spejlvende txt i Word 2003
Fra : Henrik

Dato : 18-06-11 11:44

Jeg har en del af en tekst, jeg gerne vil spejlvende (eller for den
sags skyld lave andre visuelle ting med.

Men hvordan gør jeg det - jeg har prøvet at sætte det i et tekstbox
(kan den i øvrigt have andre udformninger end med 4 kanter?) men kunne
ikke finde en løsning på det heller.

Hvad gør jeg? Hvis Word ikke kan, findes der så GRATIS programmer der
kan hjælpe?

Jeg har Office-pakken 2003, win XP, Bullzip og Prmo PDF og en Dell
5100 printer (jeg ved ikke om de sidste 3 ting har en betydning)

Fra : Max

Dato : 18-06-11 19:38

Hej Henrik

> Jeg har en del af en tekst, jeg gerne vil spejlvende (eller for den
> sags skyld lave andre visuelle ting med.

Indsæt det som WordArt og spejlvend det.

Max

Fra : Martin Heller

Dato : 18-06-11 19:53

On 2011-06-18 19:44, Henrik wrote:
> [...]
>
> Jeg har Office-pakken 2003, win XP, Bullzip og Prmo PDF og en Dell
> 5100 printer (jeg ved ikke om de sidste 3 ting har en betydning)

OpenOffice har Fontwork
<http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Impress_Guide/Using_Fontwork>.
Jeg ved ikke, hvad den tilsvarende funktion hedder i MS Word, eller om
den findes.

Afhængigt af, hvad du ønsker at lave, skulle du måske overveje at
benytte et tegneprogram som f.eks. inkscape <http://inkscape.org/> til
at lave visuelle ting ved din tekst.

Fra : Henrik

Dato : 18-06-11 13:12

On 18 Jun., 20:37, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Henrik

> Indsæt det som WordArt og spejlvend det.

Hej Max
tak for et hurtigt input

Selve formateringen af teksten skal være "plain" (feks. Times New
Roman 12 pt) og svarende til den del af dokumentet der ikke skal
spejlvendes. Mængden af tekst er på mere end hvad WordArt kan håndtere
(det ser ud som WordArt kun er beregnet til en overskrift eller
lignende?)

Læser jeg rigtigt i hjælp, så kan man umiddelbart kun spejlvende
autofigurer, clipart, WordArt eller et billede...

Fra : Max

Dato : 18-06-11 20:30

Hej Henrik

> spejlvendes. Mængden af tekst er på mere end hvad WordArt kan håndtere

Det er jo kedeligt så, og hjælper dig ikke.

> Læser jeg rigtigt i hjælp, så kan man umiddelbart kun spejlvende
> autofigurer, clipart, WordArt eller et billede...

Sådan har jeg opfattet også det.

Umiddelbart ville man kunne løse det ved at udskrive teksten
til et billede fra et grafikprogram, eller skrive og behandle
tekst og det hele i f.eks. Corel.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-11 21:05

"Henrik" <hallo.derude@gmail.com> wrote in message news:5fa6a86c-acd0-4471-a460-463c00f4d35c@f11g2000vbx.googlegroups.com...
> [...]

Læser jeg rigtigt i hjælp, så kan man umiddelbart kun spejlvende
autofigurer, clipart, WordArt eller et billede...

En halv løsning er måske som flg:
¿uəʇsʞəʇ əsıʌ ׀ıʌ əuɹəɓ np uɐpɐ̻s ʇəp ɹə

Det er lavet med en makro der erstatter opmærkede tegn med omvendte unicodetegn.
Hvis der findes nogen der kan bruges.
Pga unicodetegnene bliver skrifttypen Arial Unicode.
Det virker ikke godt med store bogstaver, som du måske kan forestille dig.
M kan ganske vist erstattes med W, fx, men det passer ikke rigtig i højden.

