Minimum højde på div
Fra : Julie Petersen

Dato : 23-06-11 16:06

Kan man lave en minimumshøjde på en div, hvor at når indholdet
fylder mere end minimumshøjden bliver højden til auto?

Mvh Julie Petersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-06-11 16:15

On 23-06-2011 17:06, Julie Petersen wrote:
> Kan man lave en minimumshøjde på en div, hvor at når indholdet
> fylder mere end minimumshøjden bliver højden til auto?
>
> Mvh Julie Petersen

Hvad har du prøvet?
Hvad var resultatet?

Karl Erik.

Fra : Julie Petersen

Dato : 23-06-11 16:24

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
indholdet

> Hvad har du prøvet?
Ingenting, jeg aner ikke hvordan man gør.
- Julie

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-06-11 16:35

On 23-06-2011 17:23, Julie Petersen wrote:

> Ingenting, jeg aner ikke hvordan man gør.
> - Julie

http://htmlcsstutorials.blogspot.com/2009/06/how-to-have-div-min-height.html

Karl Erik.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-06-11 16:51

Den 23-06-2011 17:06, Julie Petersen skrev:
> Kan man lave en minimumshøjde på en div, hvor at når indholdet
> fylder mere end minimumshøjden bliver højden til auto?
>
> Mvh Julie Petersen

HTML:

Stylesheet formdeklaration:
div.variabel {
min-height:whatever;
}

Ikke testet på height.
--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-06-11 13:07

On 23-06-2011 17:51, Jørgen Farum Jensen wrote:

> HTML:

> Stylesheet formdeklaration:
> div.variabel {
> min-height:whatever;
> }
>
> Ikke testet på height.

Jeg har ikke testet i IE6/7, men i artiklen jeg henviser til, siger
nogle at det giver problemer i IE6/7.

Har testet i FF og Chrome, og her funger artiklens (modificerede)
løsning fint:

..test{
   min-height:50px;
   height:auto!important;
   _height:50px;
}

Jeg har ingen ide om hvad underscore foran height:50px; gør godt for.
Det er åbenbart noget IE6/7 halløj.

Karl Erik.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-06-11 10:20

Det er egentlig en fejl i ældre versioner af IE. Man prøver at tage
højde for brugerfejl. Dvs. at hvis bare det første tegn ikke giver
mening vil IE6 og til dels IE7 checke om resten skulle give mening.

Et andet problem med underscore er at det var tilladt i CSS 1 i class
og ID navne men skulle være escaped. I CSS 2 var det originalt ikke
tilladt men blev det igen i en errata i 2001. Det gør at supporten for
det er meget dårlig i de enkelte browserversioner, så det kan ikke
anbefales at bruge det.
Nå men det var et sidespring.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-06-11 17:06

On 25-06-2011 11:20, Jens Peter Karlsen wrote:

> Nå men det var et sidespring.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Jamen er der ikke noget om, at hver 3'die af "os" laver sidespring?

Det er da vist meget normalt

Karl Erik.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-06-11 18:27

Julie Petersen wrote:
> Kan man lave en minimumshøjde på en div, hvor at når indholdet
> fylder mere end minimumshøjden bliver højden til auto?

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.php

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Christian Hansen

Dato : 23-06-11 08:46

On 06/23/2011 05:06 PM, Julie Petersen wrote:
> Kan man lave en minimumshøjde på en div, hvor at når indholdet
> fylder mere end minimumshøjden bliver højden til auto?
>
> Mvh Julie Petersen

Hvis du vil lave en div med minimum 300px i højden, så gør følgende:

#divid {
   height:auto !important;
   height:300px;
min-height:300px;
}

Først sættes height til auto med "flaget" important. Det fortæller
browseren, at værdien ikke må overskrives senere. IE ignorerer important
i gamle versioner ( jeg har faktisk ikke testet i 9-eren) og Microsoft
vil først understøtte important, når de overholder standarden. I IE er
det nemlig sådan at height faktisk gør det samme som min-height og
min-height ignoreres.

Når du så efterfølgende sætter height:300px; ignoreres dette i browsere,
der understøtter !importen - eksempelvis firefox.

Og så sætter du min-height til sidst.

Venligst

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-06-11 19:59

On 23-06-2011 09:45, Christian Hansen wrote:

> Venligst

Få stillet dit ur til dansk sommertid.

Karl Erik.

Fra : Julie Petersen

Dato : 27-06-11 13:15

Julie Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan man lave en minimumshøjde på en div, hvor at når indholdet
> fylder mere end minimumshøjden bliver højden til auto?
>
> Mvh Julie Petersen

Mange tak for alle de fine svar, det lykkedes.

Hilsen Julie