Hvor ligger ekliptika?
Fra : Ukendt

Dato : 19-06-11 18:31

Ja, undskyld spørgsmålet, for måske har jeg besvaret det selv.
Men leder efter en mere intuitiv forklaring end min egen.

Da planeter ALTID befinder sig på (i?) ekliptika er det praktisk at vide,
hvor den befinder sig for at afgøre, om man måske har at gøre med en planet.
Samt hvor dyrekredsens tegn befinder sig.
Jeg har hidtil bare slået et cirkelslag med armen, som nogenlunde
repræsenter solens gang over himlen, og sagt at cirka der er ekliptika.
Men opgangspunktet for ekliptika skifter over årets gang fra sydøst til
nordøst og det er jo omkring 90graders forskel, og ligeledes med
nedgangspunktet fra sydvest til nordvest.
Så hvor er opgang- og nedgangspunktet for ekliptika for et givet klokkeslet
på en given dato? (De 2 skæringspunkter med horisonten.)
Her ved midsommer er det rimeligt simpelt da jordens rotationsaksel er
"lige" på solen og dermed går ekliptika kl. 12 og kl. 24 fra stik øst til
stik vest. Kl. 12 i en bue højt på himlen og kl. 24 i en bue lavt på himlen.
Kl. 12. ved vi at solen ved middag står højest på himlen i løbet af året, og
så må ekliptika kl. 24 i stik syd være det laveste i løbet af året.
Dette passer med at fuldmånen om sommeren står ligeså lavt på himlen som
solen gør om vinteren.
Da det ved midsommer kun er et par timer før og efter midnat vi overhovedet
kan se stjerner er det rimeligt nemt.

Ved midvinter (omkring 21/12) kl. 24 er det så modsat, altså fra stik øst
til stik vest og HØJT på himlen.
Ved skumringen - når solen går ned - går ekliptika fra solens nedgangspunkt
i sydvest til det 180grader modsatte punkt (solens opgangspunkt om sommeren)
i nordøst. Og i løbet af natten "vugger" ekliptika så over til det
"modsatte" nordvest til sydøst, men altså med en gang højt på himlen
(ligesom solens gang om sommeren).

Så min tommelfingerregel er: Der hvor solen stod for nøjagtig et halvt år
siden + eller - 12 timer, det er et punkt på ekliptika.

Op og nedgangspunkt for ekliptika kl. 24 (eller kl.12) ved jævndøgn har jeg
endnu ikke en god tommelfingerregel for.
Det er ved efterårsjævndøgn nordøst til sydvest og omvendt sydøst til
nordvest ved forårsjævndøgn.
Mon man kan implementere sommertidsreglen om havemøblerne?

Mvh Eyvind

Fra : Aage Andersen

Dato : 20-06-11 06:14

Det nemmeste er at bruge et godt astronomiprogram. Det giver svar paa alle
dine spørgsmaal. Der findes mange gratis programmer paa nettet. Jeg bruger
selv et, der hedder "skymap", http://www.skymap.com/ , Desværre er det vist
ikke længere gratis.

Aage

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-11 08:21

Aage Andersen skrev:

> [...]
> dine spørgsmaal. Der findes mange gratis programmer paa nettet. Jeg bruger

GoogleEarth har også en himmeldel.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-11 12:33

"Bertel Lund Hansen"
> GoogleEarth har også en himmeldel.

Nu er det tit i de situationer, hvor jeg er væk fra PC'en, og ikke lige fik
astrobiblioteket med mig, at jeg bruger mine tommelfingerregler!

Mvh Eyvind

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-11 11:04

"Eyvind Dk" <eyvind snabelA eyvind punktum dk> wrote in message news:4dfe3263$0$315$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Mon man kan implementere sommertidsreglen om havemøblerne?

Eyvind!

Imponerende tommelfingerregel.
For at bygge videre på den synes jeg at man skal lokalisere ekliptikas pol,
altså vinkelret op fra jordens baneplan, ekliptika.
Når man har det punkt er ekliptika 90° ned i alle retninger.

Punktet har desværre ikke nogen tydelige stjerner i nærheden,
men ligger jo 22½° fra himlens nordpol.
Vinkelret tv. set fra Karlsvognens 'forsmæk'.
Formæk i den forstand at 'bagsmækken' rammer nordstjernen.
Forsmækken rammer nogenlunde ekliptikas pol.

Ude i naturen skal man helst have en metode i hovedet.
Det bedste ville være at lære sig ekliptika ud fra et af de nævnte stjernekort,
eller et drejeligt stjernekort fra Planetariet.
Men det er noget man glemmer igen.

En tommelfingerregel jeg bruger er at ekliptika
er cirka vinkelret gennem måneseglet.
Hvis altså månen fremme.
Men det er en grov regel, fejlen kan være en håndsbredde.