Makroen er her, hvis du alligevel vil prøve.
Den kan indsættes via menupunktet Makroer

Hans T.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Sub VendteTegn()
'Vender de fleste tegn i Selection på hovedet

Dim txt$, nytxt$, i, j, gl, ny, glny, snit, tgn
txt = Selection.Text: Selection.Collapse wdCollapseEnd

For i = 1 To Len(txt): snit = snit + AscW(Mid(txt, i)): Next: snit = snit / Len(txt)

gl = Array(ChrW(33), ChrW(34), ChrW(36), ChrW(38), ChrW(39), _
ChrW(40), ChrW(41), ChrW(44), ChrW(46), ChrW(59), ChrW(60), ChrW(62), _
ChrW(63), ChrW(64), ChrW(91), ChrW(93), ChrW(94), ChrW(95), ChrW(96), _
ChrW(97), ChrW(98), ChrW(99), ChrW(100), ChrW(101), ChrW(102), ChrW(103), _
ChrW(104), ChrW(105), ChrW(106), ChrW(107), ChrW(108), ChrW(109), ChrW(110), _
ChrW(112), ChrW(113), ChrW(114), ChrW(116), ChrW(117), ChrW(118), ChrW(119), _
ChrW(121), ChrW(123), ChrW(125), ChrW(128), ChrW(130), ChrW(131), ChrW(132), _
ChrW(133), ChrW(134), ChrW(135), ChrW(136), ChrW(137), ChrW(138), ChrW(139), _
ChrW(140), ChrW(142), ChrW(145), ChrW(146), ChrW(147), ChrW(148), ChrW(149), _
ChrW(150), ChrW(151), ChrW(152), ChrW(153), ChrW(154), ChrW(155), ChrW(156), _
ChrW(158), ChrW(159), ChrW(229))

ny = Array(ChrW(161), ChrW(716) & ChrW(716), ChrW(-407), ChrW(-416), ChrW(716), _
ChrW(41), ChrW(40), ChrW(8216), ChrW(729), ChrW(1563), ChrW(62), ChrW(60), _
ChrW(191), ChrW(9424), ChrW(93), ChrW(91), ChrW(1450), ChrW(175), ChrW(1430), _
ChrW(592), ChrW(113), ChrW(596), ChrW(112), ChrW(601), ChrW(607), ChrW(595), _
ChrW(613), ChrW(305), ChrW(383), ChrW(670), ChrW(1472), ChrW(623), ChrW(117), _
ChrW(100), ChrW(98), ChrW(633), ChrW(647), ChrW(110), ChrW(652), ChrW(653), _
ChrW(654), ChrW(125), ChrW(123), ChrW(8364), ChrW(8218), ChrW(402), ChrW(8222), _
ChrW(8230), ChrW(8224), ChrW(8225), ChrW(710), ChrW(8240), ChrW(352), ChrW(8249), _
ChrW(338), ChrW(381), ChrW(8216), ChrW(8217), ChrW(8220), ChrW(8221), ChrW(8226), _
ChrW(8211), ChrW(8212), ChrW(732), ChrW(8482), ChrW(353), ChrW(8250), ChrW(339), _
ChrW(382), ChrW(376), ChrW(592) & ChrW(827))

If snit > 255 Then glny = gl: gl = ny: ny = glny

For i = 1 To Len(txt)
tgn = Mid(txt, i, 1): tgn = LCase(tgn)
For j = LBound(gl) To UBound(gl)
If tgn = gl(j) Then Exit For
Next
If j > UBound(gl) Then nytxt = tgn & nytxt Else nytxt = ny(j) & nytxt
Next
Selection.Font.Name = "Arial Unicode MS"
Selection.Font.NameBi = "Arial Unicode MS"
Selection.TypeText vbCr & nytxt & vbCr
End Sub
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-06-11 14:37

Den 18-06-2011 22:05, Hans Terkelsen skrev:
> [...]
> spejlvendes. Mængden af tekst er på mere end hvad WordArt kan håndtere
> (det ser ud som WordArt kun er beregnet til en overskrift eller
nej, du kan lave det samme i en wordart, som udenfor. Der er en
dialogboks hvor du kan sætte tekstegenskaber.

> Læser jeg rigtigt i hjælp, så kan man umiddelbart kun spejlvende
> autofigurer, clipart, WordArt eller et billede...
Ja, men at lave et wordart til et billede er så simpelt som
ctrl-c->indsæt som billede
se min recept kl. 12:38

//finn

Fra : Henrik

Dato : 18-06-11 16:07

On 18 Jun., 22:05, "Hans Terkelsen" <dk> wrote:

> En halv løsning er måske som flg:
> ¿uəʇsʞəʇ əsıʌ ׀ıʌ əuɹəɓ np uɐpɐ̻s ʇəp ɹə

Hej Hans
Jeg tabte både næse, ører m.v. da jeg så dit forslag - var det noget
du "bare" rystede ud af ærmet, eller havde du det liggende?

