ris
Fra : ;o)-max-

Dato : 24-06-11 13:44

Min datter køber altid Jasmin måske er det
kvaliteten man får i supermarkederne der bare
er ringe, de reklamerer med at det dufter, men
men jeg syns hverken det smager eller dufter.

Jeg køber altid Basmati, og syns sådan set de
er ok, det er ikke høj kvalitet, der er en del
knækkede korn og de blir ikke rigtigt lange og
og luftige. Min lille pakistaner ven rynker på
næsen når han ser kvaliteten på dem jeg køber
i supermarkedet.

Den bedste Basmati, siger han, finder man i de
små indvandrer butikker bag hovedbanegården,
200kr for 10kg. Det er vi så enige om er dyrt,
men hvis det er så meget bedre.

Der er nok ikke mange seriøse ris spisere her
i gruppen, måske mest risotto og risengrød, men
hvad vælger i når det nu skal være løse ris -
og har i oplevet at få en ris som bare smagte
vildt godt?
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-06-11 13:48

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4e048693$0$307$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> i gruppen, måske mest risotto og risengrød, men
> hvad vælger i når det nu skal være løse ris -
> og har i oplevet at få en ris som bare smagte

Jeg køber altid mine ris hos min thai-pusher inde bag hovedbanegården. Som
oftest jasmin, men nu og da også basmati. Jasminris er rigtigt gode til
thai-mad, men jeg bliver lidt træt af dem efter en periode. De er lige
lovligt parfumerede og er lidt "klægere" end basmatiris. Jeg bruger
basmatiris til alt andet end thai-mad.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o)-max-

Dato : 24-06-11 13:55

On 24-06-2011 14:48, Jens Bruun wrote:

> [...]
> thai-mad, men jeg bliver lidt træt af dem efter en periode. De er lige
> lovligt parfumerede og er lidt "klægere" end basmatiris. Jeg bruger

Så du undgår også så vidt muligt supermarked Jasmin,
hvor køber du din Basmati, og er de de rigtigt lange
der næsten splitter i enderne.

Jeg syns nu ikke Jasmin behøver at blive klæge, går ud
fra du skyller dem godt inden de ryger i kogeren.
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-06-11 17:21

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4e048904$0$309$14726298@news.sunsite.dk:

> Så du undgår også så vidt muligt supermarked Jasmin,

Jepper. Køber aldrig ris i supermarkedet.

> hvor køber du din Basmati,

Min primære thai-pusher, hvor jeg også køber mine basmati, er pt. dén, der
ligger i Istedgade tættest på Enghave Plads (venstre side, når man kigger
ind mod hovedbanegården).

> og er de de rigtigt lange
> der næsten splitter i enderne.

Ja, men jeg har nu ikke brugt så megen energi på at studere dem nærmere. Kan
blot konstateret, at jeg rent faktisk elsker ris efter at jeg er begyndt at
købe dem i thai-butikker. Før i tiden fandt jeg ris kedeligt, og det gør jeg
stadig, når jeg får dem (supermarkedsris?) serveret de fleste andre steder

> Jeg syns nu ikke Jasmin behøver at blive klæge,

Ikke klæge som sådan - bare lidt mere "våde" i det end basmati.

> går ud
> fra du skyller dem godt inden de ryger i kogeren.

Nope. Skyller ikke længere ris, når de tilberedes i kogeren. Har altid
skyllet ris grundigt, inden jeg investerede i en riskoger. Nu ryger de bare
i med en passende mængde vand. Nu og da får de dog et hurtigt skyl, hvis der
er mange urenheder i, men det er så også dét.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-06-11 11:35

Den 24/06/11 14.48, Jens Bruun skrev:
> [...]
> thai-mad, men jeg bliver lidt træt af dem efter en periode. De er lige
> lovligt parfumerede og er lidt "klægere" end basmatiris. Jeg bruger

Jeg er helt enig mht. konsistensen af jasminris, og at de primært skal
anvendes til thai/kina-mad. Men jeg synes nu ikke at de smager af så
meget, dem som man kan købe i supermarkeder og arabiske grønthandlere.
Skal man i en thai/kina-købmand, for at de smager af noget? Eller er det
bare mine smagsløg, der ikke virker mere...

Sidespørgsmål: hvor meget arrowroot ville I bruge i en kinesisk kødsovs?

Mvh. Lars

Fra : ;o)-max-

Dato : 25-06-11 12:52

On 25-06-2011 12:34, Lars Kongshøj wrote:

> Sidespørgsmål: hvor meget arrowroot ville I bruge i en kinesisk kødsovs?

De skriver at det er nogenlunde ligså effektivt
som andre stivelses midler. På de små restauranter
i Thailand har de en skål stående med en opløsning
og bruger det der ligner en halv skefuld til en
portion. Jeg har ikke selv brugt arrowroot.
-max-

Fra : Cykelsmeden

Dato : 24-06-11 13:54

Den 24-06-2011 14:44, -max- skrev:
> Der er nok ikke mange seriøse ris spisere her
> i gruppen,
?? baseret på?

> måske mest risotto og risengrød, men
> hvad vælger i når det nu skal være løse ris -
> og har i oplevet at få en ris som bare smagte
> vildt godt?
vi gik rundt i basaren i Århus og kiggede på rariteterne.
Der var 2 paller med hver sin slags ris. Den ene blev ikke rørt, men der
blev hentet 8 sække fra den anden på 10 min. så den fik vi en sæk fra.
Der stod så Jasmin på. De er fortræffelige til risretter, men dur ikke
til grød. Det bliver dem næste gang også, da det er væsentlig bedre en
de dyre ris vi får hos SuperBest.

//finn

Fra : ;o)-max-

Dato : 24-06-11 13:57

On 24-06-2011 14:53, Cykelsmeden wrote:

> [...]
> Der stod så Jasmin på. De er fortræffelige til risretter, men dur ikke
> til grød. Det bliver dem næste gang også, da det er væsentlig bedre en

Kan du huske hvilken slags ris fra superbest der var dyre og ringe.
Så vidt jeg husker har de et omfattende udvalg.
-max-

Fra : Cykelsmeden

Dato : 24-06-11 14:02

Den 24-06-2011 14:56, -max- skrev:
> Kan du huske hvilken slags ris fra superbest der var dyre og ringe.
> Så vidt jeg husker har de et omfattende udvalg.
> -max-
:LOL:

Men ja, de fleste, om ikke alle
Jeg har i hvert fald ikke fået ris i SB som dufter så "friskt" som dem
fra sækken, ikke mindst efter kogning.

//finn