MS Windows
briani 27239
Formatering af PC uden styresystem
Fra : Michael Sørensen

Dato : 20-06-11 15:49

Hej

Jeg er ved at sælge min brugte PC med Win 7 til en fremmed person.
Maskinen bliver solgt uden Windows.

Jeg vil gerne formatere maskinen inden salget af to grunde
1) så jeg ikke får problemer med, at Windows ligger på flere maskiner
såfremt han ikke selv sletter det
2) så jeg er sikker på at alle mine personlige data og oplysninger er
fjernet.

I gamle dage kunne jeg formatere min computer med format c: og sælge
maskinen helt tom.

Jeg mener ikke, at dette kan lade sig gøre længere

Hvad gør man så?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-06-11 16:02

Den 20-06-2011 16:49, Michael Sørensen skrev:
> Jeg mener ikke, at dette kan lade sig gøre længere
>
> Hvad gør man så?
Det letteste og hurtigste er at boote på din w7 skive.
Når den kommer og spørger om upgrade eller special/ny, vælger du sidste.
Her er der så et menupunkt vedr. harddisk, som du vælger. Herved får du
mulighed for at slette eksisterende partitioner 1 ad gangen (der er
mindst 2)
Når du har slettet alle, tager du skiven ud, og slukker maskinen.

Man KAN med forskellige værktøjer finde dine data, meen - det er ikke
bare lige.

//finn

Fra : Leif Neland

Dato : 20-06-11 16:47

Den 20-06-2011 17:01, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> mindst 2)
> Når du har slettet alle, tager du skiven ud, og slukker maskinen.

Det svarer til at rive indholdsfortegnelsen ud af din dagbog, og regne
med at ingen så kan læse den.

> Man KAN med forskellige værktøjer finde dine data, meen - det er ikke
> bare lige.

Ikke lige, men næsten.

Leif

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-06-11 17:22

Den 20-06-2011 17:47, Leif Neland skrev:
> Det svarer til at rive indholdsfortegnelsen ud af din dagbog, og regne
> med at ingen så kan læse den.

> Ikke lige, men næsten.
Det eneste sikre alternativ er en hammer!
- voldsomt for at undgå at en anden vil køre med ulovlige programmer!

//finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-06-11 18:21

Mon, 20 Jun 2011 17:01:46 +0200 skrev Cykelsmeden:

> [...]
>mindst 2)
>Når du har slettet alle, tager du skiven ud, og slukker maskinen.

Udmærket råd. Hvis det kixer, måske fordi han ikke har en original
skive, trækker han BIOS-kortet. Mange BIOS har nemlig et menupunkt med
formattering af HD.

Under boot skal man, afhængigt af hvilken BIOS man har, trykke på F1,
F2, F12 eller noget helt fjerde for at komme ind i BIOS. Se hvad der
blafrer forbi inden Windows splash-screen kommer frem.

Når du ikke at læse hvad der står, så læg din flade hånd og tryk ned
på tasterne på stavepladen. Derved tvinger du maskinen ind i BIOS.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-06-11 18:38

Den 20-06-2011 19:20, Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> Når du ikke at læse hvad der står, så læg din flade hånd og tryk ned
> på tasterne på stavepladen. Derved tvinger du maskinen ind i BIOS.

Hvilket var den eneste metode jeg kendte til indtil jeg installerede
Windows 7 for 1½ år siden.

Når jeg tændte computeren, trykkede jeg hele tiden på en F-tast, indtil
jeg enten kom i BIOS eller røg videre til opstart af Windows.
Genstartede så igen og gentog processen, indtil jeg ramte den rigtige
F-tast.

Det var i øvrigt F11 på min daværende computer, F8 (svjh) på den før og
delete på den første PC jeg havde.

--
Philip

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-06-11 19:18

Den 20-06-2011 17:01, Cykelsmeden skrev:
> Den 20-06-2011 16:49, Michael Sørensen skrev:

opdager lige!

du har åbenbart fin tillid til din nye Medion nu
//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-06-11 15:54

Den 20-06-2011 20:18, Cykelsmeden skrev:

> opdager lige!
>
> du har åbenbart fin tillid til din nye Medion nu
> //finn

Hej Finn,

Medion maskinen har virket upåklageligt siden du gav en hjælpende "hånd"
med den, så jeg satser på, at den makker ret for eftertiden

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-06-11 16:03

Michael Sørensen skrev:

>Hvad gør man så?

