Chengdu
Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 20-06-11 22:01

Er der nogen her, som kan bidrage med erfaringer med hensyn til at rejse
fra Shanghai til Chengdu for at møde pandaer og hvor der er godt at bo i
Chengdu og hvad der ellers er at se og prøve der?

Og kan man som dansker få lov at rejse til Lhasa uden at være i en
rejsegruppe fra udlandet?

Bjarne

Fra : jk

Dato : 22-06-11 11:44

On Mon, 20 Jun 2011 23:00:33 +0200, Bjarne S Nielsen
<bruger@eksempel.dk.invalid> wrote:

> [...]
>Chengdu og hvad der ellers er at se og prøve der?
>
>Og kan man som dansker få lov at rejse til Lhasa uden at være i en

Ikke helt konkret. Men jeg har været i Chongqing (bjergbyen), hvor de
er i Zoo i en større samling. Der kan blive meget varmt om sommeren
(40+), og de lider derved. Så man skal komme der, når det er noget
koldere.
Hvis du vil se dem i vild tilstand i Chenqdu: man kan altså ikke
klappe dem.

mvh

John

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 22-06-11 12:36

Den 22-06-2011 12:43, jk skrev:

> [...]
> koldere.
> Hvis du vil se dem i vild tilstand i Chenqdu: man kan altså ikke

Øv, hvorfor kan man ikke klappe dem?

vh

Bjarne

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-06-11 14:58

"Bjarne S Nielsen" <bruger@eksempel.dk.invalid> wrote in message

> Øv, hvorfor kan man ikke klappe dem?

Fordi dine arme ikke er lange nok til at nå gennem gitteret og helt ind til
bjørnene.

Fra : Tom L

Dato : 25-06-11 11:12

> [...]
> Shanghai til Chengdu for at møde pandaer og hvor der er godt at bo i Chengdu
> og hvad der ellers er at se og prøve der?

Jeg har siden 2008 haft mit andet kontor i Chengdu, og tilbringer i omegnen
af 100 dage om året der. Chengdu er en stor by, nummer 4 eller 5 i Kina.
Det vil sige mange mennesker overalt, dårlig luft, og trafikpropper. Byen
er ikke moderne, kosmopolitisk, son Shanghai, og er da også kendt for, at
tempoet og stressniveauet er lidt lavere.
Der er to muligheder for at se pandaer i Chengdu. Tæt på byen er der en
zoo-lignende park, hvor man kan se både voksne pandaer og unger. Forholdene
er relativt gode, masser af plads og grønt. Formedelst ekstra betaling kan
man ofte få lov til at holde en unge.
Længere udenfor byen, i bjergene nord for Chengdu, er der en større
panda-forskningsfacilitet, som det angiveligt også skulle være muligt at
besøge. Jeg har ikke selv været der.

Andre ting at se og gøre i Chengdu: Jinli Lu (Jinli gade), lidt
turistpræget, men værd at bruge en time på at se. Gamle, traditionelle
bygninger med souvenirforretninger, restauranter, boder. Med lidt held kan
man se en forestilling med traditionel opera, hvor de optrædende de skifter
masker gentagne gange, og meget hurtigt.
Lige ved siden af Jinli finder man Wuhou templet/museum, der fokuserer på
Three Kingdoms tiden, hvor Chengdu var hovedstad for et af de tre riger.
Mad i Chengdu er naturligvis sichuan, krydret men ikke 'hot'. Jeg anbefaler
de lokale nudler, Dan-Dan mien.
Langs floden, tæt på en af hovedindfaldsvejene Renminnan lu, er der en
lille gade fyldt med barer og restauranter. Broen og området hedder noget
med Ni Øjne; jeg placerer det ved, at det er lige overfor Shangri-la
hotellet.
Iøvrigt er byen fyldt med restauranter og te-huse, og det er bare med at
prøve sig frem.
To timer syd for Chengdu er Leshan med verdens største Buddha statue, og
lidt længere væk, et af Kinas mere berømte bjerge: Emei.

Hotel-anbefalinger: jeg rejser til Chengdu på forretning, så mine
prioriterer er ikke de samme, og jeg bor typisk i udkanten af byen. Der er
masser af muligheder over hele byen. Taxier er relativt billige (RMB30 fra
den sydligste udkant af byen til centrum) og der er et nyt undergrundsbane
system, der indtil videre dækker nord-syd fraTianfu pladsen i byens
centrum. kinesiske hoteller med tre eller færre stjerner kan være mindre
spændende, med de internationale kæder er man mere sikker på standarden.
Holiday Inn Century City i den sydlige udkant er rimelig i pris og god
standard. Gåafstand til undergrundsstationen, men altså lidt udenfor
alting. Jeg har boet på Sofitel, langt mere centralt, tæt på centrum og
indkøbsområdet, men så også lidt dyrere.

> Og kan man som dansker få lov at rejse til Lhasa uden at være i en rejsegruppe
> fra udlandet?

Alle udlændinge skal være del af en gruppe, selvom jeg har hørt mange
historier om folk,der er 'gruppe' indtil de forlader Lhasa lufthavn og så
igen når de skal tilbage til Chengdu. Der kræves visa.
Kina har vist lige besluttet af lukke Tibet for udenlandske turister de
næste par måneder.

Hvis du har specifikke spørgsmål om chengdu prøver jeg gerne at svare. Jeg
er på vej dertil selv om et par dage.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 26-06-11 05:49

Den 25-06-2011 12:12, Tom L skrev:

> [...]
> næste par måneder.
>
> Hvis du har specifikke spørgsmål om chengdu prøver jeg gerne at svare. Jeg
Mange mange tak for svarene, jeg så dem først i nat.
Er du også til at nå, når du er rejst, evt. på din email?
vh
Bjarne

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 15-07-11 06:49

Den 25-06-2011 12:12, Tom L skrev:

> Hvis du har specifikke spørgsmål om chengdu prøver jeg gerne at svare. Jeg
> er på vej dertil selv om et par dage.

Mange tak for alle oplysningerne.

Ulykkeligvis har vi lige erfaret fra en, der lige har været i Chengdu,
at regnen har gjort det umuligt at komme til at se pandaerne nu!

Har du nærmere oplysninger om det?

Vi gør alt for at finde andre muligheder og forsøger bl.a. ihærdigt at
finde oplysninger om Changqing naturreservat.

Jeg forsøger også med mail

vh

Bjarne