Programmering i Linux
Fra : Rune Jensen

Dato : 26-06-11 05:33

Uanset hvad, så har jeg kun fundet en eneste løsning på, hvordan man i
det hele taget kommer i gang med at lave vinduesprogrammering på
Linux.

Det er via FreeBasic, og fordelen ved det er, at,BASIC er nok det
nemmeste sprog overhodet, så det er godt for begyndere.

Den helt store fordel er klat, at det er nemt at kompilere, så det
virker. Bagdelen er, det er ret sløvt, sådan det ikke kan bruges til
spil og editorer. Så altså kun "almindelige programmer".

Linket, som er en PDF, kan ses her:

http://www.siebke.com/freebasic/howto_glade_freebasic.pdf

MVH
Rune Jensen

Fra : rikke

Dato : 26-06-11 13:23

On 26-06-2011 13:32, Rune Jensen wrote:
> [...]
> virker. Bagdelen er, det er ret sløvt, sådan det ikke kan bruges til
> spil og editorer. Så altså kun "almindelige programmer".

Hej der er et miljø som Eclipse der kan klare flere programmeringesprog
og der er også Lazarus der er ala delphi fra windows og så er der et
væld af andre der kan det prøv en ubuntu maskine og kik i softwarecentret

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-06-11 14:49

On 26-06-2011 14:22, rikke wrote:

> Hej der er et miljø som Eclipse der kan klare flere programmeringesprog
> og der er også Lazarus der er ala delphi fra windows og så er der et
> væld af andre der kan det prøv en ubuntu maskine og kik i softwarecentret

Syntaks error

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-06-11 13:41

> [...]
> virker. Bagdelen er, det er ret sløvt, sådan det ikke kan bruges til
> spil og editorer. Så altså kun "almindelige programmer".

Ruby, Glade, Lazarus, GTK+ er blot et par eksempler.

http://www.youtube.com/watch?v=PXpwC1o5AcI

Sig mig Rune - Er du også blevet "gal" på Google?

Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-06-11 17:01

Den Sun, 26 Jun 2011 14:41:13 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> Ruby, Glade, Lazarus, GTK+ er blot et par eksempler.

Eksempler på hvad?

Ruby er et programmeringssprog. Glade er et GUI design værktøj. Lazarus
er så vidt jeg kan læse mig til en IDE med indbygget GUI design værktøj.
GTK+ er et toolkit.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-06-11 17:12

On 26-06-2011 18:01, Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Ruby er et programmeringssprog. Glade er et GUI design værktøj. Lazarus
> er så vidt jeg kan læse mig til en IDE med indbygget GUI design værktøj.

I stedet for altid at stille dig tvivlende overfor andres svar, synes
jeg du selv skulle komme med noget kreativt.

Din attitude gør sig også gældende i andre grupper, f.eks tv+video bare
for at nævne en enkelt.

Prøv nu at se videoen som jeg linker til.

Karl Erik.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 28-06-11 12:17

Rune Jensen skrev:

> Uanset hvad, så har jeg kun fundet en eneste løsning på, hvordan man i
> det hele taget kommer i gang med at lave vinduesprogrammering på
> Linux.

Så kan jeg hjælpe dig med en til:

+ Programeringssprog: Ada
+ GUI-bibliotek: GtkAda
+ IDE: GPS
+ Oversætter: GNAT

Hvis du bruger Debian er det pakkerne "libgtkada2.14.2-dev", "gnat-gps"
og "gnat" du skal have installeret.

God fornøjelse,

Jacob
--
»Jeg sidder midt i lokalet, og alligevel er det lykkedes mig
at tale mig op i et hjørne.« -- Peter Makholm

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 30-06-11 10:15

On 26 Jun., 14:22, rikke <pc_trol...@youmail.dk> wrote:

> Hej der er et miljø som Eclipse der kan klare flere programmeringesprog
> og der er også Lazarus der er ala delphi fra windows

Jeg fik at vide, at Lazarus er lidt uddateret.

> og så er der et
> væld af andre der kan det prøv en ubuntu maskine og kik i softwarecentret

Det er hvad jeg har gjort. Desværre, så er softwarecenter vidst kun af
navn ikke af gavn.. Jeg finder mindre og mindre brugbart dér. Man skal
ud på nettet og lede. Så meget for sikkerheden.

Tak for svarene til alle.

MVH
Rune jensen