Sælger uden harddisk, eller bruger et program som dban til at slette den
med http://www.dban.org/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-06-11 18:55

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Sælger uden harddisk, eller bruger et program som dban til at slette den
> med http://www.dban.org/
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

Eller installerer Eraser
http://eraser.heidi.ie/
gratis program, som angiveligt kan slette alt. Det skal så lige installeres
på en anden pc og her sætter man så harddisken i og sletter. Herefter
tilbage i den rigtige pc igen.

Kurt

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-06-11 18:27

"Michael Sørensen" <ms@skindbeni.dk> skrev i meddelelsen
> 2) så jeg er sikker på at alle mine personlige data og oplysninger er
> fjernet.

Det opnår du IKKE - en formattering af eb harddisk sletter ikke noget
udover indholdfortegnelsen og er rimelig nem at recover, hvis man gider
rode med det - men hvem har glæde af det, så hvem gider ?

Jan

Fra : Leif Neland

Dato : 20-06-11 19:13

Den 20-06-2011 19:26, Jan Vestergaard skrev:

> Det opnår du IKKE - en formattering af eb harddisk sletter ikke noget
> udover indholdfortegnelsen og er rimelig nem at recover, hvis man gider
> rode med det - men hvem har glæde af det, så hvem gider ?

Interessant, hvis man køber en brugt maskine fra en virksomhed eller det
offentlige.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-06-11 19:17

Den 20-06-2011 20:12, Leif Neland skrev:

> Interessant, hvis man køber en brugt maskine fra en virksomhed eller det
> offentlige.

Det er der intet nyt i. Jeg har i de tilfælde altid brugt hammeren!

> --
> Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.
Ja, Thøger har ret: han er tosset ham Stig!
//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-06-11 15:53

> Det opnår du IKKE - en formattering af eb harddisk sletter ikke noget
> udover indholdfortegnelsen og er rimelig nem at recover, hvis man gider
> rode med det - men hvem har glæde af det, så hvem gider ?

Hej Tak for alle jeres svar.

Vedr. mit punkt 2 var det også mere ment som "fjerne den lette adgang
til filerne"

Det er lidt ligesom jeg også foretrækker at låse min dør, selvom man
relativt nemt kan bryde ind og stjæle noget, hvis man gider det. Men der
er jo ingen grund til at invitere til det. :)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-06-11 18:30

"Michael Sørensen" <ms@skindbeni.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad gør man så?

Fjern partitionen i BIOS og opret en ny og lad den nye ejer formattere,
når han alligevel skal installere Windows.

Jan

Fra : Henning

Dato : 21-06-11 21:27

On Mon, 20 Jun 2011 19:29:58 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Fjern partitionen i BIOS og opret en ny og lad den nye ejer formattere,

Fjern partition i bios? Du må vist lige uddybe

Fra : Jens Jensen

Dato : 20-06-11 20:01

Michael Sørensen skrev den 20-06-2011 16:49:
> I gamle dage kunne jeg formatere min computer med format c: og sælge
> maskinen helt tom.
>
> Jeg mener ikke, at dette kan lade sig gøre længere
>
> Hvad gør man så?

Overskriver hele disken med fx tilfældige data. Det kan måske gøres med
programmet dban, som der er er en, der henviser til. Jeg kender ikke
programmet. Jeg ville selv benytte en Linux live skive.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-06-11 20:25

Jens Jensen skrev:

>Overskriver hele disken med fx tilfældige data. Det kan måske gøres med
>programmet dban, som der er er en, der henviser til. Jeg kender ikke
>programmet. Jeg ville selv benytte en Linux live skive.

dban er linuxbaseret, men uden en masse til opgaven overflødige værktøjer

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 20-06-11 20:18

Den 20-06-2011 16:49, Michael Sørensen skrev:
> Hej
>
> Jeg er ved at sælge min brugte PC med Win 7 til en fremmed person.
> Maskinen bliver solgt uden Windows.

Hvor gammel er maskinen?

Harddiske bliver jo hele tiden billigere, f.x ½TB seagate for 302kr.

Så er du sikker, og køberen får en frisk disk.

Fra : Max

Dato : 20-06-11 20:22

Hej Michael

> Jeg er ved at sælge min brugte PC med Win 7 til en fremmed person.
> Maskinen bliver solgt uden Windows.

