Logrotate og evt. cron
Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 21-06-11 07:52

Så min mint blev tydeligt langsommere, og begyndte at skrive mere og
mere til disken, og den blev fuld hver dag[1]. Efter noget
undersøgelse, viste det sig at i logdirectoriet /log/ var logfilerne
message, ufwlog og kernlog samt syslog kommet på ca. 800mb hver.

Fair nok.

Nu vil jeg gerne have det sådan, at der roteres, hvis en logfil når op
på mere en 4-5 mb. Der burde ikke være mere i sådan en lille "spand",
som jeg har. 800mb log/dag er i hvert fald klart i overkanten. I
øjeblikket roteres logilerne dagligt - det er IKKE hvad jeg er ude
efter. Der skal i stedet roteres på størrelsen af logfilen.

Hvordan gør man dette?

Jeg har Logrotate installeret (og den kører), så jeg skal vel på en
eller anden måde have den startet ved en cron tjek (måske på
timebasis) for filstørrelsen.

De beskrivelser jeg har fundet på nettet er umulige at forstå, fordi
de springer fra det ene til det andet uden forklaring på hvorfor.
Forklaringen her må derfor gerne være for dummies.

MVH
Rune Jensen

[1] Man nulstiller logfiler, og beholder samtidig ejerskab mv. af
disse ved i Terminal at su admin, indtaste kodeord, gå til cd /var/
log/ og så > syslog
Det er "større-end", som sætter logsys-filen til 0 i størrelse.

Fra : Niels Baggesen

Dato : 21-06-11 15:28

runeofdenmark@hotmail.com wrote:
> Jeg har Logrotate installeret (og den kører), så jeg skal vel på en
> eller anden måde have den startet ved en cron tjek (måske på
> timebasis) for filstørrelsen.

man logrotate

indsæt "size 5M" et passende sted i logrotate.conf, og kør logrotate
en gang i timen (eller tiere) fra cron.

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 21-06-11 08:40

On 21 Jun., 16:27, n...@users.sourceforge.net (Niels Baggesen) wrote:

> man logrotate
>
> inds t "size 5M" et passende sted i logrotate.conf, og k r logrotate
> en gang i timen (eller tiere) fra cron.

OK,

Så den eneste fil jeg skal ændre i er logrotate.conf?

Men hvordan sættes så den cron op?

Tak for svar.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-06-11 12:26

On 21 Jun., 16:40, runeofdenm...@hotmail.com wrote:

> Men hvordan sættes så den cron op?

Er der slet ingen, som kan svare på anden del, det om cron job?

MVH
Rune Jensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-11 21:08

Rune Jensen wrote:

> Er der slet ingen, som kan svare på anden del, det om cron job?

Bliver det ikke gjort automatisk når du installerer logrotate pakken?

På Ubuntu 10.04 har jeg scriptet /etc/cron.daily/lograte med følgende
indhold (det er en del af logrotate pakken jf. dpkg -L logrotate)

#!/bin/sh

test -x /usr/sbin/logrotate || exit 0
/usr/sbin/logrotate /etc/logrotate.conf

--
Jesper Lund

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-06-11 20:00

On 21 Jun., 22:08, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
>
> På Ubuntu 10.04 har jeg scriptet /etc/cron.daily/lograte med følgende
> indhold (det er en del af logrotate pakken jf. dpkg -L logrotate)

Jo... Men jeg er jo nødt til at køre logrotate hourly, ikke daily. Og
jeg har aldrig lavet cron job før. Jeg har ingen anelse om hvordan.

1. Hvad skal jeg kalde cron-filen
2. Hvad skal der stå i den
3. Hvor skal den ligge

Meningen er, at der skal køres et cron på time-basis, som tjekker
størrelsen af syslog, ufwlog og kernlog, og hvis de er mere end 4-5
mb, så skal de roteres.

Så skal jeg bare kopiere logrotate fra daily til hourly?

MVH
Rune Jensen

Fra : Søren A Christensen

Dato : 22-06-11 07:30

On 2011-06-22 04:00, Rune Jensen wrote:

> [...]
> mb, så skal de roteres.
>
> Så skal jeg bare kopiere logrotate fra daily til hourly?

Come on, Einstein ... Hvis /etc/cron.daily/logrotate afvikler logrotate
en gang om dagen, tror du så ikke at det samme script, flyttet til
/etc/cron.hourly afvikler jobbet en gang i timen ?

1. /etc/cron.hourly/logrotate
2. Det samme som i /etc/cron.daily/logrotate
3 /etc/cron.hourly/logrotate

'man cron' fortæller fint hvordan cron anvendes, den nævner ikke
cron.hourly og cron.daily direkte, men når man har læst man-siden og
kigget de konfigurations-filer igennem som nævnes der, giver det fint
mening.

/Søren

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-06-11 00:42

On 22 Jun., 08:29, Søren A Christensen <s...@post3.tele.dk> wrote:

> Come on, Einstein ...

Glem jeg spurgte. Jeg finder ud af det i et rigtigt forum i stedet.

Rune Jensen

Fra : Søren A Christensen

Dato : 22-06-11 08:59

On 2011-06-22 08:42, Rune Jensen wrote:

> Glem jeg spurgte. Jeg finder ud af det i et rigtigt forum i stedet.
>

> Rune Jensen

Hold da op ... du fik hele løsningen, så hvad er der galt ?

Det virker bare som om at du overhovedet ikke har forsøgt at finde ud af
hvordan ting virker i linux, og forventer at blive guidet igennem
linux-livet her. Normalt vil jeg forvente at man har forsøgt at læse
manual-siderne, samt google't emnet, inden man spørger her.

Så basal linux: 'apropos cron', 'man cron' osv. Måske du skal starte med
'man man'
Og google søgning : 'linux cron howto' eller 'ubuntu cron howto'

/Søren

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 22-06-11 14:37

On 22 Jun., 09:58, Søren A Christensen <s...@post3.tele.dk> wrote:

> Hold da op ... du fik hele løsningen, så hvad er der galt ?

Måske fik jeg hele løsningen?

Men det er ivel ngen grund til at pege fingre, når man svarer. Selv om
du jo nok ikke mente noget ondt med det, OK. Noget ved Linux forstår
jeg med det samme, men ikke alt. Du vil nok opleve, du heller ikke
selv forstår alting med det samme.

Jeg skrev, jeg havde svært ved det, og det har jeg stadig. Jeg har
læst alt hvad jeg overhovedet kunne finde, og problemet med disse
"forklaringer" er, de er skrevet af geeks for geeks. Når jeg så får en
sådan henvisning, a la RTFM kan jeg have ret svært ved at tage det
seriøst, når manualen er skrevet for erfarne folk. Jeg ville da heller
aldrig henvise til W3C.org til en totalt nybegynder udi webdesign, han
ville intet få ud af det. I hvert fald ikke uden opfølgende
forklaring.

Nemt for dig. Nemt for sikkert mange herinde med mange års erfaring,
men ikke for en begynder. Derfor jeg bad om en forklaring for dummies.

MVH
Rune Jensen