Mount af usb-diskettedrev i Ubuntu 11.04
Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-06-11 12:11

Jeg har et usb-diskettedrev, der ikke blive auto-mountet af Ubuntu 11.04.

Jeg kan manuelt mounte det med

sudo mount /dev/sdb /home/thomas/fd

men det giver mig kun læse-adgang til filerne.

1. hvorfor bliver drevet ikke registreret af Ubuntu, når det tilsluttes?
Det mener jeg det plejer at gøre. Hvordan kan man få Ubuntu at gøre
drevet tilgængeligt, når det tilsluttes?

2. Hvordan kan jeg manuelt mounte drevet, så jeg får skrive-rettigheder
til filerne?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Henning

Dato : 23-06-11 12:25

On 2011-06-23 13:10, Thomas Jensen wrote:
> [...]
> Det mener jeg det plejer at gøre. Hvordan kan man få Ubuntu at gøre
> drevet tilgængeligt, når det tilsluttes?

Hvis du tilføjer disk-mounter-appletten til dit panel, kan do som regel
mounte den via den.

> 2. Hvordan kan jeg manuelt mounte drevet, så jeg får skrive-rettigheder
> til filerne?

   sudo mount /dev/sdb /home/thomas/fd -o uid=thomas

Burde gøre det. Ellers kig i

   man mount

Der har du al dokumentation af parametre mv

/H

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-06-11 13:53

On Thu, 23 Jun 2011 13:25:08 +0200, Henning wrote:

> Hvis du tilføjer disk-mounter-appletten til dit panel, kan do som regel
> mounte den via den.

Hmmm.... når man kører med Unity kan man (vist?) ikke bruge panel-
appletter. Jeg prøvede at skifte til "klassisk desktop", men disk-mounter-
appletten kunne af en eller anden grund ikke installeres. Andre appletter
kunne godt, men ikke den. Pudsigt...

Jeg har i øvrigt opdaget, at hvis jeg tilslutter mit usb-diskettedrev, og
derefter åbner filhåndtering, og i menu-punktet Navigering vælger
Computer, så er der et diskettedrev - men det er ikke umiddelbart muligt
at mounte det.

Jeg har installeret en gksu-tilføjelse til nautilus, så hvis jeg
højreklikker på drevet, så kan jeg vælge at åbne som administrator. Men
det kan man ikke - jeg får meddelelsen:

"Det valgte element kan ikke åbnes med administratorrettigheder fordi det
tilhørende program ikke kan findes."

Det tilhørende program... tjae... det kan jo dække over mange ting.

>    sudo mount /dev/sdb /home/thomas/fd -o uid=thomas

Super. Det løser mit problem.

--
Thomas Jensen, Horsens