Tarteletfyld med kylling i karry
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 24-06-11 22:28

Vi lavede et vellykket køkkeneksperiment her til aften, så jeg vil
lige dele det med jer:

400g kyllingefilet
1 ds. kokosmælk
1 bdt. forårsløg
6 fed hvidløg
½ bk philadelphia
4 spsk karry
25-30 g finthakket frisk ingefær

Kog kyllingekødet til det er godt mørt, og pil det i små stykker.

Svits karryen af i smør/olie
Tilsæt forårsløg og hvidløg, og lad dem få et halvt minuts tid.
Rør kokosmælk ud i gryden, og tilsæt herefter ingefær.
Tilsæt philadelphia, og reducer til en passende konsistens.
Når saucen er passende, tilsættes det plukkede kyllingekød.

Ovenstående passede lige akkurat til 10 tarteletter.

Målene er til dels noget vi har sjusset os frem til, så der kan være
variationer. Og mængden af især karry og ingefær skal nok justeres ind
efter personlige præferencer.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-06-11 00:34

Anders Wegge Keller skrev:

> Vi lavede et vellykket køkkeneksperiment
> her til aften, så jeg vil lige dele det med jer:

Jeg laver ofte den slags eksperimenter, hvor
jeg lige hiver noget kyllingebryst op fra fryseren,
har en porre og noget snackpeber i overskud.

Det kan der laves mange lækre retter ud af.

> 400g kyllingefilet
> 1 ds. kokosmælk
> 1 bdt. forårsløg
> 6 fed hvidløg
> ½ bk philadelphia
> 4 spsk karry
> 25-30 g finthakket frisk ingefær

Her er hvidløg en god ting, jeg snitter dem på
mandolinen til tynde skiver.

> Kog kyllingekødet til det er godt mørt, og pil
> det i små stykker.

Jeg skærer som regel kyllingekødet i mindre
stykker og kører det mørt i grøntsagsbandingen,
det skal jo ikke have ret meget.

Til sidst jævner jeg med Phiadelfia eller anden
form for hvidløgsost, der er også Castello, den
der fås i små glas.

Uha, der kan laves et utal af varitationer. Om det
er en ret til tarteketter, ris, pasta, nudler eller andet
er ligegyldigt - bare det smager godt, og er godt
krydret.

Jeg bruger ofte "Red hot chili flakes" til den slags
retter, det fås på glas alle steder.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-06-11 17:43

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen
87ipruc42n.fsf@huddi.jernurt.dk:

> Svits karryen af i smør/olie

Hvilken form for karry benyttede I?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 25-06-11 21:16

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen
> 87ipruc42n.fsf@huddi.jernurt.dk:

> Hvilken form for karry benyttede I?

To forskellige slags fra vores lokale grønthandel. Begge er fra
T. I. Krydderier i Ejstrupholm. Den ene hedder "Karry hot", den anden
"Karry madras". Der var ca. 2 spsk af hver, men lige netop den
dosering er nok noget der skal tilpasses smag og ikke mindst den karry
man nu har.

Hvis dit spørgsmål er et diskussionsoplæg til hvorvidt det er smart
at svitse alle slags karry af inden brug, kan jeg godt poste den
fulde deklaration. I så fald må du lige sige til.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-06-11 21:24

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen
87ei2hbrbl.fsf@huddi.jernurt.dk:

> [...]
> at svitse alle slags karry af inden brug, kan jeg godt poste den
> fulde deklaration. I så fald må du lige sige til.

Egentlig ikke. Var bare interesseret i at vide, om I benyttede "tør" eller
"våd" karry.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 25-06-11 21:30

> [...]

> 87ei2hbrbl.fsf@huddi.jernurt.dk:

> Egentlig ikke. Var bare interesseret i at vide, om I benyttede "tør" eller

Uden at vide hvad du forstår ved våd, vil jeg gætte på at der er tale
om tør. Begge slags er på pulverform.

Hvad er våd karry for noget? Er det en slags pasta, eller flydende?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-06-11 21:44

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen
8762ntbqo3.fsf@huddi.jernurt.dk:

> Uden at vide hvad du forstår ved våd, vil jeg gætte på at der er tale
> om tør. Begge slags er på pulverform.

