Startmotor og skyderi på Dominator.
Fra : Ib

Dato : 28-06-11 19:53

Hej Gruppe.

Jeg prøver lige i en ny tråd. Da jeg den anden dag havde min startmotor på
Dominatoren, pillet af og skilt ad, kunne jeg se at strålerne på akslen, der
går ind i tandhjulene/gearhuset, er lidt slidt. Der mangler ca ½ mm, på den
del der driver tandhjulene, er det noget jeg skal være bekymret for ?
Ydermere så var der lidt "slup", frem og tilbage i akslen. Starteren
fungerer som den skal, ingen mislyde og den virker, hvergang jeg trykker på
startknappen. Sakl jeg kigge efter en anden. Jeg har fået en pris i DK på
5800 kr for en ny, men har ikke undersøgt i udlandet endnu.
En lidt anden ting er at når jeg motorbremser, så skyder den af og til helt
vildt, nogle ordentlige knald. Kan det være fordi den er karbureret forkert.
Der er sat nogle udstødninger på der hedder MIG og de ser ret nye ud, så de
er måske ikke originale, så det kan være at den, ikke er/skal have
indstillet karburatoren/dyserne/blandingen eller....? Jeg er ikke ekspert,
så please kom med nogen bud.
På forhånd tak.
--
Ib

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-06-11 21:46

On Tue, 28 Jun 2011 20:52:43 +0200, "Ib" <ingen@somhelst.dk> wrote:

Hej Ib.

> [...]
>er måske ikke originale, så det kan være at den, ikke er/skal have
>indstillet karburatoren/dyserne/blandingen eller....? Jeg er ikke ekspert,

Det med starteren ville jeg ikke tage så tungt.
Så længe den virker er der ingen grund til at bekymre sig om en smule
slid.
Hvis du falder over en til den rigtige pris, så køb den, men ikke til
den pris du nævner.

Skyderiet er sikkert for mager tomgangsblanding, det er til at justere
sig fra.

--
Steen Gruby
Ducati Paso 750

Fra : Richard

Dato : 30-06-11 12:22

Mht starteren er jeg på linie med Gruby; led efter e n her eller ude,
se adresserr til huggere mm i 'Alverdens links' på dmcn.dk

Skyderiet kan meget vel skyldes forkert og især nok for mager
blanding, eller en defekt kredsløb til at afbøde, når deu lukker
gassen. Sidstnævnte sidder inde bag en membran på siden af
karburatoren bag et dæksel med fire skruer. Men få hellere renset hele
karburatoren i et ultralydsbad og prøv at køre igen, så ved du, det er
gjort

Som det næste på listen - eller det allerførste, efter temperament -
ville jeg skrue blandingsskruen et par omdrejninger længere ud for at
se, om det afhjalp noget. Gør det, så skift dysen til et nummer
større. Men pas på, der er sikkert kun gevind til at skrue den 5-6
omdr. ud, grundinstillingen er sikkert 2½, og skru ikke
blandingsskruen for hårdt mod sit sæde, når du skal grundindstille den
senere, for så ødelægger du spidsen.

Uden en bænk og kuliltemåler er det prøv og fejl, når du skal ramme
den rigtige karburering; men du kan umiddelbart spille med en
tomgangsdyse nummeret større, 1 eller 2 ø3/Ø7mm skiver i tykkelse
0,5-0,6mm under nålen for at hæve den og måske en hoveddyse et par
numre større. Derudover kan du skifte nål, skifte fjeder og ændre
huller i klokken, men det er mere besværligt.

Lyder dette skræmmende, så sæt et værksted på opgaven

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Henrik Jensen

Dato : 29-06-11 07:37

> [...]
> på den del der driver tandhjulene, er det noget jeg skal være bekymret for

Ikke noget jeg ville tage mig af endnu, det værste der kan ske er at
starteren går helt i stykker, men den vil ikke tage andet med i faldet.

> [...]
> ud, så de er måske ikke originale, så det kan være at den, ikke er/skal
> have indstillet karburatoren/dyserne/blandingen eller....?

Ja, det er sikkert tomgangsdysen der er for lille, passer meget godt hvis
der er sat andre potter på.
Skal typisk have større dyser når der monteres uoriginale/åbne potter.

Henrik

Fra : jan

Dato : 01-07-11 07:14

hej ib
jeg køber orginale dele her de er ikke så dyre her
http://www.cmsnl.com/
mvh jan

Fra : Ib

Dato : 04-07-11 07:16

Tak allesammen for svar.
Jeg vil kigge efter en starter til en bedre pris. Angående skyderiet så
bliver det måske nok et værksted, da jeg lidt føler at det er en ordentlig
omgang, og at jeg ikke har noget føling med, hvad der foregår på
karburatorområdet (min erfaring med karburatorer ligger 30 år tilbage, med
Puch MS og VZ, dvs. Bing, 2-takt osv.).
Atter en gang tak for svar, specielt det med starteren det lettede at få at
vide at det ikke er akut.
--
Ib

Fra : Armand

Dato : 06-07-11 14:24

Den 04-07-2011 08:15, Ib skrev:

> [...]
> på karburatorområdet (min erfaring med karburatorer ligger 30 år
> tilbage, med Puch MS og VZ, dvs. Bing, 2-takt osv.).

'Mager dysning' kan i simpleste form også udgøres af falsk luft omkring
gummislangerne mellem luftfilterkasse og karburator.

Et smart fif ofte har været nævnt her på gruppen er at lade motoren gå i
tomgang, altimens man forsigtigt småpifter med startgas omkring disse
slangers montering: Er der en utæthed, sniffer motoren startgas
derigennem og stiger følgeligt i omdrejninger!
Prøv også dét!

--
Armand.