Hvor ligger Faberg - ved Lemvig..?
Fra : ALKolsen

Dato : 18-06-11 09:49

Hej alle,
Christiane Jensdatter i Thisted, kaldes også Christian Faberg og
angives i FT 1850 som værende født i Ringkjøbing.
I kirkebogen på AO for Thisted amt, Hundborg herred, Thisted Købstad
1824-1836, opslag 13, er hun ugift quinde . . fød i Faberg Sogn og Bye
ved Lemvig.

1 spørgsmål: jeg kan ikke finde noget Faberg - ved Lemvig, eller andre
steder. Nogen der kender Faberg, eller ved hvad/hvor det ellers kan
være?

2. spørgsmål: samme dåb: der står nederst, at det er hendes 4.
Livsmaal.... hvad betyder det? Hun får en del *"uægte" børn.

på forhånd tak.
Anne Lise Kirk Olsen
8960 Randers SØ

Fra : kautaq

Dato : 18-06-11 17:01

ALKolsen skrev:

> [...]

> 1 spørgsmål: jeg kan ikke finde noget Faberg - ved Lemvig, eller andre
> steder. Nogen der kender Faberg, eller ved hvad/hvor det ellers kan

Hej Anne

Fabjerg, se her:
http://www.sogn.dk/fabjerg/

/mike

Fra : ALKolsen

Dato : 18-06-11 11:05

On 18 Jun., 18:01, "kautaq" <kau...@post2.tele.dk> wrote:

> Hej Anne
>
> Fabjerg, se her:http://www.sogn.dk/fabjerg/
>
> /mike

Hej Mike,
hvor tåbeligt af mig ikke at tænke så langt.... tak for den hurtige
hjælp.
mvh
anne lise

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-06-11 18:51

ALKolsen <alkolsen@hotmail.com> skrev Sat, 18 Jun 2011 08:48:40 -0700
(PDT)

>1 spørgsmål: jeg kan ikke finde noget Faberg - ved Lemvig, eller andre
>steder. Nogen der kender Faberg, eller ved hvad/hvor det ellers kan
>være?

Fabjerg er Anexsogn til Gudumn sogn og ligger i Skodborg herred.

>2. spørgsmål: samme dåb: der står nederst, at det er hendes 4.
>Livsmaal.... hvad betyder det? Hun får en del *"uægte" børn.

Der står "Leiermål". Datidens udtryk for utugt.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : ALKolsen

Dato : 18-06-11 11:57

On 18 Jun., 19:50, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
> ALKolsen <alkol...@hotmail.com> skrev Sat, 18 Jun 2011 08:48:40 -0700
> (PDT)

> Fabjerg er Anexsogn til Gudumn sogn og ligger i Skodborg herred.

> Der står "Leiermål". Datidens udtryk for utugt.
>
> --
> mvh, A:\Feldborg
> feldb...@haunstrup.dk
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjyllandhttp://hammerum-herred.dk/

Hej A. Feldborg,

tak for hurtigt svar.
Jeg har indtil videre fundet hendes 6. Leiermål.... alle med
forskellige fædre. Hun angives i en FT som spinderske. Og dør først 81
år gammel, ugift. Hun må da have været en dame med fut i - eller måske
en let-levende en af slagsen.

mvh
anne lise

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-06-11 19:50

ALKolsen <alkolsen@hotmail.com> skrev Sat, 18 Jun 2011 10:57:06 -0700
(PDT)

>Jeg har indtil videre fundet hendes 6. Leiermål.... alle med
>forskellige fædre. Hun angives i en FT som spinderske. Og dør først 81
>år gammel, ugift. Hun må da have været en dame med fut i

Det må man vist sige ja til.

Hvis alderen i 1834 og 40 passer, så kunne det være hende her:

Fkt-1801; Fabjerg - Hyldgaard Huus ; 49;
233; Jens Mortensen; m; 49; gift,1; Mand / Wæver Profession
234; Kiersten Christensdatter; k; 30; gift,1; Hustrue
235; Christianna; k; 11; ugift; Daatter <===

Fkt-1834; Thisted Købstad - Østergade ; 88;
585; Ane Kirstine Pedersdatter Møller; k; 71; enke; Huuseier, nyder
Aftægt
586; Christiane Jensdatter; k; 44; ugift; Logerende,. Understøttes af
Fattigvæsenet
587; Else Cathrine Nielsdatter; k; 12; ugift; hendes uægte Datter
588; Carl Christian Bone; m; 8; ugift; hendes uægte Søn

Fkt-1840; Thisted Købstad - ; 202F2; Knakkens Gade m. 3 fam
1349; Morten Klemensen; m; 58; enke; Dagleier
1350; Ane Marie Christensen; k; 62; enke; Spinderske
1351; Kristiane Faberg; k; 50; ugift; Spinderske
1352; Charl Ch. Bone; m; 14; ugift; hendes Søn
1353; Hedevig Jespersen; k; 4; ugift; Hendes Datter

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : ALKolsen

Dato : 26-06-11 09:43

On 18 Jun., 20:49, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
> [...]
> Aft gt
> 586; Christiane Jensdatter; k; 44; ugift; Logerende,. Underst ttes af
> Fattigv senet
> 587; Else Cathrine Nielsdatter; k; 12; ugift; hendes u gte Datter
> 588; Carl Christian Bone; m; 8; ugift; hendes u gte S n
>
> Fkt-1840; Thisted K bstad - ; 202F2; Knakkens Gade m. 3 fam
> 1349; Morten Klemensen; m; 58; enke; Dagleier
> 1350; Ane Marie Christensen; k; 62; enke; Spinderske
> 1351; Kristiane Faberg; k; 50; ugift; Spinderske
> 1352; Charl Ch. Bone; m; 14; ugift; hendes S n
> 1353; Hedevig Jespersen; k; 4; ugift; Hendes Datter

Hej A Feldborg,
det er helt sikkert hende - lidt sjovere end ellers.
mvh
Anne Lise