Forskel på svovlsyre og vitrex
Fra : Ivan

Dato : 21-06-11 16:46

Dav i gruppen

Jeg arbejder llidt med at fremstille smykker, i den forbindelse er jeg nu
klar til at afsyre emner når jeg har loddet.
Nu er det, åbenbart, sådan at der ikke må sælges svovlsyre til private. Der
er så noget der hedder vitrex.
Jeg har fundet et sted hvor jeg kan købe svovlsyre,det er bare hammer dyrt.

SP.: hvilket produkt er det bedste til afsyring af hjlavede smykker? Hvilken
forskel er der på de to?

Venlig hilsen
Ivan

Fra : Max

Dato : 21-06-11 17:08

Hej Ivan

> private. Der er så noget der hedder vitrex.
> Jeg har fundet et sted hvor jeg kan købe svovlsyre,det er bare hammer
> dyrt.

Svovlsyre hedder jo også vitriolsyre, så Vitex
er nok baseret på svovlsyre.

Men så dyr syntes jeg nu heller ikke svovlsyre er.

> SP.: hvilket produkt er det bedste til afsyring af hjlavede smykker?
> Hvilken forskel er der på de to?

Ravstedhus handler jo med begge dele, så ring Flemming
og hør hvad fordele og ulemper der er ved dem.

http://www.ravstedhus.dk/info/Kontaktpersoner_136l1.aspx

Max

Fra : Ivan

Dato : 22-06-11 10:01

> Men så dyr syntes jeg nu heller ikke svovlsyre er.

Hvor kan du købe svovlsyre til en fornuftig pris, prisen hos Ravstedhus er
kr. 331,25 for 1 liter.

Venlig hilsen
Ivan

Fra : Max

Dato : 22-06-11 11:58

Hej Ivan

> Hvor kan du købe svovlsyre til en fornuftig pris, prisen hos
> Ravstedhus er kr. 331,25 for 1 liter.

I min verden er det da en fornuftig pris, det er da noget
billigere end den wiskey jeg plejer at drikke, og det koster
jo at lave smykker.

Max

Fra : Rado

Dato : 22-06-11 13:22

On Wed, 22 Jun 2011 12:58:03 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Ivan

>I min verden er det da en fornuftig pris, det er da noget
>billigere end den wiskey jeg plejer at drikke, og det koster
>jo at lave smykker.

Sidst jeg købte en flaske svovlsyre hos Matas kostede den under 30 kr.
Det er så også nogle år siden, men alligevel...

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Max

Dato : 22-06-11 12:25

Hej Ivan

> Hvor kan du købe svovlsyre til en fornuftig pris, prisen hos
> Ravstedhus er kr. 331,25 for 1 liter.

Hvis man stadigvæk kan få polervand hos Matas, ja så
indeholder det 10% svovlsyre, det burde være nok
til rensning. Ellers bruges det jo også til påfyldning
af blyakumulatore, så spørg hos en autogrossist.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-06-11 12:08

Ivan skrev bl.a.:

> [...]
> hammer dyrt.
> SP.: hvilket produkt er det bedste til afsyring af hjlavede
> smykker? Hvilken forskel er der på de to?

Jeg troede ikke man kunne diskutere hvad svovlsyre er.
Svovlsyre kan vel kun være H2SO4 (dihydrogentetraoxosulfat)?

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 22-06-11 12:23

Hej Herluf

> Jeg troede ikke man kunne diskutere hvad svovlsyre er.

Det gør man heller ikke, man spørger om svovlsyre
kontra Vitrex.

> Svovlsyre kan vel kun være H2SO4 (dihydrogentetraoxosulfat)?

Og Vitrex er Natrium hydrogen sulfat hvis man skal
tro sikkerhedsdatabladet.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-06-11 13:00

Max skrev:
> Hej Herluf

> Det gør man heller ikke, man spørger om svovlsyre
> kontra Vitrex.
> Og Vitrex er Natrium hydrogen sulfat hvis man skal
> tro sikkerhedsdatabladet.

Ja, "Vitrex" er bare et intetsigende *handelsnavn*.
Og NaHSO4 (natriumhydrogensulfat) er navnet
på den kemiske forbindelse.
--
Herluf :·)

Fra : Ivar

Dato : 22-06-11 22:09

Ivan skrev:

> Jeg har fundet et sted hvor jeg kan købe svovlsyre,det er bare hammer dyrt.

Kan du klare dig med 38% svovlsyre?
Så skal du købe noget batterisyre, fx til 70 kr for 1 liter:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5467123945&n=-1861394073&pn=-1861394071

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 22-06-11 22:25

Hej Ivar

> Kan du klare dig med 38% svovlsyre?

Der står i sikkerhedsdatabladet er der er over 51%

Max

Fra : Ivar

Dato : 22-06-11 23:03

Max skrev:

> Der står i sikkerhedsdatabladet er der er over 51%

Det kan godt ske, at der står det, men batterisyre som den
i jeg linkede til indeholder 38% svovlsyre.

Fra : Dieter Britz

Dato : 23-06-11 09:15

Ivar wrote:

> Kan du klare dig med 38% svovlsyre?
> Så skal du købe noget batterisyre, fx til 70 kr for 1 liter:

Jeg vil i hvert fald ikke anbefale at du køber ren svolsyre, hvis du
overhovedet kan det - det er farligt stads. 38% er allerede ret
stærkt, og mit gæt er, at hvis det bliver brugt til rensning, ville
det være stærkt nok.
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Ivan

Dato : 23-06-11 09:53

Dav gruppen

Jeg skal lige love for at der kom nogen kemiskebetegnelser.
Svovlsyre i 95-98% må ikke sælges til private, det er vist noget med terror,
fik jeg at vide.
Batterisyre på 38-51 skal jo bare fortyndes til 10-12% opløsning, så det er
jo bare med at få noge syre smidt i vandet;) nej selvfølgelig ikke. Syre i
vand ganske stille under omrøring.
Jeg prøver at trille ud til T. Hansen. Hvorfor jeg ikke selv har tænkt på
det forstår jeg ikke helt, men pyt der er andre der har tænkt det for mig,
Tank for det.
Se nu er jeg på den, for der jo som Max sagde 51%, jeg kan ikke lige se hvor
der står 38%, hvad gør jeg lige med det problem. Det betyder jo lidt om det
er 38% eller 51%, nå det må jeg se at få løst.
Tak for alle svar.

Hi Ivan

Fra : Rado

Dato : 23-06-11 10:23

On Thu, 23 Jun 2011 10:52:59 +0200, "Ivan" <dur@ikke.tilnoget> wrote:

>Jeg skal lige love for at der kom nogen kemiskebetegnelser.
>Svovlsyre i 95-98% må ikke sælges til private, det er vist noget med terror,
>fik jeg at vide.

Ja det bruges sammen med salpetersyre til at lave nitroglycerin,
nitrocellulose (skydebomuld) og lignende sprængstoffer.

Fra : Ivar

Dato : 23-06-11 21:43

Ivan skrev:

> Det betyder jo lidt om det er 38% eller 51%, nå det må jeg se at få løst.

Batterisyre er omkring 38%. Det kan du roligt tro på. Hvis
du er tvivl, kan du læse bag på flasken fra THansen, der står 37%
svovlsyre.