Er det ikke lidt selvmodsigende ? :)

Jeg hverken sælger eller køber forøvrigt aldrig gamle harddiske.
Hvis nogen vil have en gammel maskine af mig, ja så bliver
det uden harddisk, den bliver nemlig behandlet med den
grimme ende af en lægtehammer.

Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-06-11 20:46

Den 20-06-2011 21:22, Max skrev:
> Er det ikke lidt selvmodsigende ?:)
hvorfor skulle det være det?
han har stadig W7 på for at demonstrere at maskinen er fejlfri. Han har
en Win7 som ikke er bundled med maskinen, som han har lagt på den ny,
ergo skal den slettes

//finn

Fra : Max

Dato : 20-06-11 20:49

Hej Finn

> hvorfor skulle det være det?
> han har stadig W7 på for at demonstrere at maskinen er fejlfri. Han
> har en Win7 som ikke er bundled med maskinen, som han har lagt på den
> ny, ergo skal den slettes

Så er han jo heller ikke "ved at sælge min brugte PC med Win 7" vel ?

Max

Fra : Kurd

Dato : 21-06-11 08:23

> [...]
> Hvis nogen vil have en gammel maskine af mig, ja så bliver
> det uden harddisk, den bliver nemlig behandlet med den

Du må tro, du er meget vigtig.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-06-11 21:28

Michael Sørensen skrev:

> Jeg er ved at sælge min brugte PC med Win
> 7 til en fremmed person. Maskinen bliver solgt
> uden Windows.

Du kan da lige så godt sælge den med Win 7,
der sidder sikkert et klistermærke med licensen
på kabinettet, og maskinen er aktiveret med
denne kode.

> Jeg vil gerne formatere maskinen inden salget

Fjern partitioner ved hjælp af en anden pc, og
lav en frisk installation med den eksisterende
Windows.

Er det er OEM-version, der først har været
aktiveret på maskinen, kan du alligevel ikke
bruge den til andet - og du har samtidig
mulighed for at dokumentere at maskinen kan
starte op.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-06-11 22:56

Den 20-06-2011 22:28, Allan Vebel skrev:

> Du kan da lige så godt sælge den med Win 7,
> der sidder sikkert et klistermærke med licensen
> på kabinettet, og maskinen er aktiveret med
> denne kode.

Vel kun hvis Win 7 fulgte med maskinen, da den blev købt, eller det af
anden årsag er OEM?
Jeg har ikke noget Win 7-klistermærke på min computer. Windows 7 blev
købt ca. 1½ år efter jeg købte maskinen der er født med Vista.

--
Philip

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-06-11 00:02

Philip Nunnegaard skrev:

> Vel kun hvis Win 7 fulgte med maskinen, da
> den blev købt, eller det af anden årsag er OEM?

Ja!

> Jeg har ikke noget Win 7-klistermærke på min
> computer. Windows 7 blev købt ca. 1½ år efter
> jeg købte maskinen der er født med Vista.

Så er det da din opgave at klistre mærkaten på,
for at have en lovlig pc

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-06-11 15:52

> Du kan da lige så godt sælge den med Win 7,
> der sidder sikkert et klistermærke med licensen
> på kabinettet, og maskinen er aktiveret med
> denne kode.

Det tvivler jeg på :)

Maskinen er købt uden styresystem, da jeg havde Windows XP i forvejen på
daværende tidspunkt.

Så med mindre sælgeren af maskinen var meget forudsigende, så tvivler
jeg på, at der var et klistermærke med licensen bag på maskinen.

Klistermærket sidder i øvrigt på CD'ens cover på min udgave-

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-11 21:28

Cykelsmeden wrote:

> Det eneste sikre alternativ er en hammer!

Næppe. dd if=/dev/random of=/dev/sdX er mere sikker.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-11 00:08

Allan Vebel wrote:

> Så er det da din opgave at klistre mærkaten på, for at have en lovlig
> pc

Hvad er det for en lov som tvinger folk til at sætte klistermærker på
deres PC?

--
Jesper Lund

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-06-11 00:24

Jesper Lund skrev:

> Hvad er det for en lov som tvinger folk til at
> sætte klistermærker på deres PC?

Det er Microsofts måde at gøre det på, og du
kender udmærket den regel, den har været
praktiseret gennem mange år.

Jeg har sat mindst 2000 licensmærker på pc'er
gennem årene, så det er ikke noget nyt fænomen.

Kender du slet ikke til OEM-software?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-06-11 00:35

Allan Vebel skrev:

>Kender du slet ikke til OEM-software?

