En kulinarisk oplevelse?
Fra : Jens Bruun

Dato : 23-06-11 17:17

Well. Har netop været i Sverige, og fik endelig smagt Kalles Kaviar. Nu er
det så prøvet

På hjemturen kom vi til at tale om svenskernes underlige idé om, at man kan
spise hotdog med rejesalat. Kl. var omkring 20, så sulten gnavede lidt.
Samtidig havde ingen af os smagt denne svenske specialitet før, så vi blev
hurtigt enige om, at NU skulle det prøves. Efter et enkelt forgæves forsøg
lykkedes det os at finde et "gatukök", der havde denne specialitet på
menukortet. Faktisk havde man flere udgaver med bl.a. "wraps", så vi valgte
at kaste os ud i en super-wrap, der bestod af en slags foldet tortilla
indeholdende to pølser med sennep samt kartoffelmos på den ene side og
rejesalat på den anden. Wrappen blev serveret med en fiks lille
plastikgaffel stukket ned i toppen, og den var forbavsende tung. Efter lidt
forsigtigt nippen kunne det hurtigt konstateres, at det faktisk smagte bedre
end antaget. Bevares; den varme mos var et industriprodukt, og den kolde
rejesalat ikke verdens bedste, men det fungerede faktisk af én eller anden
underlig grund. Og vi blev MEGET mætte.

Jeg er faktisk blevet SÅ lun på konceptet, at jeg tror, jeg vil forsøge en
egen udgave en dag, hvor jeg så vil prøve med hjemmelavet, ægte mos (med
riiiigeligt smør, fløde og gruyère) og hjemmelavet rejesalat. Men måske dén
kun holder, når der benyttes billige skodråvarer?

Jeg forsøgte forøvrigt - uden succes - at støve nogle dåser surströmning op
derovre. Nogen der ved, hvor denne udsøgte specialitet kan købes i Danmark?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Preben

Dato : 23-06-11 17:50

Den 23.06.2011 kl. 18:16 skrev Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>:

[cut]

> Jeg forsøgte forøvrigt - uden succes - at støve nogle dåser surströmning
> op
> derovre. Nogen der ved, hvor denne udsøgte specialitet kan købes i
> Danmark?

Jeg ved ikke, hvor den kan købes i Danmark, men du kan jo prøve nettet:
http://www.icasvenskmat.se/Shop/Index.php?sArtId=212708

Jeg har prøvet, og kan på ingen måde anbefale det. Hvis du insisterer, bør
du åbne den udendørs i en spand vand, så du ikke sprøjter på dit tøj. Hvis
du gør det, er der kun én ting at gøre, brænde det.
Lugten er ubeskrivelig. Forestil dig den værste lugt, du kender, og gang
så med 10. De fleste omkringstående vil brække sig, hvis du ikke åbner i
vand. Måske gør de det alligevel, når dåsen kommer op af vandet.
God fornøjelse

--
mvh/Preben

Fra : Niels

Dato : 23-06-11 14:57

> Jeg har prøvet, og kan på ingen måde anbefale det. Hvis du insisterer, bør
> du åbne den udendørs i en spand vand, så du ikke sprøjter på dit tøj. Hvis
> du gør det, er der kun én ting at gøre, brænde det.

He, he. Du lægger vel så op til, at man skal kremeres, hvis man spiser
det Har du overvejet konsekvenserne af, at røgen kan drive mod
Danmark?
--
Niels

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-06-11 18:23

Jens Bruun skrev:

> Jeg forsøgte forøvrigt - uden succes - at støve nogle dåser
> surströmning op derovre.

Jeg er ret sikker på at jeg engang fandt dem i en ICA i Malmø,
jeg er til gengæld osse sikker på at jeg ikke havde nosser nok
til at smage på dem…

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 15hh3hyXm4PZDgynbtuA2d6xC3mi8o6Td4

Fra : Max

Dato : 23-06-11 22:45

Hej Jens

> Well. Har netop været i Sverige, og fik endelig smagt Kalles Kaviar.

Når du er deroppe, ja så prøv Kavli's Smørgås Pickles på et
stykke brød med spegepølse. Det minder lidt om remoulade,
men er det ikke helt, det er anderledes på en fin måde.

> På hjemturen kom vi til at tale om svenskernes underlige idé om, at
> man kan spise hotdog med rejesalat. Kl. var omkring 20, så sulten

Rejesalaten kan gå, men kartoffelmosen er svær.

> Jeg forsøgte forøvrigt - uden succes - at støve nogle dåser
> surströmning op derovre. Nogen der ved, hvor denne udsøgte
> specialitet kan købes i Danmark?

Jeg kan ikke anbefale det, min far havde arbejdet nogle år i
sverige i starten af halvtredserne, på jernværket som det
hed, efterlod en broder og en søster deroppe og slæbte en
del svenske vaner med hjem. Og selv om vi var en fisker-
familie der var vandt til lidt af hvert, ja så var surstrømning
ikke en ting jeg nogensinde blev fortrolig med.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-06-11 23:55

Max skrev:

> Rejesalaten kan gå, men kartoffelmosen
> er svær.

Det er da bare at lave sin egen rejesalat og
kartoffelmos, så skulle resultatet blive perfekt.

Når jeg laver kartoffelmos, kommer jeg gerne
gulerødder i også, så får den også en herlig
farve.

Er rødbederne i samme bed ved at være til
at have med at gøre, kommer de også i, det
giver en endnu herligere farve, en god struktur
og en pragtfild smag.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Max

Dato : 24-06-11 07:00

Hej Allan

> Det er da bare at lave sin egen rejesalat og
> kartoffelmos, så skulle resultatet blive perfekt.

Det kan man jo ikke få i et gatukøk :)

> Når jeg laver kartoffelmos, kommer jeg gerne
> gulerødder i også, så får den også en herlig
> farve.

Jeg han god lide at putte selleri i.

--
Mvh Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-08-11 21:56

Max skrev:

> Jeg han god lide at putte selleri i.

I dag prøvede jeg med bladselleri, der stod lige
et par gode stængler tilbage i bedet - det gav
en fin og raffineret smag.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg