navne på kød udskæringer
Fra : ;o)-max-

Dato : 18-06-11 14:11

Er faldet over feks. T-bone steak og Entrecote
"Bornholmer gris". Kan man bruge de titler til
grisekød. Kan man risikere at få en smart udskåret
kotelet serveret når man bestiller en T-bonesteak.
Er en steak ikke noget med ko???
-max-

Fra : Preben

Dato : 18-06-11 15:56

Den 18.06.2011 kl. 15:10 skrev -max- <smileymaxphoto@gmail.com>:

> [...]
> grisekød. Kan man risikere at få en smart udskåret
> kotelet serveret når man bestiller en T-bonesteak.

Det vil jeg også mene, men ifølge dette link kan det tilsyneladende også
være andre dyr:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steak

--
mvh/Preben

Fra : Niels

Dato : 18-06-11 09:38

On Jun 18, 3:10 pm, "-max-" <smileymaxph...@gmail.com> wrote:
> Er faldet over feks. T-bone steak og Entrecote
> "Bornholmer gris". Kan man bruge de titler til
> grisek d. Kan man risikere at f en smart udsk ret
> kotelet serveret n r man bestiller en T-bonesteak.
> Er en steak ikke noget med ko???
> -max-

Der er næppe nogen regler for navngivning af udskæringer, som der er
for regionelle produkter: Champagne, Roquefort osv. Jeg har lige fået
svineentrecote (=koteletter) fra Føtex. Egentlig er det vel ok, fordi
det henviser til samme muskelmasse på dyret. Mon ikke det er
svineavlernes forsøg på at få flere penge for varen? Men det bliver da
besværligt, hvis man på en restaurant skal sikre sig, om det er svine-
eller oksekød, når man bestiller en entrecote. Jeg har for øvrigt
aldrig set svinekød udskåret som T-bone.

I gamle dage sondrede man mellem kød og flæsk. Den forskel ser ud til
at være gået tabt. Eller hedder supermarkedernes frikadellekød stadig
"hakket kalv og flæsk"? Det kan jeg pludselig ikke huske.

--
Niels

Fra : Krabsen

Dato : 18-06-11 20:02

Den 18-06-2011 17:38, Niels skrev:

> [...]
> svineentrecote (=koteletter) fra Føtex. Egentlig er det vel ok, fordi
> det henviser til samme muskelmasse på dyret.

Det er der vel ikke noget nyt i?

En helstegt mørbrad kan også være fra ret forskellige racer...

Fra : CK®

Dato : 18-06-11 21:36

> [...]

> at være gået tabt. Eller hedder supermarkedernes frikadellekød stadig
> "hakket kalv og flæsk"? Det kan jeg pludselig ikke huske.

Jeg synes, det bliver mere og mere almindeligt at der står 'Kalv og
svin' på pakkerne...

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-06-11 17:47

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4dfca3c9$0$304$14726298@news.sunsite.dk:

> Er faldet over feks. T-bone steak og Entrecote
> "Bornholmer gris". Kan man bruge de titler til
> grisekød.

Tydeligvis. Skal selv have t-bone steaks fra svin i aften. Betegnelsen giver
fint mening for mig. Udskæringen indeholder et t-formet ben og jeg ved (og
kan se), der er filet på den ene side og mørbrad på den anden.

Jeg køber ofte lamme- og kalveculotte, og har endda et par gange købt
svineculotte. Skank, ryg og koteletter køber jeg også ofte fra forskellige
dyr. For mig indikerer betegnelsen alene udskæringen - ikke dyrets art.

> Kan man risikere at få en smart udskåret
> kotelet serveret når man bestiller en T-bonesteak.

Næppe. En t-bone er let at kende, så den er svær at snyde med. Men du
risikerer at få et stykke svinekød, hvis du bestiller wienerschnitzel. Jeg
eeeeeelsker wienerschnitzel og spørger altid forsigt, om det nu er ÆGTE
wienerschnitzel, inden jeg bestiller. Nogen gange bliver personalet ganske
fornærmet og så ved jeg, de dér serverer den ægte vare.

Her er forresten et typisk eksempel på, hvor galt det kan gå, når vi er
villige til at gå på kompromis med alt:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=8705

--
-Jens B.