Hilsner Hans T.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-11 12:37

"Hans Terkelsen"

> [...]
> Formæk i den forstand at 'bagsmækken' rammer nordstjernen.
> Forsmækken rammer nogenlunde ekliptikas pol.

Også god regel.
Mon 22½° er "ungefær" 2 x (udstrakt tommel og lillefinger i
udstrakt arm)?
Hvis polen er nord for Nordstjernen, så ved vi at ekliptika er højt på
himlen.
Og hvis syd for Nordstjernen ligger den lavt!

> Ude i naturen skal man helst have en metode i hovedet.

Det er jo det!

> Det bedste ville være at lære sig ekliptika ud fra et af de nævnte
> stjernekort, eller et drejeligt stjernekort fra Planetariet.

Desværre, der er min hjerne størknet for meget!

> En tommelfingerregel jeg bruger er at ekliptika
> er cirka vinkelret gennem måneseglet.
> Hvis altså månen fremme.

Ja, vinkelret gennem måneseglet - den er god!
Og ekselent på eksotiske turistdestinationer!!!

> Men det er en grov regel, fejlen kan være en håndsbredde.

Hvordan det? Op ned eller øst vest?

Mvh Eyvind

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-11 13:49

"Eyvind Dk" <eyvind snabelA eyvind punktum dk> wrote in message news:4dff30d1$0$310$14726298@news.sunsite.dk...

> "Hans Terkelsen"

> Også god regel.
> Mon 22½° er "ungefær" 2 x (udstrakt tommel og lillefinger i
> udstrakt arm)?

Ja, godt og vel, vistnok, Eyvind.
Sæt dig i et hjørne af stuen, og se om 4 af dem giver 90°

> [...]
>
> Desværre, der er min hjerne størknet for meget!

> Ja, vinkelret gennem måneseglet - den er god!
> Og ekselent på eksotiske turistdestinationer!!!

Månen er uregerlig, både i øst/vest og op/ned.
Baneplanet hælder 5° mod jordens, så vi må sige at månen kan være
±5° fra ekliptika. Ikke vildt meget, men det er alligevel ±10 månebredder.
5 små fingre, hvis jeg har talt rigtigt her i stuen.

Hilsen Hans T.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-11 20:12

"Hans Terkelsen"

Nu har jeg ladet din tommelfingerregel sætte sig og "det er jo
genialt det der".
Når man har fået ind under huden at ekliptika "vugger" mellem nordøst
og nordvest, så er det jo nemt at afgøre hvor i "vuggen" den ligger når
man kan stedfæste ekliptika-pol-punktet.
Og det er jo nemt nu! Tak!

> Ja, godt og vel, vistnok, Eyvind.
> Sæt dig i et hjørne af stuen, og se om 4 af dem giver 90°

Jeg sidder altid i hjørnet dog i køkkenet. Og rigtigt, jeg skulle
bruge 5 for at få 90°. Men Hans, nu ikke pernitten Vi snakker
om plus/minus træskolængder

Mvh Eyvind

Fra : Max

Dato : 20-06-11 20:26

Hej Eyvind

> Jeg sidder altid i hjørnet dog i køkkenet. Og rigtigt, jeg skulle
> bruge 5 for at få 90°. Men Hans, nu ikke pernitten Vi snakker
> om plus/minus træskolængder

Jeg regner en tommelfingerbredde som en grad, bredden af
en håndryg som 5 grader, og afstanden mellem spidsen af en
udspredt tommelfinger og lillefinger til 15 grader som jo passer
med himlens vandring på 1 time.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-11 09:26

Rettelse: 22½° skal være 23½° , Hans T.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-06-11 11:08

Den 19-06-2011 19:31, Eyvind Dk skrev:

> Så min tommelfingerregel er: Der hvor solen stod for nøjagtig et halvt
> år siden + eller - 12 timer, det er et punkt på ekliptika.

Jeg må sige du har en imponerende spatiel hukommelse. Jeg glemmer ofte
hvor jeg lagde min pung.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-11 12:31

"Leif Neland"
> Jeg må sige du har en imponerende spatiel hukommelse. Jeg glemmer ofte
> hvor jeg lagde min pung.

He he .... det gør jeg også, men solens gang på himlen - hen
over året - har jeg en god fornemmelse af!
Sikkert gammel spejderskade

Mvh Eyvind

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 20-06-11 18:16

"Eyvind Dk" <eyvind snabelA eyvind punktum dk> skrev i

> He he .... det gør jeg også, men solens gang på himlen - hen
> over året - har jeg en god fornemmelse af!
> Sikkert gammel spejderskade

Men midsommer rammer ekliptica ikke stik, øst, vest, det er ved jævndøgn.--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-11 20:00

"Preben R. Sørensen"
> Men midsommer rammer ekliptica ikke stik, øst, vest, det er ved
> jævndøgn.--

Er du sikker?
Vi snakker om kl. 12 og kl. 24 ikk'?
Og ved jævndøgn 6 timer forskudt.