bokse af ens størrelse i IE
Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 27-06-11 09:26

Hej,

på denne webshop jeg har layoutet, kan jeg ikke få de lyseblå bokse på
forsiden til at blive af ens størrelse i IE:

http://smagpaathy.dk/webshop/

Det fungerer som det skal i de andre browsere jeg har afprøvet (Opera,
Firefox, Chrome).

Jeg synes jeg har prøvet alle kombinationsmuligheder i css-filen
(max-height mv). Er der nogen som har et hint til hvordan jeg får det løst?

På forhånd tak!

--
Jørgen Peter Kjeldsen, ornitolog & digitalsnedker
www.ornit.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-06-11 10:26

On 27-06-2011 10:26, Jørgen Peter Kjeldsen wrote:
> [...]
>
> Jeg synes jeg har prøvet alle kombinationsmuligheder i css-filen
> (max-height mv). Er der nogen som har et hint til hvordan jeg får det løst?

Først ret valideringsfejlene (8 fejl, 13 advarsler).
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fsmagpaathy.dk%2Fwebshop%2Fcatalog%2Findex.php

Der er problemer med tegnsæt - har du husket at gemme som 8859-1?
Hvorfor egentlig "LTR", og er sproget virkelig engelsk?

Hvad gør du for at få boksene "lige store"? Mener du lige høje eller
lige brede?
Men beskriv lige hvad du gør for at opnå dette.

Karl Erik.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-06-11 16:08

Left To Right (fra venstre mod højre) er default læseretning så er
ikke nødvendig at angive med mindre et afsnit på siden er arabisk
eller lignende. (hvor det så ville være RTL) Det er også muligt at
angive oppe fra og ned men sidst jeg checkede var det kun IE der
støttede dette.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 30-06-11 10:57

On 27 Jun., 13:01, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> J rgen Farum Jensen har bragt dette til os:

> Det virker fint nok i min FF5.0
> Problemet i IE kan v re den udokumenterede 2hasContens" - pr v at s tte
> position:relative;.

Kan også trigges med en height: 1%; på det element, som volder
problemer (skal nok gøres i en CC). Men SVJV har HASLayout ikke været
et problem siden IE7. Er der stadig nogen, som bruger den browser?

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-06-11 18:46

runeofdenmark@hotmail.com:

> [...]
> problemer (skal nok gøres i en CC). Men SVJV har HASLayout ikke været
> et problem siden IE7. Er der stadig nogen, som bruger den browser?

Eksisterer stadig i bedste velgående - og faktisk i andre browsere også
- selvom det måske er anderledes, og i alle tilfælde ret udokumenteret.
Det er noget med at at "hasContent" skal være sat for at du kan bruge
elementet til (manuelt) at placere andre elementer efter eller i det.
Hvis du f.eks. vil placere et absolut element inde i et andet, og
beregne det absolut positionerede ud fra dette andet, skal dette andet
være ansvarilgt for at tegne de elementer det indeholder - altså have
den fiktive "hasContent" sat.
Så en god forklaring på google engang, men kan ikke huske hvor, og mine
bogmærker røg for et par uger siden, da køleren på CPU'en knækkede...
Anyway. Elementer der har hasContent sat, er ansvarlige for at tegne de
elementer de indholder, sådan at forstå at andre elementer, der har
height eller width eller absolut positionering, går baglæns og finder
det element der er ansvarlig for at tegne dem, når deres position skal
beregnes.
Elementers position er default sat til relative, men hasContent er ikke
sat.
Derfor kan man ved at sætte position:relative i css, også sætte
hasContent - men der er også andre måder: at manipulere dimensioner
(hiegt, width, left, top...) skal også gøre det, zoom:1, ligesom
position:hvadsomhelst.
Det er dog sådan - min erfaring - at position:relative, er den mest
sikre - og så laver den ikke om på noget andet.

Oplever det f.eks. med siderne til olgajakobsen.dk, og mit arbejde med
ordbogen.
Så hasContent lever i bedste velgående. Måske hedder det noget andet i
dag? - men princippet er stadig præcis det samme.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 30-06-11 10:55

On 27 Jun., 12:26, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> .box{
>      width:300px;
>      height:225px !important;
>      _height:225px;
>
> }
>
> .box betyder class="box"
> Hvis du bruger id="box" skal det v re:
> #box

Husk at kommentere, hvis du bruger udokumenterede hacks.

