Grunddej - bageferment
Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-06-11 06:51

Da jeg har svingende resultater med hævning af brød, når jeg bruger
surdej eller almindeligt gær, har jeg nu købt bageferment. I den
vedlagte opskrift på en grunddej kræves en temperatur på 25-30 grader
i to døgn.

Hvordan i alverden gør man det? Stuetemperatur er jo ikke nok og min
elektriske ovn går ikke så langt ned på skalaen.

I en gryde (med låg?) på en kogeplade, eller hyr?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : ;o)-max-

Dato : 18-06-11 09:46

On 18-06-2011 07:50, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> elektriske ovn går ikke så langt ned på skalaen.
>
> I en gryde (med låg?) på en kogeplade, eller hyr?

Man plejer at sige en ovn med tændt lys skulle give
en god hæve temp - jeg ved det ikke jeg koldhæver
mine brød i køleskab, selvom jeg kun bruger en gnalling
gær på størrelse med en halv ært, vokser dejen til mere
end det dobbelte på 12 timer.

Men Camilla har en beskrivelse for processen med det
der ferment du bruger, det lyder ret enkelt:
http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/boller+af+staal/opskrifter/20080123112459.htm
-max-

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-06-11 10:49

Sat, 18 Jun 2011 10:45:46 +0200 skrev -max-:

> [...]
>mine brød i køleskab, selvom jeg kun bruger en gnalling
>gær på størrelse med en halv ært, vokser dejen til mere

Jo-jo, jeg har også en dej i køleskabet til bagning i morgen.

>Men Camilla har en beskrivelse for processen med det
>der ferment du bruger, det lyder ret enkelt:
>http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/boller+af+staal/opskrifter/20080123112459.htm

Når jeg laver noget, som jeg ingen erfaring har med, følger jeg
opskriften nøje, men her bliver jeg forvirret.

Opskriften fra indlægget i dåsen med ferment foreskriver 2 døgn ved
25-30 grader, mens Camilla Plum siger 8 timer på køkkenbordet. Det er
da en forskel der vil noget og kan vel ikke give samme resultat?

Fra : ;o)-max-

Dato : 18-06-11 11:47

On 18-06-2011 11:49, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> 25-30 grader, mens Camilla Plum siger 8 timer på køkkenbordet. Det er
> da en forskel der vil noget og kan vel ikke give samme resultat?

LOL - der er ike noget der gir samme resultat i brødbagning
eller madlavning og hvorfor ikke tage sex med. Du kan læse
bogen og følge opskriften, men det der kommer ud af det er
Kurt's fortolkning. Opskriften i dåsen - uhm - dåsemad

Madlavning og bagning er en oplevelse og en fornemmelses sag
man prøver sig frem og en dag mestrer man det, men indtil da
har man det sjovt.
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-06-11 17:59

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4dfc81fe$0$312$14726298@news.sunsite.dk:

> Madlavning og bagning er en oplevelse og en fornemmelses sag
> man prøver sig frem og en dag mestrer man det, men indtil da
> har man det sjovt.

Og så skulle dén ged vist være barberet.

Utroligt, som folk skal gøre det hele til en videnskab. Prøv jer frem.
Eksperimentér. Brug opskrifterne som inspiration - ikke som facitliste.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-06-11 19:44

Jens Bruun wrote:

> Utroligt, som folk skal gøre det hele til en videnskab. Prøv jer frem.
> Eksperimentér. Brug opskrifterne som inspiration - ikke som facitliste.

Minder mig om da jeg gik på kollegium hvor det primært var
ingeniørstuderende. Når der stod 150 g gulerødder, så skar de en stump
af og smed den ud så der kom 150 g i retten. Og væsker blev nærmest målt
med pipette

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-06-11 14:49

Den 21-06-2011 20:44, Martin Larsen skrev:

> [...]
> ingeniørstuderende. Når der stod 150 g gulerødder, så skar de en stump
> af og smed den ud så der kom 150 g i retten. Og væsker blev nærmest målt
Minder mig om den 20 årige niece som inviterede til fødselsdagskaffe med
gulerodskage.
De anvendte gulerødder havde hun omhyggeligt skrællet og skåret i små
tern

//finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-11 05:06

Tue, 21 Jun 2011 18:59:22 +0200 skrev Jens Bruun:

> [...]
>
>Utroligt, som folk skal gøre det hele til en videnskab. Prøv jer frem.
>Eksperimentér. Brug opskrifterne som inspiration - ikke som facitliste.

