|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Justering af gear/gas-box på Volvo Penta 2~ Fra : Langgaard
 | 
 Dato :  22-06-11 09:13
 | 
 |  | Hej
 
 Boxen der er modellen til sejlbåd, altså den med det lille håndtag er
 gået ud af justering, så båden er svær at få i frigear, grebet
 går let nok, men efter fremdrift, skal grebet så langt bagud for at
 finde frigearet at motoren igen tager gas.
 Er der en metode eller et tip, eller ligefrem en der har en
 "opskrift"
 på hvordan den justeres op?
 
 --
 Langgaard
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-06-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-06-11 13:08
 | 
 |  | Hej Leif,
 
 Her er "opskriften":
 Sæt motoren i frigear på håndtaget.
 Frigør kuglehovedet på gearkablet ved gearkassearmen.
 Prøv om kuglehovedet igen kan glide lige cind over kuglen.
 Kan den ikke det skal du flytte kuglegriberen ved at løsne
 kpontramøtrikken og dreje kugle griberen iondtil den griber lige ind
 ober kuglen.
 Gør den det uden justering, skal du som det næstemåle den afstand der
 er fra neutralstillingen og til der hvor gearhåmndtaget er sat i
 indskoblet stilling og se om måle t er det der er beskrevet under
 geartarmvandring. For en Hurtgearkasse er det 35mm. Dernæst skal du
 måle det samme bevægelsesmål når grararmen er sat i bak.
 Er målet mindre end det5 fastsatte mål skal du flytte gearkuglen et
 hul ned mod akselcentrum. Herved bliver udslaget for armen større.
 Når disse mål er korrekte starter du motoren og kobler ind. Det skal
 være således at der indkobles og skruen roterer inden der gives gas,
 både i bak og frem.
 WEr alt dette i orden kan problemet være at dæmperpladen, der vsidder
 inde i svinghjulshuset, monteret mellem svinghjul og gearkasse ikke
 virker, det kan være udtørret eller på nogle serier 2002 mangle helt.
 Resultatet er at toisionssvingningerne fra krumtapakselen overføres
 til gearkassen om med tiden vil slibe koblingsbelægningen væk.
 Det medfører at man kan sætte i gear den ene vej men ikke den anden.
 Årsagen er de små forskelle i vandringen i tilkoblingen som der
 uværlig vil være.
 Er det således fat skal du have gearkassen repareret med et nyt
 koblingssæt. Desuden skal du have dæmperpladen opsnurt eller om den
 mangler indsat en dæmperplade. Dæmperplader kan findes på hjemmesiden
 fra Korsørpropeller.
 
 Mvh/Harding
 
 On 22 Jun., 17:12, Langgaard <langga...@klarupnet.dk> wrote:
 > Hej
 >
 > Boxen der er modellen til sejlbåd, altså den med det lille håndtag er
 > gået ud af justering, så båden er svær at få i frigear, grebet
 > går let nok, men efter fremdrift, skal grebet så langt bagud for at
 > finde frigearet at motoren igen tager gas.
 > Er der en metode eller et tip, eller ligefrem en der har en
 > "opskrift"
 > på hvordan den justeres op?
 >
 > --
 > Langgaard
 
 
 
 |  |  | 
  Langgaard (26-06-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Langgaard
 | 
 Dato :  26-06-11 03:56
 | 
 |  | On 22 Jun., 21:07, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
 wrote:
 > Hej Leif,
 >
 > Her er "opskriften":
 > Sæt motoren i frigear på håndtaget.
 > Frigør kuglehovedet på gearkablet ved gearkassearmen.
 > Prøv om kuglehovedet igen kan glide lige cind over kuglen.
 > Kan den ikke det skal du flytte kuglegriberen ved at løsne
 > kpontramøtrikken og dreje kugle griberen iondtil den griber lige ind
 > ober kuglen.
 > Gør den det uden justering, skal du som det næstemåle den afstand der
 > er fra neutralstillingen og til der hvor gearhåmndtaget er sat i
 > indskoblet stilling og se om måle t er det der er beskrevet under
 > geartarmvandring. For en Hurtgearkasse er det 35mm. Dernæst skal du
 > måle det samme bevægelsesmål når grararmen er sat i bak.
 > Er målet mindre end det5 fastsatte mål skal du flytte gearkuglen et
 > hul ned mod akselcentrum. Herved bliver udslaget for armen større.
 > Når disse mål er korrekte starter du motoren og kobler ind. Det skal
 > være således at der indkobles og skruen roterer inden der gives gas,
 > både i bak og frem.
 > WEr alt dette i orden kan problemet være at dæmperpladen, der vsidder
 > inde i svinghjulshuset, monteret mellem svinghjul og gearkasse ikke
 > virker, det kan være udtørret eller på nogle serier 2002 mangle helt.
 > Resultatet er at toisionssvingningerne fra krumtapakselen overføres
 > til gearkassen om med tiden vil slibe koblingsbelægningen væk.
 > Det medfører at man kan sætte i gear den ene vej men ikke den anden.
 > Årsagen er de små forskelle i vandringen i tilkoblingen som der
 > uværlig vil være.
 > Er det således fat skal du have gearkassen repareret med et nyt
 > koblingssæt. Desuden skal du have dæmperpladen opsnurt eller om den
 > mangler indsat en dæmperplade. Dæmperplader kan findes på hjemmesiden
 > fra Korsørpropeller.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 22 Jun., 17:12, Langgaard <langga...@klarupnet.dk> wrote:
 >
 >
 >
 > > Hej
 >
 > > Boxen der er modellen til sejlbåd, altså den med det lille håndtag er
 > > gået ud af justering, så båden er svær at få i frigear, grebet
 > > går let nok, men efter fremdrift, skal grebet så langt bagud for at
 > > finde frigearet at motoren igen tager gas.
 > > Er der en metode eller et tip, eller ligefrem en der har en
 > > "opskrift"
 > > på hvordan den justeres op?
 >
 > > --
 > > Langgaard
 
 Hej
 
 Tak for oplysningerne, jeg ser på det!
 
 --
 Langgaard
 
 
 |  |  | 
 |  |