16. LICENSBEVIS.
a. Ægte Licensbevis. Hvis De har modtaget softwaren på en computer,
eller på en disk eller
andre medier, vil en ægte Microsoft-ægthed-etiket og en original udgave
af softwaren identificere
licenseret software. For at være gyldig, skal denne etiket sidde
fastklæbet på computeren eller
på producentens eller den, der installerede softwarens emballage.

http://download.microsoft.com/Documents/UseTerms/Windows%207_Professional_Danish_bd12f188-4c80-45eb-83b2-e5a813b08786.pdf

så giv dog folk den emballage med, ingen grund til at svine kabinettet
til med det

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-06-11 08:10

Den 21-06-2011 01:34, Ivan V. Klattrup skrev:
> [...]
> fastklæbet på computeren eller
> på producentens eller den, der installerede softwarens emballage.

Alt det der snak, gælder, som det står i pkt. a, KUN OEM leveret på
maskinen. Køber du en fuld Windowslicens, skal du bare kunne fremvise
beviset. I pågående tilfælde er det rigtigst at slette windows inden
aflevering til ny ejer, men ikke pligtigt, da det er den nye ejers
ansvar ikke at anvende en lovlig windows.

//finn

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-06-11 23:38

Den 21-06-2011 09:09, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> aflevering til ny ejer, men ikke pligtigt, da det er den nye ejers
> ansvar ikke at anvende en lovlig windows.

Så er jeg ikke helt galt på den.
Jeg købte naturligvis en FULD version i sin tid.
Jeg har naturligvis DVD'en i originalemballage liggende ved siden af
computeren.

--
Philip - http://www.hitsurf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-11 08:34

Jesper Lund skrev:

> Hvad er det for en lov som tvinger folk til at sætte klistermærker på
> deres PC?

Det er aftaleloven der pålægger os at overholde den aftale vi
indgår med Microsoft når vi køber en OEM-licens.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-06-11 09:01

Bertel Lund Hansen skrev:

>Det er aftaleloven der pålægger os at overholde den aftale vi
>indgår med Microsoft når vi køber en OEM-licens.

men oem licencen pålægger ingen at klistre noget klistermærke på kabinettet

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-11 09:21

Ivan V. Klattrup skrev:

> men oem licencen pålægger ingen at klistre noget klistermærke på kabinettet

Nu har jeg ikke sådan en aftale lige ved hånden, men det mener
jeg at den gør.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-06-11 09:29

Bertel Lund Hansen skrev:

>Nu har jeg ikke sådan en aftale lige ved hånden, men det mener
>jeg at den gør.

http://www.microsoft.com/About/Legal/EN/US/IntellectualProperty/UseTerms/Default.aspx

punkt 15 eller 16 (alt efter hvilken version af 7 det skal være) står der

*
[...]

Hvilket gør at den lige så godt kan sidde på et stykke cellofan eller hvad
emballagen måtte være

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-06-11 16:51

Ivan V. Klattrup skrev den 21-06-2011:

> [...]
> *
>
> Hvilket gør at den lige så godt kan sidde på et stykke cellofan eller hvad

*
23b. Uden for USA. Hvis De anskaffede softwaren i et andet land,
gælder det pågældende lands love.
*

Mon det betyder at MS ikke gider udersøge om deres licensvilkår er
gyldige i DK.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-06-11 17:02

Den 21-06-2011 17:51, Jørgen Nielsen skrev:

> Mon det betyder at MS ikke gider udersøge om deres licensvilkår er
> gyldige i DK.
imho JA

men den diskussion har kørt i maange år og der er svjv aldrig kørt
en sag på det.

//finn

Fra : Kurd

Dato : 21-06-11 14:51

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4e00547d$0$303$14726298@news.sunsite.dk...

> Nu har jeg ikke sådan en aftale lige ved hånden, men det mener
> jeg at den gør.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Køber man en Win7-home-3-pack er der ingen etiketter med. Heller ikke en
gravørpen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-06-11 23:39

Den 21-06-2011 15:51, Kurd skrev:

> Køber man en Win7-home-3-pack er der ingen etiketter med. Heller ikke en
> gravørpen.

Det var der heller ikke med min Win 7-skive.

--
Philip - http://www.hitsurf.dk

Fra : Edmund

Dato : 23-06-11 19:25

Den 23-06-2011 00:39, Philip Nunnegaard skrev:

> Det var der heller ikke med min Win 7-skive.