MVH
Rune Jensen

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 30-06-11 11:13

On 27 Jun., 14:09, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Har du checket din side med IE6/7?

Hvordan er det nu... IE6 er død, og hvis man har IE7, kan man opdatere
til IE8 uden at skulle investere i ny Windows, så det er altså gratis.

IE6: 0,58%
IE7: 4,61%

http://gs.statcounter.com/#browser_version-DK-monthly-201006-201106

Mao. så burde det ikke længere være nødvendigt at tjekke for det gamle
l... den version. Faktisk er IE i alle versioner på retur, så det er
kun godt nyt. Når IE uddør helt, så gi'r jeg en øl.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-06-11 19:11

Det bliver du med garanti ikke fattig af de første mange år.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-07-11 00:15

Jens Peter Karlsen skrev:

> Det bliver du med garanti ikke fattig af de første
> mange år.

Jeg lovede det samme med hensyn til Netscape 4,
og jeg har da givet en del øl.

Der gik godt nok en del år, så jeg havde tid til at
spare op til det store øjeblik - og husker fortsat
da den røg ned under 1% i statistikken, det var
et stort øjeblik.

Nå, så måtte vi jo nøjes med IE4 og de øvrige
browsere på markedet dengang - her var Opera
hot.

I dag er Opera stort set død, der er ikke mange
der bruger den, se:

http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 30-06-11 10:51

On 27 Jun., 16:41, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Har før brugt RTL i online e-mailadresser, for at undgå at blive
> opsnappet af bot'er.

Du kan også bruge entitien for det. Det har jeg haft meget sjov ud af.

href="mailto:min(&#8238;mapsitna&#8237;)mail@mitdomain.dk">Min mail</
a></p>

....prøv at gætte hvad den gør?

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-06-11 20:44

Den 30-06-2011 18:51, runeofdenmark@hotmail.com skrev:

> href="mailto:min(&#8238;mapsitna&#8237;)mail@mitdomain.dk">Min mail</
> a></p>
>
> ...prøv at gætte hvad den gør?

Giver unødigt arbejde

Jeg benytter en gyldig mailadresse i nyhedsgrupperne, og jeg
har gyldige mailadresser på alle mine hjemmesider. Spam er
ikke et problem. Jeg får måske 5-20 spammails om dagen, og
de fanges normalt alle af Thunderbirds spamfilter.

Det var dog anderledes i gamle dage, da jeg benyttede
stjernealias på mine domæner, dengang modtog jeg 3-4.000
spammails om dagen. Og selvom stort set alle blev fanget af
spamfiltret, så var Thunderbird slet ikke glad for trafikken.

Min konklusion er, at det er spild af tid at prøve at
forvanske mailadresser på hjemmesider. Enten bringer man dem
uden numre, eller også bringer man dem ikke.

Men lad være med at bruge stjernealias'er!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-06-11 21:02

Kim Ludvigsen tastede følgende:

> [...]
> ikke.
>
> Men lad være med at bruge stjernealias'er!

Spam skal anmeldes - eksempelvis gennem spamcop - ikke smides ud. Det
hjælper spammerne.
For det første giver det blacklisting af ISP'er der ikke tager sig af
anmeldelser, for det andet, giver det mere fred. Ved ikke om de der
ignoranter har lister med adresser det ikke giver andet end bøvl at
chikanere.
Jeg har haft min email adresse siden 2000. Den har en gang været
modtager for hundredvis dagligt. Nu får jeg 3-5 dagligt - som alle
bliver meldt via spamcop. Og jeg har aldrig gjort noget for at skjule
den, og den kan nok godt findes på adskillege sider jeg har komponeret.
I dag bruger jeg konsekvent en kontakt-form, hvor adressen ikke kan ses
fra nettet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-06-11 23:57

Kim Ludvigsen skrev:

> Men lad være med at bruge stjernealias'er!

Det bruger jeg ellers med stor succes.

Opretter jeg et abonnement et sted, bruger jeg
for eksempel norton@vebel.dk.