Tør, ja.

> Hvad er våd karry for noget? Er det en slags pasta, eller flydende?

Pasta, ja. I Indien benyttes typisk "tør" karry, dvs. en krydderiblanding i
pulverform. I andre sydøstasiatiske lande benyttes typisk "våd" karry, dvs.
en krydderiblanding, der er friskmortet og våd. I Thailand skelner man ofte
mellem rød-, gul- og grøn karry(-pasta). Rød karry går godt med okse- og
andekød. Gul do. går godt med fjerkræ. Grøn do. passer normalt godt sammen
med fisk. I din opskrift vil jeg nok vælge rød- eller gul karry, hvis der er
tale om "våd" karry. Indisk karry(-pulver) er som oftest gul pga.
gurkemejen.

Hvis du kun har eksperimenteret med gul pulverkarry, kan jeg varmt anbefale
dig at prøve med "våde" udgaver også. Jeg vil i hvert fald lade mig
inspirere af dit indlæg og prøve at banke en gang tartelet sammen, hvor der
skal eksperimenteres med rød- og gul karry-pasta.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 25-06-11 23:21

> [...]

> inspirere af dit indlæg og prøve at banke en gang tartelet sammen, hvor der
> skal eksperimenteres med rød- og gul karry-pasta.

Har du et bud på hvor man finder sådan en karrypasta? Det lyder
spændende, især fordi jeg vil forvente at nogle af de mere flygtige
smagsstoffer bliver bevaret bedre på den måde.

Fra : Hauge

Dato : 25-06-11 23:51

Den 26-06-2011 00:20, Anders Wegge Keller skrev:
> Har du et bud på hvor man finder sådan en karrypasta?

I en hvilken som helst asiatisk butik, der sælger madvarer.

Mvh Hauge

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-06-11 02:18

Den 26/06/11 00.20, Anders Wegge Keller skrev:

> Har du et bud på hvor man finder sådan en karrypasta? Det lyder
> spændende, især fordi jeg vil forvente at nogle af de mere flygtige
> smagsstoffer bliver bevaret bedre på den måde.

Her i Kbh kan man købe det i ethvert større supermarked (Kvickly,
Superbest, Føtex).

/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-06-11 14:05

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen
87sjqxa6yh.fsf@huddi.jernurt.dk:

> Har du et bud på hvor man finder sådan en karrypasta? Det lyder
> spændende, især fordi jeg vil forvente at nogle af de mere flygtige
> smagsstoffer bliver bevaret bedre på den måde.

Som andre er inde på, kan du købe karrypasta i enhver velassorteret
thai-biks. Eller du kan lave den selv. Det er faktisk ikke så svært, og
kræver blot en stor morter (en blender kan nok bruges i en snæver vending).
Hovedingredienser er f.eks. chili, hvidløg, citrongræs, galanga og/eller
ingefær, gurkemeje, skalotteløg, limeblade (kafir), koriander (og -rod),
spidskommen, (palme)sukker, mng, fiskesovs, limesaft, olie og meget andet
godt. Alt det grønne i friske udgaver.

Prøv at google dig lidt frem. Der findes et hav af opskrifter, men der er
normalt "en rød tråd" i, hvad der skal til for at lave en god rød, gul eller
grøn karry. Jeg plejer at morte de forhåndenværende krydderurter og rødder
efter det forhåndenværende søms princip, men jeg har så også altid
sydøstasiatiske råvarer i mit køkken/min køkkenhave. Før i tiden købte jeg
af thailændere hjemmelavet karrypasta hos min thai-pusher, men det har
levnedsmiddelstyrelsen fået sat en stopper for

Og karrypasta smager himmelsk, og kan bruges i alle mulige og umulige
sammenhænge. Selv noget så uspiseligt som "boller og ris i karry" bliver
pludselig spiseligt, når den laves med frisk, gul thai-karrypasta i stedet
for med det indudstrielt producerede, indisk-inspirerede karrypulver, der
sælges i supermarkedet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.