Men der er vel et klistermærke på indersiden af cover, der hvor key står.

--
Mvh Edmund

Fra : Kurd

Dato : 23-06-11 20:40

"Edmund" <nospamm@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Men der er vel et klistermærke på indersiden af cover, der hvor key står.
>
> --
> Mvh Edmund

Ja da. Men det bliver lidt svært at fastgøre det tre forskellige kabinetter.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-06-11 23:45

Den 23-06-2011 20:25, Edmund skrev:

> Men der er vel et klistermærke på indersiden af cover, der hvor key står.

Næh. Men der sidder et klistermærke med selve produktnøglen på et stykke
pap inde i coveret. Men som sagt: Det sidder jo på et stykke papir(pap,
så det er nok ikke lige til at pille af.

På selve mit kabinet sidder der så stadig klistermærket for den Vista
som den er født med, og som stadig ligger på c-drevet. Men Vistaen er så
også OEM i modsætning til Windows 7 som som sagt er fuld version.

--
Philip - http://www.hitsurf.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 24-06-11 08:34

Den 24-06-2011 00:45, Philip Nunnegaard skrev:
> På selve mit kabinet sidder der så stadig klistermærket for den Vista
> som den er født med, og som stadig ligger på c-drevet. Men Vistaen er så
> også OEM i modsætning til Windows 7 som som sagt er fuld version.
netop humlen.

Med fuld version skal du blot kunne fremvise licensbeviset
Med OEM er OEMproducenten forpligtiget til at klistre beviset på kabinettet.
En privatperson må ifølge Ms ikke være OEM, men inget tager sig af det,
da det udløser et pænt mersalg.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-06-11 15:50

> Det er aftaleloven der pålægger os at overholde den aftale vi
> indgår med Microsoft når vi køber en OEM-licens.
hele problemet opstår ved at du slet ikke burde kunne købe den.

fra Ms$ FAQ:
3.   What is an OEM license?
ANSWER. An “OEM” license is a license distributed by an Original
Equipment Manufacturer, or an “OEM.” An OEM is a person or company who
builds and sells computers.

- Ja, jeg ved godt at man KAN købe OEMlicencer som privat, men det er
ikke ifølge MS' aftaler.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-11 10:37

Cykelsmeden skrev:

> - Ja, jeg ved godt at man KAN købe OEMlicencer som privat, men
> det er ikke ifølge MS' aftaler.

Microsoft har ikke noget imod det, og de kræver heller ikke at
man køber den i forbindelse med noget hardware. Oplyst pr.
telefon af en medarbejder.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-06-11 11:32

> Microsoft har ikke noget imod det, og de kræver heller ikke at
> man køber den i forbindelse med noget hardware. Oplyst pr.
> telefon af en medarbejder.
Ja det har jeg også oplevet flere gange i handler med Ms.
Men pudsigt nok, år du det aldrig skriftligt!
Det er endda ikke "i orden" for en skole med en af
undervisningsaftalerne, at købe manglende licenser som OEM.
De skal anskaffes enten som fulde versioner eller ifb. med køb af
hardwaren. - men ingen kontrollerer!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-11 12:52

Den 22-06-2011 12:32, Cykelsmeden skrev:

> Ja det har jeg også oplevet flere gange i handler med Ms.
> Men pudsigt nok, år du det aldrig skriftligt!

Jeg har spurgt før, og spørger nu igen: Har du et link til
en side, hvor Microsoft forbyder det?

Som udgangspunkt er der ikke et krav om samtidig køb af
computer eller anden hardware, når man køber software. Så
det er altså ikke noget, Microsoft skal tillade skriftligt,
det er noget, de skal forbyde skriftligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine bogmærker/foretrukne med det gratis program

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-06-11 13:08

Den 22-06-2011 13:52, Kim Ludvigsen skrev:
> Jeg har spurgt før, og spørger nu igen: Har du et link til en side, hvor
> Microsoft forbyder det?

åh, det er mø svært!
jeg googlede "Microsoft OEM License faq"
og fik denne:
http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/pages/licensing_faq.aspx

der står iøvrigt også betingelserne vedr. påklæbning af OEMbeviset.

//finn

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 22-06-11 13:42

Cykelsmeden skrev:

>der står iøvrigt også betingelserne vedr. påklæbning af OEMbeviset.