Bliver jeg træt af deres tilbud og nyhedsbreve,
kan jeg normalt bruge "unsubscribe", så skulle
adressen blive afmeldt.

Det fungerer bare ikke på nævnte adresse, de
bliver ved med at sende reklamer på adressen.

Nu er den blokeret i mit mail-system, jeg får ikke
mere, og jeg er glad for at jeg har brugt et
stjernealias i dette tilfælde.

Jeg har nogle få adresse på denne måde, og
får stort set ikke spam på min mail - det er mindre
end 10 om året.

Da jeg skiltede med allan@vebel.dk i disse
grupper, fik jeg mellem 20 og 30 om dagen, så
den adresse er også blokeret.

Inde bag systemet, kan jeg se at der fortsat kommer
noget, det kommer bare ikke i min mailboks

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-07-11 02:35

Den 01-07-2011 00:57, Allan Vebel skrev:

> Det bruger jeg ellers med stor succes.
>
> Nu er den blokeret i mit mail-system, jeg får ikke
> mere, og jeg er glad for at jeg har brugt et
> stjernealias i dette tilfælde.

Tillader du alle adresser, undtagen dem, du blokerer manuelt?

Hvis du opretter specielle adresser til specielle formål, fx
norton@domæne.dk eller gratisprogram@domæne.dk, er det ikke
et stjernealias. Med et stjernealias virker adresserne uden
at blive oprettet, det vil sige, superspammer@domæne.dk,
adsfxk@domæne.dk, 1234@domæne.dk osv. virker helt automatisk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-07-11 10:58

Kim Ludvigsen skrev:

> Tillader du alle adresser, undtagen dem,
> du blokerer manuelt?

Ja!

> Med et stjernealias virker adresserne uden
> at blive oprettet

Ja, det er sådan jeg bruger det, og det har
sjældent givet anledning til problemer.

Naturligvis har der været perioder hvor en
enkelt spammer har sendt noget til tilfældige
mail-adresser, men det er ikke noget jeg er
plaget af - bliver det ved, bliver den bare
blokeret

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-07-11 12:09

Den 01-07-2011 11:57, Allan Vebel skrev:

> Ja!

Ok, så har du været noget mere heldig, end jeg har. Som
nævnt fik jeg rigtig mange spammails, da jeg benyttede
stjernealias.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotoalbum på hjemmesiden:

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 01-07-11 02:27

On 30 Jun., 20:11, Jens Peter Karlsen <jpkarl...@mvps.org> wrote:
> Det bliver du med garanti ikke fattig af de første mange år.

He, jeg plejer skam at holde mine løfter, også selv om de er gamle :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 27-06-11 10:48

> [...]

Tak for input. Jeg kan ikke komme til at rette valideringsfejlene, de er
inbyggede i det webshop-system, Surftown tilbyder (OsCommerce). Jeg tror
heller ikke de har indflydelse på mit problem.

Med lige store mener jeg, at jeg gerne vil have den specificerede
størrelse på boksene (width: 300px, height: 225 px), som css-filen angiver.

IE viser boksene med korrekt bredde, men variabel højde. Derfor "stabler"
de ikke rigtigt.

Jeg har prøvet at sætte både min- og max-height, men det virker
tilsyneladende ikke i IE.

Mvh

Jørgen Peter

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-06-11 11:19

Den 27-06-2011 11:47, Jørgen Peter Kjeldsen skrev:

> [...]
> Derfor "stabler" de ikke rigtigt.
>
> Jeg har prøvet at sætte både min- og max-height, men det

En HTML-boks med indhold udvides så
indholdet kan rummmes i boksen. Hvis
boksen har en fikseret bredde, øges
og mindskes højden af boksen i tak med
indholdets mængde.

Fikseres både bredde og højde er det
elementets overflow-egenskab, der
bestemmer om det overskydende indhold
skal vises.

Det, du kan gøre, er at opnå et /udseende/
af at kasserne er lige store. Således som din
side er konstrueret er det oplagt at erstatte
de div'er, der tegner kasserne, med tabelceller.

I en tabelrække vil alle celler have den
den højde, som den celle mest mest indhold
har.

