PHP Problem
Fra : ALC

Dato : 26-06-11 01:05

Jeg har endelig taget mig sammen til at lære PHP/CMS og har
fundet min bog frem igen.

Problemet er bare lige at i bogen er der anvendt (PHP 4.3.9) men
den jeg har hentet er (PHP 5.3.6) og der er navne på filer og
mapper ikke de samme, så jeg har lidt svært ved, at gøre det
rigtigt da jeg ikke kan finde de filer og mapper som er beskrevet
i bogen.

Findes der en tekst- eller PDF-fil til download, hvor man de se
hvordan man opsætter PHP, Apache, MySQL?

Bogen beg bruger er:
Lav dit eget CMS med Dreamweaver, PHP, MySQL
ISBN: 87-7900-246-3

Alternativet bliver nok at jeg må købe en ny bog.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-06-11 01:50

ALC skrev:

> Problemet er bare lige at i bogen er der anvendt
> (PHP 4.3.9) men den jeg har hentet er (PHP 5.3.6)
> og der er navne på filer og mapper ikke de samme

Jamen, bøger er forældede fra dag til dag

Søg de nyeste oplysninger på nettet - og spørg i
php-gruppen - denne gruppe er ikke den rigtige
til den slags:

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 26-06-11 11:22

Den 26-06-2011 02:04, ALC skrev:
> [...]
> mapper ikke de samme, så jeg har lidt svært ved, at gøre det
> rigtigt da jeg ikke kan finde de filer og mapper som er beskrevet

Du går da bare ind i f.ex. dselect, eller hvad din foretrukne
pakkemanager, og vælger php, apache og mysql, så bliver det hele
instaleret automatisk.
Evt også phpmyadmin og webmin.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-11 12:35

ALC skrev:

> Problemet er bare lige at i bogen er der anvendt (PHP 4.3.9) men
> den jeg har hentet er (PHP 5.3.6)

Mit råd er at du slet ikke selv skal opsætte en server hvis ikke
det er den det færdige program skal afvikles på. Du vil få alt
for meget bøvl med dels at få den op at køre, og dels at
webserveren er sat lidt anderledes op end din hjemmeserver så
scriptet ikke virker som det skal.

Lav hellere dit arbejde direkte på webserveren, og se så på
resultatet i en browser. Det er den måde jeg arbejder på. Når
først der er åbnet adgang i et FTP-program, er det lige så nemt
som hvis du drev din egen server.

Du kan i øvrigt lave det du vil uden at sætte dig ret meget ind i
PHP.

1. Din indgangsfil skal hedde index.php.
2. Menuen kan ligge i en rem HTML-fil f.eks. med filnavnet
menu.inc.php.
3. Inkluderingen laves så udelukkende med denne linje:
   <?php include 'menu.inc.php'; ?>
4. Al resten kan laves som ren HTML, også det der ellers skal
være i filen index.php.

Hvis du så vil, kan du selvfølgelig begynde at lære mere om PHP
og udbygge dine sider, men i starten kan det laves nemt.

--
Bertel