Det jo ikke sådan når deres faq ikke stemmer overens med deres licens

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-11 13:45

Den 22-06-2011 14:07, Cykelsmeden skrev:

> åh, det er mø svært!

Ja, åbenbart.

> jeg googlede "Microsoft OEM License faq"
> og fik denne:
> http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/pages/licensing_faq.aspx

For den besvarer ikke rigtigt spørgsmålet. Har du en side,
der handler om reglerne i Danmark? Har du en side, der er
henvendt til forhandlere (ikke systembyggere), og som
handler om videresalg af OEM-udgaver?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstremt dyr kaffemaskine:

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-06-11 15:07

Den 22-06-2011 14:44, Kim Ludvigsen skrev:
> For den besvarer ikke rigtigt spørgsmålet. Har du en side, der handler
> om reglerne i Danmark? Har du en side, der er henvendt til forhandlere
> (ikke systembyggere), og som handler om videresalg af OEM-udgaver?

Som det fremgår tidligere i tråden, e det min opfattelse at Ms er
ligeglad med dansk lovgivning, men at de til gengæld ikke gider forfølge
brud på deres egne betingelser - formodentligt for at undgå konsekvenserne!
Dette ændrer egentligt ikke på deres betingelser, og selvom mat får
mange løfter af sælgerne, er det sjældent, om nogensinde, skriftligt.
Dette har gennem mange år været til frustration for indkøbere, som gerne
vil gøre tingene korrekt.

Jeg har ikke kunnet finde forhandlerbetingelser, men ud fra
definitionerne af OEM i førnævnte FAQ og betingelserne for byggere,
synes jeg ikke det lader megen tvivl om Ms' regler

http://oem.microsoft.com/public/sblicense/2008_sb_licenses/fy08_sb_license_danish.pdf

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-11 16:53

Den 22-06-2011 16:07, Cykelsmeden skrev:

> Jeg har ikke kunnet finde forhandlerbetingelser, men ud fra
> definitionerne af OEM i førnævnte FAQ og betingelserne for
> byggere, synes jeg ikke det lader megen tvivl om Ms' regler

Byggerne har helt andre behov end softwaresælgere. Og hvis
jeg ikke tager meget fejl, er der også tale om en speciel
udgave. Microsoft fortæller desuden selv, at udviklerudgaven
ikke er beregnet til slutbrugere.

Der er for øvrigt mange butikker, der sælger OEM-udgaver af
Windows uden hardware. Jeg tvivler stærkt på, at de gør det
mod Microsofts viden/vilje.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-06-11 17:52

Den 22-06-2011 17:53, Kim Ludvigsen skrev:
> Der er for øvrigt mange butikker, der sælger OEM-udgaver af Windows uden
> hardware. Jeg tvivler stærkt på, at de gør det mod Microsofts viden/vilje.

Du har åbenbart ikke fulgt tråden. Der er ret enighed om at mange sælger
OEMudgaver, og at Ms ikke agerer på det (de sælger jo) men det er stadig
ikke ifølge deres skriftlige betingelser:

http://www.microsoft.com/da-dk/licens/mindre_mellemstore_virksomheder/licensaftaler/boks_oem/oem_faq/Default.aspx

læg især mærke til de fremhævede punkter i 2:
Du kan kun købe et OEM licenseret Windows styresystem sammen med en ny pc.
Det er ikke tilladt for forhandlere at sælge løse Windows OEM licenser
uden en ny pc.

//finn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-11 18:55

Den 22-06-2011 18:51, Cykelsmeden skrev:

> Du kan kun købe et OEM licenseret Windows styresystem sammen
> med en ny pc.

I så fald skulle Microsoft have ændret betingelserne i
forbindelse med Windows 7. Tidligere kunne man bl.a. finde
denne tekst på Microsofts danske hjemmeside som en
forklaring på OEM-udgaven:

"1..køb OEM-software sammen med en ny computer. Alle nye
computere bør leveres med et præinstalleret operativsystem,
som computeren kan starte fra.
2..køb OEM-software hos en forhandler, hvis du allerede har
en computer, der overholder minimums hardwarekrav samt
ønsker selv at stå for installation og support af dit egen
computer."

Men den er ikke længere at finde på siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-06-11 19:09

Den 22-06-2011 19:55, Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> installation og support af dit egen computer."
>
> Men den er ikke længere at finde på siden.
jeg har deltaget i utallige Ms salgs og teknik-seminarer siden w3,5 og 2
har jeg aldrig set eller hørt, men ok det er så muligt!
Betingelserne hos Ms er som jeg har sagt flere gange meget diffuse.

