiden indeholde den angiveligt store mængde, som den selv forbruger og
det må være det aktuelle indhold på enhvert tidspunkt vi kan udtrække.
Er det rigtig opfattet?

>Og når planten ophober meget N, er den sikkert også god gødning
>når den rådner som kompost eller går ind i et ekstrakt.

Bare lige for at få det på det rene. Er "ophobe" og "fiksere" det
samme i denne forbindelse?

Undskyld mig, da jeg jo ikke er rigtig klog: En plante har vel ingen
fornøjelse af at ophobe/fiksere noget, som den ikke selv skal bruge?
Men hvis den forbruger meget, kan det jo være ganske fornuftigt at
have nogle depoter.

Fra : Dieter Britz

Dato : 24-06-11 12:45

Kurt Hansen wrote:

> Det er det der er spørgsmålet. Man kan mange steder læse, at den
> forbruger meget N. Hvis den løbende forbruger omdannes N vel til noget
> andet?

Gødning med N i er enten nitrat eller ammoniumforbindelser. I princippet kan
de omdannes til N2 gas men det mere sandsynlige er at de bliver til
aminosyrer som danner proteiner, i planten.

> Hvis jeg indtager mange cheeseburgers, betyder det vel ikke
> nødvendigvist at jeg ophober dem. Jeg forbrænder dem.

Eller, du lagrer noget at fedtet i dem i din krop.

> "Legumes" er bælgplanter.

Ah tak. Jeg prøvede google translate men den oversætter legume til
legume. OK, jeg har lige prøvet igen mere flertal legumes, og så
får jeg bælgfrugter, ikke helt korrekt. Et sprogligt sidespring her.

> [...]
> tiden indeholde den angiveligt store mængde, som den selv forbruger og
> det må være det aktuelle indhold på enhvert tidspunkt vi kan udtrække.

Se ovenpå, ja. Men fiksering forstås som en proces hvorved kvælstof fra
luften bliver til en kvælstofforbindelse som nitrat eller ammonium- noget
(ikke sikker præcis i hvilken retning bælgplanter går - eller rettere
sagt de bakterier der faktisk gør arbejdet i knoldene). N2 gas er en
meget ureaktivt stof, svær at få at reagere. Haber-processen gør det,
med brint, og man har længe ønsket at kunne efterligne det er sker i
knoldene, under langt mildere betingelser. SÃ¥ vidt jeg ved, uden held.

> Bare lige for at få det på det rene. Er "ophobe" og "fiksere" det
> samme i denne forbindelse?

Som skrevet, nej. Den ophobning jeg nævner er en indlemning af en
kvælstofforbindelse fra jordmulden til at danne proteiner, mens
fiksering indlemmer N2 gas direkte, med det samme resultat.

> [...]
> fornøjelse af at ophobe/fiksere noget, som den ikke selv skal bruge?
> Men hvis den forbruger meget, kan det jo være ganske fornuftigt at

Proteiner går ind i cellevævet og -indholdet. Om der er fornøjelse i
at gør den slags, kan jeg ikke udtale mig. Nogle planter absorberer
og ophober giftige substanser som fx cadmium, og det kan næppe være til
deres gavn (eller fornøjelse). Nogle ophober guld, og der har været
tanker om at udvinde det fra sådanne planter, men det er nok økonomisk
urentabelt.

Vi er kommet lidt langt væk fra brændenælder. Jeg husker i hvert fald
at da vi var fattig og uden meget at spise efter WWII, samlede vi dem
og moderen lavede en suppe af dem. Det kan være at det virkeligt var så
sundt som folk sagde.
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-11 15:54

Dieter Britz skrev:

> [...]
> at da vi var fattig og uden meget at spise efter WWII, samlede vi dem
> og moderen lavede en suppe af dem. Det kan være at det virkeligt var så

Hvorfor skulle det ikke være det? Jeg har aldrig fået taget mig
sammen til at prøve det, men jeg har hørt at brændenældesuppe
smager godt.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-06-11 16:10

Fri, 24 Jun 2011 16:54:27 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

>Hvorfor skulle det ikke være det? Jeg har aldrig fået taget mig
>sammen til at prøve det, men jeg har hørt at brændenældesuppe
>smager godt.

