MS Windows
briani 27239
Slette 2. bootdrev ?
Fra : Olsen

Dato : 19-06-11 08:35

Min svigersøn fik lavet noget rod ved installering af win7, idet det røg ind
på D-drevet.

Jeg guidede ham senere, så han fik det ind på C-drevet hvor det kører fint.

Selv påstår han at alt på D-drevet nu er slettet, men alligevel spørger den
ved boot om det skal være C eller D-drevet.

Skal vi ind i registreringsdatabasen og ændre dette ?

Og hvordan ?

\Olsen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-06-11 09:27

Ud fra din beskrivelse ser det ud til at din svigersøn har sat BIOS
til at prompte for hvilket drev der skal bootes fra. Gå ind i BIOS og
slå det fra.

Jeg går ud fra det er dette da Windows 7 bootmanager ikke prompter med
kun et drevbogstav. Skulle det imidlertid hænde at du ikke har skrevet
den korrekte fulde prompt og det er Windows egen bootmanager, så
download easybcd og brug denne til at slette den prompt.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-06-11 13:53

Den 19-06-2011 09:35, Olsen skrev:

> [...]
> den ved boot om det skal være C eller D-drevet.
>
> Skal vi ind i registreringsdatabasen og ændre dette ?
Ud fra din beskrivelse ser det ud til at bootloaderen tror at der er 2
versioner af windows installeret på hver sin disk.
Dette står i en skrivebeskyttet fil (svjh. boot.ini) som ligger i roden
af C:
Du skal fjerne skrivebeskyttelsen, hvorefter du kan redigere den med
notepad. Det er måske lettest at åbne/redigere den med msconfig.
Her er der et par linier som refererer til de to windowsversioner, og du
fjerner bare de forkerte.

//finn
eks. med w2000 på D: :
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional"
/fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional"
/fastdetect

Fra : Snuden

Dato : 19-06-11 21:17

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote in

> [...]
> /fastdetect
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional"

Windows 7 bruger ikke boot.ini til noget. Det er bcdedit eller easybcd der
skal bruges for at løse OP's problem.

--
Snuden
"I am a river to my people" -Auda Abu Tayi

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-06-11 21:44

Den 19-06-2011 22:17, Snuden skrev:
> Windows 7 bruger ikke boot.ini til noget. Det er bcdedit eller easybcd der
> skal bruges for at løse OP's problem.

Det har du sikkert ret i, men har man et ældre w-system installeret vil
det vel bruge boot.ini.
Viste eksempel var på min w7, efter opgradering fra w2k, indtil jeg
slettede w2k linien, hvorefter jeg ikke mærkede mere til valgmuligheden.
Nu prøvede jeg at rename til xboot.ini (= ingen boot.ini) og det gav
ingen ændring, så det er da sandsynligt at filen bare kan slettes

//finn

Fra : Snuden

Dato : 20-06-11 22:43

> [...]
> valgmuligheden. Nu prøvede jeg at rename til xboot.ini (= ingen
> boot.ini) og det gav ingen ændring, så det er da sandsynligt at filen

Som jeg husker det oprindelige indlæg, var det en ren win7-installation,
fulgt af endnu en installation på en anden disk. Ren Win7-installation =
ingen boot.ini.

Fra : Edmund

Dato : 19-06-11 23:40

Den 19-06-2011 09:35, Olsen skrev:

> Selv påstår han at alt på D-drevet nu er slettet, men alligevel spørger
> den ved boot om det skal være C eller D-drevet.
>
> Skal vi ind i registreringsdatabasen og ændre dette ?

Kontrolpanel / system. vælg avancerede systemindstillinger.
Vælg indstillinger under start og genoprettelse.
sæt "vis en liste over operativsystemer i" til 0 sek.

--
Mvh Edmund

Fra : Leif Neland

Dato : 20-06-11 10:34

Den 20-06-2011 00:40, Edmund skrev:

> Kontrolpanel / system. vælg avancerede systemindstillinger.
> Vælg indstillinger under start og genoprettelse.
> sæt "vis en liste over operativsystemer i" til 0 sek.

Man kunne jo sige, at det kun var symptombekæmpelse; hvad hvis han nu
ville have f.ex. FreeBSD eller linux på en anden partition?

Det korrekte ville jo være at få overbevist systemet om at der ikke var
flere operativsystemer.

Men indtil videre virker det jo. Blot heldigt, at maskinen så vælger den
rigtige partition

Leif