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-06-11 22:08

Kim Ludvigsen skrev:

> Der er for øvrigt mange butikker, der sælger
> OEM-udgaver af Windows uden hardware.

Ja, jeg langer dagligt sådan noget over disken,
helt med Microsofts samtykke.

Virksomheden er Microsoft-certificeret.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-06-11 08:36

Den 22-06-2011 23:08, Allan Vebel skrev:
> [...]

Det er der vist ingen der har sat tvivl ved

> Ja, jeg langer dagligt sådan noget over disken,
> helt med Microsofts samtykke.

Har du det på skrift?

> Virksomheden er Microsoft-certificeret.

ja, de lever (godt) af at sælge - ok for det

//finn

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-11 00:31

Allan Vebel wrote:

> Kender du slet ikke til OEM-software?

Det er muligt at PC producenterne og M$ har en aftale om klistermærker.
Det må de selv om, men de kan ikke forhindre at folk piller
klistermærkerne af (hverken praktisk eller juridisk).

Jeg har engang selv købt en M$ licens til WinXP, muligvis en "OEM"
licens, men inden købet blev jeg ikke gjort bekendt med krav om
klistermærker, så det har jeg ikke indgået nogen aftale om.

--
Jesper Lund

Fra : Hardy Laursen

Dato : 21-06-11 09:37

Hej Gruppe !

Brug CCleaner, "gratis program" gå i værktøj, drev rens, her kan du
overskrive data op til 35 gange, så er der i hvert fald ingen der kan finde
dine data, der findes også andre programmer der kan gøre dette. (:->>

Med venlig hilsen
Hardy
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-11 11:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er aftaleloven der pålægger os at overholde den aftale vi indgår med
> Microsoft når vi køber en OEM-licens.

Så skal jeg gøres bekendt med kravet inden købet.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-11 14:25

Kim Ludvigsen wrote:

> Ikke nødvendigvis, kun hvis kravet er usædvanligt (tænk på en
> busbillet).

Jeg vil tillade mig at mene at besynderlige krav om klistermærker på
computerkabinetter ikke er en sædvanlig del af en aftale i forbrugerkøb.

Jeg kan heller ikke se hvilken lov jeg skulle overtræde hvis jeg piller
disse klistermærker af en computer som er købt med Windows et-eller-andet.

--
Jesper Lund

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-06-11 15:26

Den 20-06-2011 16:49, Michael Sørensen skrev:
> Jeg vil gerne formatere maskinen inden salget af to grunde
> 1) så jeg ikke får problemer med, at Windows ligger på flere maskiner
> såfremt han ikke selv sletter det
Det blev en større tråd med mange påstande ud fra forskellige
forudsætninger.
Der er 2 muligheder:
1. W7 var "bundlet" med salget af maskinen, en såkaldt OEM version.
2. W7 er købt separat som en såkaldt Fuld version.
(3.) w7 er købt løst som en OEMversion ved en forhandler.

i tilfælde 1. kan du fint lade windows følge maskinen, da den ikke må
installeres på ny/anden hardware.

i tilfælde 2. er det fint at slette den fra maskinen, og beholde din
windows til en ny/anden maskine, da det er et personligt køb.

ved mulighed 3. er det lidt specielt, da forhandleren kun må sælge denne
til leverandører af maskiner, som har forpligtet sig til kun at sælge
maskiner med et operativsystem. Den er købt ret billigt, idet det i
dette tilfælde altid er leverandørens ansvar med aftersale-service. Da
denne allerede er udenfor retningslinierne fra MS er det svært at sige
god for den, men markedet har ligesom valgt at overse dette brud på
aftaler, i omsætningens hellige navn.