Det er desværre ikke det jeg søgte - det står "kun" på hovedet. Med
spejltvendt tænkte jeg mere at teksten skulle læses ved at holde
teksten op foran et spejl

Og ja, den omvendte tekst skulle gerne rumme både store og små danske
tegn..

Tak fordi du kom med et imponerende bud

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-11 00:43

"Henrik" <hallo.derude@gmail.com> wrote in message news:12854d1e-906f-4e99-b1ad-ed9f9e4ea2b0@e7g2000vbw.googlegroups.com...
> [...]

teksten op foran et spejl

Og ja, den omvendte tekst skulle gerne rumme både store og små danske

Jeg så ideen for et års tid siden, og skulle også lave 'so ein ding'.

Men det er jo rigtigt, du skrev spejlvendt.
Den vendte tekst er vendt 180 grader,
den mulighed der mangler i en tekstboks.

Hans T.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-06-11 23:11

"Henrik" <hallo.derude@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Du kan ikke spejlvende tekst i word mig bekendt.
Men du kan godt lave tekst i bokse, som ikke er firkantet.
Hvis du indsætter en af de mange autofigurer, der er i word, så kan du
efterfølgende højreklikke på den og vælge "indsæt tekst", så laves den om
til en tekstboks i den valgte form. Så der kan laves tekst i pile, hjerter,
cirkler osv.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-11 07:52

"Henrik" <hallo.derude@gmail.com> wrote in message news:18f57c09-1fee-441c-b40c-26c7347c5951@j25g2000vbr.googlegroups.com...
[...]

Henrik, en simpel mulighed er måske at kopiere teksten i normalform.
Indsætte specielt som billede.
For at spejlvende billedet skal man vælge mellem horisontalt/vertikalt.
Hans T.

Fra : emjeppesen

Dato : 19-06-11 08:23

Hans Terkelsen skrev:

>Hvad gør jeg? Hvis Word ikke kan, findes der så GRATIS programmer der
>kan hjælpe?

Det bedste er at lave teksten i et billedbehandlingsprogram.
der kan du skrive teksten og vælge Mirror, så er teksten spejlvendt.

Du kan downloade en 15 dages prøveversion af f.eks. PSP her
http://www.corel.com/servlet/Satellite/dk/da/Product/1208530085925#tabview=tab6

Hilsen emj

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-06-11 11:38

Den 18-06-2011 19:44, Henrik skrev:
> [...]
>
> Jeg har Office-pakken 2003, win XP, Bullzip og Prmo PDF og en Dell
> 5100 printer (jeg ved ikke om de sidste 3 ting har en betydning)

Følgende virker fint for mig:
Vælg wordart
Vælg skrifttype og størrelse du ønsker
marker objektet
<<ctrl><c>> (kopier)
rediger-> indsæt speciel-> bitmap
<<ctrl><c>> (kopier)
start paint
<<ctrl><v>> (sæt ind)
roter->spejlvend (vandret eller lodret efter ønske)
<<ctrl><c>> (kopier)
tilbage til word
marker tekst
<<ctrl><v>> (sæt ind)

det lyder meget mere bøvlet end det er, - kun få sek.

//finn

Fra : Henrik

Dato : 19-06-11 05:56

On 19 Jun., 00:11, "Kurt B. Andersen" wrote:
> [...]
> til en tekstboks i den valgte form. Så der kan laves tekst i pile, hjerter,

Hej Kurt
Jeg har prøvet at lege med det. Ganske rigtigt kan jeg sætte teksten
ind, men den følger ikke figurens form?
Jeg prøvede en trekant, men den indsatte tekst forblev
"firkantet" (ved ikke lige hvordan jeg ellers kan beskrive det),
centralt placeret i figuren...
Har du et løsningsforslag til det?

