Fritteret dild
Fra : Kurt Lund

Dato : 23-06-11 00:49

Hvem kan give mig oplysning om, hvordan man laver oliefritteret dild?
Jeg er fuldstændig clueless ...

--
Kurt Lund

Fra : Preben

Dato : 23-06-11 08:31

Den 23.06.2011 kl. 01:49 skrev Kurt Lund <lund@fabel.dk>:

> Hvem kan give mig oplysning om, hvordan man laver oliefritteret dild?
> Jeg er fuldstændig clueless ...

Fuldstændig clueless? Så er du vist ikke nem at hjælpe
Mon ikke det er et par dildkviste friteret i olie?

--
mvh/Preben

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-06-11 09:06

Den 23-06-2011 09:30, Preben skrev:

> Fuldstændig clueless? Så er du vist ikke nem at hjælpe
> Mon ikke det er et par dildkviste friteret i olie?
skal de ikke først dyppes i en tynd beignetdejg?

//finn

Fra : Kurt Lund

Dato : 23-06-11 14:21

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote

> Fuldstændig clueless? Så er du vist ikke nem at hjælpe

He he, så slemt er det heller ikke.

> Mon ikke det er et par dildkviste friteret i olie?

Jo sikkert, men hvordan undgår man at det falder helt sammen? Prøv at se på
http://www.skagenfood.dk/popup_img.html?larg_lange_med_laks.jpg

Det ser jo godt ud og er ikke faldet sammen?

--
Kurt Lund

Fra : Kurt Lund

Dato : 24-06-11 16:45

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote

> Det ser jo godt ud og er ikke faldet sammen?

Emiiiil?

--
Kurt Lund

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-06-11 19:48

Kurt Lund wrote:

> Det ser jo godt ud og er ikke faldet sammen?

Har du prøvet at smide det på en pande i varm olie som jeg foreslog?
Persille klasker ikke sammen, så det gør dild nok heller ikke.

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-06-11 09:11

Kurt Lund wrote:

> Hvem kan give mig oplysning om, hvordan man laver oliefritteret dild?
> Jeg er fuldstændig clueless ...

Hvis det ligesom fritteret persille, så er det bare på panden i en sjat
varm olie indtil den er sprødstegt. Urten skal være helst være helt tør
inden du kommer den på panden.

Fra : Emil

Dato : 27-06-11 00:19

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote:

>Hvem kan give mig oplysning om, hvordan man laver oliefritteret dild?

Som andre har skrevet, kan det blot friteres i olie. Men der skal være
så meget olie, at urten kan beholde sin form, hvis det ønskede
resultat skal opnåes.

En anden metode, som salter urten, er først at varme urten i ca 30%
saltlage ved 85ºC (lige før simrende) i nogle timer, hvorved der
trækkes fugt ud af urten, som herved bliver "sprød", faktisk tør, og
under nedkøling i saltlagen vil urten optage noget af saltvandet. Det
giver en sprød og yderst velsmagende urt.

Almindelig lufttørring vil herefter give det ønskede resultat, faktisk
bedre end fritering, da der bevares flest af de naturlige
smagsstoffer.

Men en kort (10 - 20 sekunder) fritering ved lav temperatur (ca,
120ºC) giver en lille forskel. Bedøm selv, hvad der smager bedst.
Klaret smør, Ghee eller andefedt er bedst hertil.

m.v.h. Emil