Hvilket tændrør til knallert, der soder ti~
Fra : Stony

Dato : 18-06-11 15:01

Hej alle!
Jeg har en knallert fra 1961. Det er en 2-takter med ZU (Zweirad
Union) motor. Den kører som regel OK, men af og til sætter den ud og
går i stå. Især når motoren er blevet varm. Jeg har mistanke til
tændrøret, der p.t. er Bosch Super RO 782 W8 A C. Knallerten 4-
takter også når der er medløb som f.eks. ned ad bakke, men jeg tror
mere det skyldes en for stor dyse.
Når motoren sætter ud, tager jeg tændrøret ud og renser det. Det ser
sort ud og jeg har set "knast" på det. Efter rensning starter og kører
motoren igen.
Måske skal jeg have et tændrør med et andet glødetal - men skal det
være højere eller lavere glødetal? Mvh Steen

Fra : Leif

Dato : 19-06-11 12:01

"Stony" <shboisen@mail.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Tændrøret skal være (lyse)brunt, hvis din motor er i orden.

Der er ting nok at tage fat på:

Nemmest er at checke din olie/benzinblanding - er der for meget olie
soder / ryger den mere og dit tændrør bliver sort.

Hvad med tændingen - står den korrekt - er det en fed blå gnist?

Rent luftfilter?

Kompression er vel ok?

Måske er der en utæt simmering fra gearkasse siden, der leder olie
ind i cylinderen....

Slidte stempelringe?

Hvordan ser din udstødning ud inde i? Fuld af sod / flydende olie?

Er alting ok, skal du vælge et *varmere* tændrør, hvis det ikke er det
rigtige, du bruger...

At den kun firetakter ned at bakke tyder på du har den korrekte dyse!

Mvh, Leif

Fra : scootergrisen

Dato : 20-06-11 04:18

> Måske skal jeg have et tændrør med et andet glødetal - men skal det
> være højere eller lavere glødetal? Mvh Steen

Det er forskelligt alt efter producent om tallet skal være højere
eller lavere men hvis det er Bosch så er de lave tal koldest.
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/billeder/billed0776.jpg

Hvis du har kørt en lang tur så kan du sammenligne tændrøret med disse
billeder :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/billeder/billed0493.jpg

Men det kan jo være det løser problemet at rense/skifte luftfilter og
checke at chokeren virker og at du lukker den når motoren er varm.
Hvis du køre med choker hele tiden så kan det sikkert være derfor.

Men hvis dit tændrør hedder Bosch W8AC så vil jeg mene at Bosch W9AC
er varmere og derfor lettere brænde den sorte belægning af.

Prøv også at juster elektrode afstanden.

Fra : Stony

Dato : 20-06-11 16:43

Til Leif - tak for fin respons på mit spørgsmål. Mine svar på dine
forslag er herunder:

> Tændrøret skal være (lyse)brunt, hvis din motor er i orden.
Svar:Tændrøret er helt sort.

> Der er ting nok at tage fat på:
>
> Nemmest er at checke din olie/benzinblanding - er der for meget olie
> soder / ryger den mere og dit tændrør bliver sort.
Svar: Jeg har selv blandet 4% som foreskrevet. Olien er en Castrol,
der er anbefalet til veteran-2-taktere.

> Hvad med tændingen - står den korrekt - er det en fed blå gnist?
Svar: Det ved jeg ikke. Jeg har ikke haft åbnet ind til de ædlere dele
- så erfaren er jeg ikke!

> Rent luftfilter?
Svar: Ja, det er rent.
> Kompression er vel ok?
Svar: Ja, den er fin. Når jeg starter knallerten, er der masser af
modstand i motoren. Og den starter i øvrigt upåklageligt.

> Måske er der en utæt simmering fra gearkasse siden, der leder olie
> ind i cylinderen....
Svar: Motoren blev renoveret af forrige ejer (som jeg har fuld tillid
til). Han monterede nyt stempel og lejer. Den har ikke brugt af
motorolien - ihvert fald ikke ved at tjekke oliestanden via kontrol-
skruen.

> Slidte stempelringe?
Svar: Må være skiftet i forbindelse med stemplet.

> Hvordan ser din udstødning ud inde i? Fuld af sod / flydende olie?
Svar: Det har jeg ikke tjekket. Den ryger i hvert fald ikke.

> Er alting ok, skal du vælge et *varmere* tændrør, hvis det ikke er det
> rigtige, du bruger...
Svar og spørgsmål: Hvis jeg holder mig til Bosch tændrør, skal jeg så
vælge et tændrør med højere værdi - f.eks. 9 eller 10 - eller en
lavere værdi - f.eks. 7?

> At den kun firetakter ned at bakke tyder på du har den korrekte dyse!
Svar: OK, men fra mine Puch Flagskib-dage i 1970'erne husker jeg - med
glæde - den "stille-dyse", som jeg satte i Puch'en. Vil det ikke være
en idé at gå på jagt efter en indstillelig dyse til Taarnby*en??

> Mvh, Leif
Svar: Venlig hilsen Steen

Fra : Stony

Dato : 20-06-11 16:54

On 20 Jun., 12:17, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:

> [...]
> er varmere og derfor lettere brænde den sorte belægning af.
>
> Prøv også at juster elektrode afstanden.