Den moderne måde at gøre det på er illustreret
her:

http://webdesign101.dk/showcase/csstablelayout/

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-06-11 12:01

Jørgen Farum Jensen har bragt dette til os:

> [...]
> den højde, som den celle mest mest indhold
> har.
>
> Den moderne måde at gøre det på er illustreret

Problemet i IE kan være den udokumenterede 2hasContens" - prøv at sætte
position:relative;.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-06-11 14:04

Den 27-06-2011 13:01, Birger Sørensen skrev:

> Det virker fint nok i min FF5.0
> Problemet i IE kan være den udokumenterede 2hasContens" -
> prøv at sætte position:relative;.
>
> Birger

Det er osse i FF5.0 jeg kan konstatere at:

a) ved en browser vinduesbredde på 1024 pixel
står boksene i én stabel;
b) Ved en browser vinduesbredde på 1260 pixel
står boksene i 2 stabler, men er ikke alle
lige høje.

Bemærk, at skriftstørrelsen - altså
ikke zoom - har indflydelse på hvor meget
teksten fylder.

Projektet er dødfødt, hvis formateringen
skal ske i en div. Medmindre selvfølgelig
man sætter scrollbars på kasserne. Uaargh!

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-06-11 14:18

> [...]
>
> Projektet er dødfødt, hvis formateringen
> skal ske i en div. Medmindre selvfølgelig
> man sætter scrollbars på kasserne. Uaargh!

;>)
What can I say...
Mit vindue er 1100px bredt og jeg har boksene i to "søjler", alle lige
høje - gør jeg vinduet 1282px bredt, som er det største jeg kan, er de
stadig i to søjler og lige høje. Det ser ikke ud til at der faktisk kan
være en søjle mere - der er bare meget spildplads.
Gør jeg vinduet mindre, hopper de ned under hinanden i een søjle - men
alle "frontboxe" er stadig 300x235px uanset indhold.

Quirks, quirks.
Ser ud somom selv samme browser i samme version gætter forskelligt,
efter hvilken maskine de er installeret på (Win7 her).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-06-11 22:24

Den 27-06-2011 15:18, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> Ser ud somom selv samme browser i samme version gætter
> forskelligt, efter hvilken maskine de er installeret på

Win7 også her. Men det har måske netop noget
at gøre med skriftstørrelse, både system og
browser?

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-06-11 08:09

Jørgen Farum Jensen sendte dette med sin computer:

> Win7 også her. Men det har måske netop noget
> at gøre med skriftstørrelse, både system og
> browser?

Det ku' man måske godt forestille sig.
Virker lidt forkert at skriftstørrelsen skulle få boksenes størrelse
til at blive anderledes end angivet i CSS. Eller få float til at opføre
sig anderledes.
Jeg kan se det ske, hvis der ikke var angivet størrelser i CSS, da det
så vil være det almindelige flow, der bestemmer.

Min Win7 er ny, og der er ikke pillet ved indstillinger (har også
hverken haft tid eller tålmodighed til at finde ud af hvordan M$ har
gjort det denne gang - samme funktionalitet, ny brugerflade, og helst
hver gang!), og jeg har heller ikke pillet ved FF - så her er tingene
temmelig meget default, default.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-06-11 11:27

On 27-06-2011 11:47, Jørgen Peter Kjeldsen wrote:

> [...]
> "stabler" de ikke rigtigt.
>
> Jeg har prøvet at sætte både min- og max-height, men det virker

..box{
width:300px;
height:225px !important;
_height:225px;
}

..box betyder class="box"
Hvis du bruger id="box" skal det være:
#box

Karl Erik.

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 27-06-11 12:46

On Mon, 27 Jun 2011 12:19:26 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> Fikseres både bredde og højde er det
> elementets overflow-egenskab, der
> bestemmer om det overskydende indhold
> skal vises.

Tak for at minde mig om overflow-egenskaben. Det får ialfald boksene til
at stable som jeg ønsker det!

> [...]
> de div'er, der tegner kasserne, med tabelceller.
>
> I en tabelrække vil alle celler have den
> den højde, som den celle mest mest indhold

Jeg vil helst undgå tabeller, da boksene helst skal stable afhængigt af
brugerens browservindues bredde (i 1, 2, 3 kolonner osv...).