Hvis nu Dieter har fået den hver anden dag i et par år, kan det jo
godt være han blev lidt træt af den

Vi andre kunne såmænd have godt af, bare et par uger, at opleve hvad
det vil sige at være fattige og at der er mangel på alting. Vi er slet
ikke klar over hvor priviligerede og forkælede vi er.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-11 16:43

Kurt Hansen skrev:

> Vi andre kunne såmænd have godt af, bare et par uger, at opleve hvad
> det vil sige at være fattige og at der er mangel på alting. Vi er slet
> ikke klar over hvor priviligerede og forkælede vi er.

Vi er materielt privilegerede og forkælede.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 24-06-11 19:59

Hej Bertel

> Vi er materielt privilegerede og forkælede.

Ja, vi er så priviligerede at vi har råd til at
slå os selv ihjel med kniv og gaffel.

Max

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-06-11 20:34

Max wrote:
> Hej Bertel

> Ja, vi er så priviligerede at vi har råd til at
> slå os selv ihjel med kniv og gaffel.

LOL, godt jeg altid spiser med ske.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-11 09:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor skulle det ikke være det? Jeg har aldrig fået taget mig
> sammen til at prøve det, men jeg har hørt at brændenældesuppe
> smager godt.

Så tag dig sammen og prøv det.

I folkeskolen havde vi en udflugt til 'jernalderbyen', hvor vi bla. plukkede
brændenælder og kogte suppe på dem.

Hvis man gør det rigtigt, kan man godt plukke brændenælder uden at brænde
sig (altså uden handsker).

Vi brugte kun de øverste topskud fra forholdsvis 'unge' nælder, men det
smagte faktisk forbavsende godt.

Men smag er subjektivt - nogle kunne absolut ikke fordrage det - så der
findes ikke et endegyldigt svar om det smager godt eller ej.

Nogle kan lide hvidløg, andre kan ikke.
Nogle kan lide krydreyt mad, andre kan ikke.
osv..

Stig Johansen

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 21-07-11 09:06

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev
> Nogle kan lide hvidløg, andre kan ikke.
> Nogle kan lide krydreyt mad, andre kan ikke.

Kan du beskrive hvad smagen ca. er?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-11 11:34

Preben R. Sørensen wrote:

> Kan du beskrive hvad smagen ca. er?

Desværre, for det smager ikke som andre 'supper'.
Man skal muligvis over i noget 'urtete' for at finde tilsvarende.

Det er svært at sætte ord på subjektive smage, men også fordi et par
kammerater og jeg lavede brændenældesuppe mange gange siden, men
eksperimenterede med lidt løg og gulerødder tilsat.

Jeg er selv nysgerrig efter smage og afprøvninger, og har faktisk 2
'projekter' i støbeskeen.

1) At indsamle brændenælde 'frø', som der er rigeligt af p.t.
2) At indsamle skvalderkål 'frø', som der også er rigeligt af p.t.

Sidste skud på stammen var indsamling af blomster/frø fra ramsløg, som jeg
blendede med lidt olie.

Dog vil jeg ikke sætte livet på spil, så på et elelr andet tidspunkt skal
jeg sikre mig de ikke er giftige ;)

Stig Johansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-06-11 18:52

"Kurt Hansen" skrev i meddelelsen

> [...]

Som nævnt er Nælde ikke N-fikserende, den optager N som enten nitrat eller
ammonium.
Det er en såkakaldt ruderatplante - den kan godt lide af gro på steder med
et stort indhold af organiske stoffer -
der foruden N også er rig på andre mineralstoffer.
Det er ikke så meget kvælstoffet, der har betydning, som den porøse jord
begunstiger Stor Nælde.
Dens kraftige og noget overfladiske rodsystem, hvorfra der kan skyde nye
stængler op og snart
udkonkurrere andre planter. dens tætte bladmosaik skygger ganske enkelt
andre planter væk.
Alle planter skal bruges masser at kvælstof, men nogle planter har i visse
lokaliteter udviklet
metoder til at udkonkurrere alle andre planter. På samme lokaliteter kan man
ofte se
Gederams som en altdominerende plante. På skyggefulde steder kan den ikke
klare sig for
Stor Nælde.