Tak for de gode råd, Scootergris

Knallerten HAR slet ikke choker! Når man starter den fra kold, så
sætter man i stedet en finger foran det ene af de to luftindtag-huller
på luftfilteret og giver gas, til den er varmet lidt op. Sådan gjorde
man åbenbart i 1961

Den korrekte elektrodeafstand kender jeg desværre ikke.
Har du et bud?

Venlig hilsen Steen

Fra : scootergrisen

Dato : 23-06-11 05:12

> Den korrekte elektrodeafstand kender jeg desværre ikke.
> Har du et bud?

Nej men hvis du køber et nyt tændrør kan du vel nok gå ud fra at det
har korrekt elektrode afstand.

Prøv med et Bosch W9AC og se forskellen.

Du kan muligvis bruge et NGK B5HS hvis du ikke kan finde et Bosch W9AC.

Fra : Mona Mona Mona

Dato : 09-07-11 00:25

Hvor mange % olie har du i benzinén ?
Over 4 %
Køber du en kvalitets syntetisk To Takts olie ( De skal koste over Kr 150
for du er sikker på kvaliteten) så kan du prøve med en 3 % blanding.
Hjælper det ikke og den stadig knaster og "fire takter" så prøv med en 2 %
Bl.
Men så skal du ikke gå længere ned.
Husk et delvis stoppet luftfilter virker som en choker og den får alt for
meget benzin i forhold til luft.. 1:13.
Du skal have det man kalder et varmere tændrør, da så kan det holde sig selv
ren.
Se denne her nyttige fil fra Bosch
http://www.bosch.dk/content/language1/downloads/Infotec_DK.pdf
Og her et tænrørs katalog hvor du kan finde ud af hvad dit næste test
tændrør skal hedde.
Kataloget er fra Japanske Denso og er et fint stykke hjælpe værktøj
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/tendror_denso_katalog.pdf
Tak til scootergrisen Øff Øff
Lad os høre hvad du når frem til med den fine gl knallert
Mvh Morten

Fra : Stony

Dato : 12-07-11 03:20

On 9 Jul., 01:25, "Mona Mona Mona" <Hvornår.kom...@den.dag> wrote:
> [...]
>
> Prøv med et Bosch W9AC og se forskellen.
>
> Du kan muligvis bruge et NGK B5HS hvis du ikke kan finde et Bosch W9AC.

Hej - tak for Jeres løsningsforslag.

Mit problem er nu løst, men vil gerne lige svare:
Olien er en Castrol, der er specielt til ældre 2-taktsmotorer. Fandt
frem til den på Castrol's hjemmeside - og fandt olien til under halv
pris i Tyskland (Supermarkedet Real i FördePark ved Flensborg, 6 Euro/
L). Jeg blander 4%, men erfarne folk fra veteranknallertklubben siger,
at da motoren i sin tid blev lavet (50 år siden) var oliens smøreevne
ikks så god som i dag. Derfor kan jeg sagtens gå fra de oprindeligt
foreskrevne 4% til 3% - præcis som Morten skriver. Det prøver jeg
måske, når jeg skal blande næste gang. Men på den anden side, så oser
den ikke med 4%.
Luftfilter og karburatur er renset.
Jeg har prøvet med adskillige Bosch tændrør fra varmetal 3 op til
varmetal 9. Den kører på dem alle uden at jeg kan registrere forskel.

Nå, løsningen på den dårlige motorgang og udsætterne var, at
afgangsrøret ikke var renset. Der var rigtig meget sod/koks i det -
næsten hvad der svarer til 1/2 fuld plastic-honning-bæger! Jeg rensede
røret med benzin og et patentbånd med en lille bolt/møtrik gennem et
af hullerne. Rensede selvfølgelig også potten og fløjten.
Afgangsporten på cylinderen var ikke tilsodet. Rensningen hjalp
genaldigt. Samtidig fik jeg fat på en korrekt stilledyse til Dell'Orto-
karburartoren. Til sammen gør det, at den går langt bedre. Jeg skal ud
på en længere testtur en af aftenerne.
Tak for hjælpen

Fra : Leif

Dato : 12-07-11 17:20

> [...]

genaldigt. Samtidig fik jeg fat på en korrekt stilledyse til Dell'Orto-
karburartoren. Til sammen gør det, at den går langt bedre. Jeg skal ud

Super du fik det løst.
Var det ikke en af mine sidste punkter.........

Udstødninger kan renses på en af flg.:måder:
1) Med en gas og ilt brænder, udtørrer du det bløde sod og får også det
hårde brændt af / ud- det hele tørrer op......
Ulemper:
Ikke alle har lige en brænder - måske en smed / mekaniker i din nærhed.
Kan let misfarve rør & potte udvendig med for megen varme.

2) Luk den ene ende og fyld røret op med en kaustisk soda opløsning,
pas på - der er krasse sager (beskyt øjne og hud, samt den udvendige
side af udstødningen). Æder alt det kommer i berøring med.
Lad det virke en eller flere dage - kan gentages efter behov.
Ulemper: Æder let din krom. Skal behandles med særlig omtanke.
Den brugte opløsning skal afleveres på genbrugspladsen.

God køretur fremover, Leif