Lader du i tilfælde 2. eller 3. windows blive på maskinen, skal du sikre
dig at køber er klar over at den er solgt uden OS. hvorefter dit ansvar
er væk.
Ligesom hvis du sælger en bil uden bremseklodser, skal det fremgå af
slutseddel hvis du vil være sikker på at være ansvarsfri.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-06-11 15:28

Den 21-06-2011 16:25, Cykelsmeden skrev:
> Det blev en større tråd med mange påstande ud fra forskellige
> forudsætninger.
> Der er 2 muligheder:

Fra Ms$ FAQ:

9.   Can I transfer my operating system license from an old PC to a new one?
ANSWER. Not unless it was purchased as a Full-Packaged Product from a
retail store (i.e., Windows in a box). Current OEM licenses for all
Microsoft operating system products are not transferable from one
machine to another. The End User License Agreement (EULA) governs the
terms for transfer of licenses. Some EULAs for copies of certain older
OEM operating system products (i.e., MS-DOS®, Windows® 3.1, and Windows
for Workgroups 3.1) distributed in 1995 or earlier may permit transfer
of the OEM operating system software license under limited
circumstances. (See Software Product Transfer section of your End User
License Agreement.)

10.    If I “retire” a PC with an OEM license on it, can I use that
software on a new PC?
ANSWER. No. To put it simply, OEM product is “married” to the original
PC on which it was installed. Current OEM licenses are not transferable
from one machine to another. The software cannot be moved from PC to PC,
even if the original PC it was installed on is no longer in use. This is
true for all OEM software – operating systems and applications.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-06-11 16:03

> [...]
> Ligesom hvis du sælger en bil uden bremseklodser, skal det fremgå af
> slutseddel hvis du vil være sikker på at være ansvarsfri.

OK - tak for god gennemgang

Jeg er faktisk ret sikker på, at jeg har købt som punkt 3.

Jeg kom ned i butikken kort efter at have købt pc'en uden styresystem.
Han valgte at sælge mig Win 7 billigere end standardprisen, men det
krævede vist, at jeg købte en mus samtidig, så vidt jegh usker.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-06-11 16:48

Den 21-06-2011 16:25, Cykelsmeden skrev:

> ved mulighed 3. er det lidt specielt, da forhandleren kun må
> sælge denne til leverandører af maskiner, som har forpligtet
> sig til kun at sælge maskiner med et operativsystem.

Det er ellers mange år siden, at Microsoft krævede, at en
OEM blev solgt sammen med hardware. I dag bliver den blot
bundet til den computer, den installeres på.

> Lader du i tilfælde 2. eller 3. windows blive på maskinen,
> skal du sikre dig at køber er klar over at den er solgt uden
> OS. hvorefter dit ansvar er væk.

Det helt i orden at videresælge en OEM-licens med den
computer, den er installeret på. Han må også gerne tage
ekstra for licensen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-06-11 17:00

Den 21-06-2011 17:48, Kim Ludvigsen skrev:
> Det er ellers mange år siden, at Microsoft krævede, at en OEM blev solgt
> sammen med hardware. I dag bliver den blot bundet til den computer, den
> installeres på.

Det er praksis ja
- men ifølge MS' FAQ om oem har de IKKE ændret politik skriftligt

> Det helt i orden at videresælge en OEM-licens med den computer, den er
> installeret på. Han må også gerne tage ekstra for licensen.
Ja, men er den købt som oem, må den ikke installeres på en ny/anden
maskine.
Det er tydeligt at Michael har købt sådan en oem, og den almindelige
undskyldning fra forhandleren er "at det er solgt med noget hardware
(mus) til en som bygger pc'er". MS har ikke opponeret imod denne praksis
(de er jo sælgere) men det fremgår altså stadig ikke af deres
salgsbetingelser.

//finn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-06-11 19:05

Den 21-06-2011 17:59, Cykelsmeden skrev:

> Det er praksis ja
> - men ifølge MS' FAQ om oem har de IKKE ændret politik
> skriftligt

Har du et link til den FAQ?

> Ja, men er den købt som oem, må den ikke installeres på en
> ny/anden maskine.

Du har ret i, at når den først er installeret på én
computer, må den ikke installeres på en anden. Men man må
gerne videresælge den sammen med den computer, den er bundet
til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Helge S.

Dato : 21-06-11 17:37

> [...]
> maskinen helt tom.
>
> Jeg mener ikke, at dette kan lade sig gøre længere

Måske du finder et værktøj her:

http://www.ultimatebootcd.com/

mv Helge S.

Fra : dufur

Dato : 24-06-11 19:48

On 20/06/11 16.49, Michael Sørensen wrote:
> [...]
> maskinen helt tom.
>
> Jeg mener ikke, at dette kan lade sig gøre længere

sry hvis denne mulighed er nævnt.
Download UBCD, og vælg killdisk under harddrive erase menu.
så kan du overskrive disken med "0".
Så skal der ihvertfald arbejdes for at finde dine data igen.