Mvh. Per A. Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-11 03:42

Wed, 29 Jun 2011 19:51:34 +0200 skrev Per A. Hansen:

> [...]
>der foruden N også er rig på andre mineralstoffer.
>Det er ikke så meget kvælstoffet, der har betydning, som den porøse jord

Det er er essensen af spørgsmålet er, om et vandigt udtræk af nælde
har den gødningsværdi, som en gammel tradition vil vide. Udtrækket,
der stinker ganske forfærdeligt, skulle - ifælge sagnet - være rigt på
netop kvælstof.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 30-06-11 19:03

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev
> Udtrækket,
> der stinker ganske forfærdeligt, skulle - ifælge sagnet - være rigt på
> netop kvælstof.

Det e r et sagn. Alle supper af den slags vil stinke ala det der kommer
varmt ud af køer. Der kan være et vist mineralindhold, og nogen rettroende
har fået en test til at vise, at der er auxiner (væksthormoner) i nældevand.
Men mon ikke vor skaber allerede har forsynet planter med lige netop tilpas
af dette, til at de kan vokse godt?

Vi ser frem til forsøg, der tester nælder kontra andre supper. At planter
skulle have godt af en bakteriesuppe skal ikke udelukkes, men det gode skal
blot ikke kun tilskrives nælder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-07-11 15:33

> [...]

>har den gødningsværdi, som en gammel tradition vil vide. Udtrækket,
>der stinker ganske forfærdeligt, skulle - ifælge sagnet - være rigt på

Der er en del protein i nælden, hgvis den høstes i god vækst.
De ca. 16% af proteinet er kvælstof.
Der er ikke den store forskel i Nælders og andre planters mineralindhold
pg. kg tørstof.
Jeg ved godt at nogle er meget interesserede i planternes mineralindhold
m.h.t.
gødningsværdi. Det er udmærket at anvende døde plantedele som gødningsstof,
men
man må huske på, at der jo er tale om genbrug. Der tilføres ikke nyt gødning
til
afgrøderne.
Traditionel landbrug gødsker efter erstatningsprincippet - man tilfører
jorden de
stoffer, der forsvinder fra jorden via salg, udvaskning, fordampning og
binding.

Mvh. Per A. Hansen

Fra : tkruse

Dato : 26-06-11 07:18

On 24 Jun., 20:07, Dieter Britz <dieterhansbr...@gmail.com> wrote:

> Vi boede midt i byen, så der var ikke den store udbytte af nælderne,
> og det var sjælden kost. Men vi spiste ikke andet end roer en hel
> vinter. Mod slutningen af vinteren fik min far fingre i en store
> klump svinefedt, og så spiste vi roer med svinefedt. Jeg var kun 6
> år og sulten, så ALT smagte dejligt (og gør det den dag i dag). Alle
> år bagefter  blev min far rasende over tanken at vi skulle spise roer
> igen. Det her er nu langt OT, sorry.
> --
> Dieter Britz

giver det ro i sindet,,så er det jo bedre end al den uro som
siger,,har jeg penge nok
så kunne værdierne måles
så er den sande verdi sikkert ro i sindet

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-06-11 06:57

Thu, 23 Jun 2011 12:26:28 +0200 skrev Kurt Hansen:

> [...]
>relativt store mængde kvælstof som de opsuger og at dette kan
>udtrækkes i en form som andre planter kan optage efterfølgende?

Efter mange googlinger med forskellige søgeord, fandt jeg disse
videnskabelige rapporter:

http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a904380796
Konklusion [mit uddrag]:
"The results indicate stinging nettle, a nitrophilic weed, has the
potential to be used as an organic fertilizer to replace other
conventional fertilizers".
Rapporten koster 34 dollars. Er der en sponsor til stede?

http://pcp.oxfordjournals.org/content/26/1/169.short
Den bringer en kort konklusion af arbejdet og rapporten kan downloades
ved at klikke på "Full Text (PDF)" i den midterste spalte. Den koster
32 dollars.

http://www.springerlink.com/content/m05058w303215472/
Den er til gengæld gratis.

Fra : Dieter Britz

Dato : 24-06-11 19:08

> [...]

klump svinefedt, og så spiste vi roer med svinefedt. Jeg var kun 6
år og sulten, så ALT smagte dejligt (og gør det den dag i dag). Alle
Ã¥r bagefter blev min far rasende over tanken at vi skulle spise roer