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-06-11 13:14

Jørgen Peter Kjeldsen har bragt dette til os:

> Jeg vil helst undgå tabeller, da boksene helst skal stable afhængigt af
> brugerens browservindues bredde (i 1, 2, 3 kolonner osv...).

Den lader vi lige stå et øjeblik, så lytterne kan nyde den.

Siden består af 5 tabeller.
Det element du har problemer med, sidder i en tabel, der sidder i en
tabel, der sidder i en tabel.

Der er valideringsfejl og en ufuldstændig doctype.
Browserne er i quirks-mode.
Hvad får dig til at tro, at du kan regne med, at det du ser på din
skærm, er det samme som andre ser?

Købe produkt eller ej. Hvis du ikke kan komme til at lave valid kode -
og helst uden tabeller, hvor tabeller ikke hører til - er det ikke
pengene værd.
Og så længe din kode ikke validerer - uanset årsagen - kan alle de
intelligente mennesker her ikke give dig noget råd, der kan løse
problemet. Der er kun at prøve de ting, man kan have mistanke om, kan
få browserne til at gætte rigtigt - og så i øvrigt teste i alle
browsere, og håbe at der er længe til den næste softwareopdatering, så
der i det mindste er nogle dage inden du skal til at gætte forfra.

Undskyld.

Karl Erik dir="LTR" betyder at teksten skal læses "Left To Right" og
har ikke noget med sproget at gør. LTR er i øvrigt default, bør skrives
med småt, og er ganske overflødigt her - det bruges til hebrew eller
andre sprog, hvor direction kan variere.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-06-11 14:37

On 27-06-2011 14:14, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> ikke noget med sproget at gør. LTR er i øvrigt default, bør skrives med
> småt, og er ganske overflødigt her - det bruges til hebrew eller andre

Det er jeg sgu da godt klar over

Undrede mig bare over hvorfor det er brugt her.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-06-11 15:12

Karl Erik Christensen frembragte:
> Det er jeg sgu da godt klar over

Godt så :')
Jeg tror jeg læste dit indlæg forkert. Beklager...

> Undrede mig bare over hvorfor det er brugt her.

Ditto...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-06-11 15:42

On 27-06-2011 16:11, Birger Sørensen wrote:

> Jeg tror jeg læste dit indlæg forkert. Beklager...

> Birger

Ikke noget at beklage Birger

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 27-06-11 12:49

On Mon, 27 Jun 2011 12:26:58 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

> .box{
> width:300px;
> height:225px !important;
> _height:225px;
> }

Tak, den havde jeg også læst mig til, men fik det ikke til at virke.
Men jeg fik hjælp af Jørgen Farum, der mindede om overflow-egenskaben...

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-06-11 13:10

On 27-06-2011 13:48, Jørgen Peter Kjeldsen wrote:

> Tak, den havde jeg også læst mig til, men fik det ikke til at virke.
> Men jeg fik hjælp af Jørgen Farum, der mindede om overflow-egenskaben...

Jeg tror nu ikke det er overflow der løste problemet, nærmere at du har
sat height: 300px
Men det er klart at du skal sætte overflow: hidden hvis du overstiger
300px for at få boksene lige høje. Du kunne også sætte overflow til at
fremkalde vertical scroll.

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 27-06-11 14:11

On Mon, 27 Jun 2011 14:14:14 +0200, Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com>
wrote:

> [...]
> og håbe at der er længe til den næste softwareopdatering, så der i det
> mindste er nogle dage inden du skal til at gætte forfra.

Du behøver skam ikke undskylde. Jeg hører faktisk til dem, som normalt
prøver at anvende validerende kode. Jeg har dog ikke mod på at kode en hel
webshop fra bunden, og var derfor nødt til at tage udgangspunkt i den,
Surftown tilbyder. Og det har da også krævet en del håndarbejde at få
tilrettet, så det bare nogenlunde ser ud som ønsket.

Men der er sådan set ingen grund til at prædike her - det er spildte guds
ord på Ballelars...

Mit akutte konkrete problem er faktisk løst, Jørgen Farum kom med et
forløsende hint, så jeg er glad

Og siger tak for hjælpsomheden!