Fra : Martin Heller

Dato : 20-06-11 00:33

On 2011-06-19 13:56, Henrik wrote:

> [...]
> Jeg prøvede en trekant, men den indsatte tekst forblev
> "firkantet" (ved ikke lige hvordan jeg ellers kan beskrive det),

Et forslag er at benytte LaTeX. Her er et eksempel på tekst, der er
skrevet i et formet afsnit og spejlvendt:
<http://www.heller.nu/test/spejl.pdf>.

Det er lavet med shapepar pakken <http://ctan.org/pkg/shapepar> og
\reflectbox fra graphicx. Ovenstående pdf er genereret fra følgende input:

\documentclass[a4paper]{article}
\usepackage{shapepar}
\usepackage{graphicx}
\pagestyle{empty}

\newsavebox\hearttext
\sbox\hearttext{%
\par\noindent
\begin{minipage}{\linewidth}%
\centering\strut
\heartpar{%
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Aenean vehicula sem quis risus ornare in pellentesque ante
convallis. Mauris orci lectus, porta nec vestibulum ut,
pellentesque at enim. Vestibulum ut tristique urna. Mauris
tortor orci, congue ut bibendum eget, lacinia et arcu.
Phasellus ipsum nibh, fermentum quis hendrerit et, auctor
quis nunc. Sed blandit enim nec sapien pellentesque sed
tincidunt metus egestas. Nullam id metus at erat condimentum
porttitor. Nam non neque vel arcu lacinia egestas. Mauris
bibendum diam non neque lobortis nec adipiscing velit ornare.
Nullam pharetra pulvinar orci, adipiscing fringilla neque
venenatis non. Integer at metus enim. Donec faucibus vehicula
velit quis porta. Fusce egestas, massa et tempor ultricies,
dolor erat suscipit justo, id iaculis urna purus in justo.
Nunc nunc dolor, facilisis ac hendrerit id, porttitor
ultrices neque.}%
\end{minipage}%
}

\begin{document}

\section*{Normal tekst}
\usebox{\hearttext}

\section*{Spejlvendt tekst}
\reflectbox{\usebox{\hearttext}}

\end{document}

Fra : Henrik

Dato : 19-06-11 06:02

On 18 Jun., 21:29, "Max" wrote:

> Umiddelbart ville man kunne løse det ved at udskrive teksten
> til et billede fra et grafikprogram, eller skrive og behandle
> tekst og det hele i f.eks. Corel.

Hmm .. Corel er stadig et free-ware program, ikke sandt?
Og er der i programpakken ikke et Word-lignende program - er det det
du tænker på?

Fra : Max

Dato : 19-06-11 16:22

Hej Henrik

> Hmm .. Corel er stadig et free-ware program, ikke sandt?

Corel har aldrig været free-ware andet end til Linuxudgaver.

> Og er der i programpakken ikke et Word-lignende program - er det det
> du tænker på?

Jo, der er Wordlignende programmer at få fra Corel, nemlig
WordPerfect Office, men om det kan det du efterlyser ved
jeg ikke.
Jeg tænkte mere i retningen af at finde en gammel Corel
Draw, en syver eller nyere, og så bruge den. Draw har
jo indbygget grunddelene til tekstbehandling og er
vel lavet til at kunne lave egentlig DTP arbejde. Sådan
en bør kunne findes til små penge.

Max

Fra : Henrik

Dato : 19-06-11 06:11

On 18 Jun., 20:53, Martin Heller wrote:
> [...]
> den findes.
>
> Afhængigt af, hvad du ønsker at lave, skulle du måske overveje at

Hej Martin

Min idé skal bruges i forbindelse med nogle breve jeg vil sende - dele
af teksten (typisk 10 -20 linier) vil jeg gerne spejlvende, men ellers
skal det spejlvendte ikke adskille sig fra resten af teksten..

Hvordan er det med OpenOffice - skal man downloade hele pakken, eller
kan man "nøjes" med kun at download og installere f.eks. word?

Fra : Martin Heller

Dato : 20-06-11 00:42

On 2011-06-19 14:10, Henrik wrote:

> Hvordan er det med OpenOffice - skal man downloade hele pakken, eller
> kan man "nøjes" med kun at download og installere f.eks. word?

Det ved jeg ikke.

P.s: Skriveprogrammet til OpenOffice hedder Writer, ikke Word.