Jeg er skam ikke bange for at eksperimentere, men eksperimenter kræver
altså, at man har bare en smule føling med det man har med at gøre.

Når mine formødre tog lidt af dit, en klump af dat, en sjat af det og
lige lidt mere af det, var det jo på baggrund af mange års erfaring.
Jeg starter på bar bund og har, som udgangspunkt, ingen som helst
fornemmelse af hvordan ingredienserne spiller sammen og hver især
påvirker det færdige resultat. Jeg kunne jo lige så godt kaste terning
om det.

Når det nu er nogen - i dette tilfælde Claus Meyer - der har gjort sig
den ulejlighed at notere hver gang og til sidst er nået frem til den
bedste blanding, må det være det bedste udgangspunkt for en nybegynder
at replikere noget der virker.

At bage brød med hovedet under armen vil frembringe så meget
uspiseligt brød, som er lige til containeren. Hvorfor ikke satse på
det sikre og så kaste sig ud i eksperimenter når man har nogenlunde
styr på det?

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-06-11 14:40

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen
qvp207homveattq6tbci8sh6180ib6aj2n@4ax.com:

> [...]
> uspiseligt brød, som er lige til containeren. Hvorfor ikke satse på
> det sikre og så kaste sig ud i eksperimenter når man har nogenlunde

Hehe. Med al respekt for dine bageevner, så tyder dine seneste mange indlæg
ikke just på, at du får noget ud af at satse på det angiveligt "sikre"

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-11 16:41

Wed, 22 Jun 2011 15:40:03 +0200 skrev Jens Bruun:

> [...]

>ikke just på, at du får noget ud af at satse på det angiveligt "sikre"

Tø-hø, nej. Men at slumpe ville helt sikkert give et langt mere
uforudsigeligt resultat, da jeg jo ingen intuitiv anelse har om hvor
meget der skal i af hvad.

Nå, jeg klør på med krum ryg. Mig skal de sgu ikke skræmme væk fra
bageriet

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-06-11 10:06

Kurt Hansen wrote:

> Tø-hø, nej. Men at slumpe ville helt sikkert give et langt mere
> uforudsigeligt resultat, da jeg jo ingen intuitiv anelse har om hvor
> meget der skal i af hvad.

Jeg kender det godt, dog ikke lige fra brødbagning som jeg har dyrket i
mange år. Her hælder jeg bare noget sammen som jeg lige har lyst til. Og
det bliver altid godt.

Her er nogle tommelfingerregler som jeg er kommet frem til. Ande kan
have tilegnet sig andre lige så gode fremgangsmåder.

For normale brød bruger jeg en ca. halv pakke gær til en halv liter
væske. Det er til brød der skal hæve en time eller to på køkkenbordet.
Til langtidshævede brød bruges meget mindre, som en ært fx.

For alm. brød bruger jeg kun mel, vand, gær, salt, evt. en teske sukker
(som gæren kan spise, men det er ikke nødvendigt) samt måske en sjat
olie. Jeg bruger 1-2 spsk. salt pr. liter væske. Lidt afhængig af brødtypen.

Opløs gæren i vandet, og bland så en passende mængde grov mel i. Rør
rundt og lad det trække et kvarters tid. Det er vigtigt det komme i
først da det suger langsomt og ellers kan gøre brødet tørt.

Kerner skal enten står i blød nogle timer eller koges et par minutter.
Men så skal de lige køle af inden de hældes i!

Melet hælder jeg igennem en melsigt for at lufte det og fjerne klumper.

Kom ikke for meget mel i. Dejen skal være let klistret når den er
færdig. Hvis der hverken er dej på hænder eller bord, har du kommet alt
for meget mel i! Der kan stort set ikke komme for meget væske i dejen,
det er kun et spørgsmål om at den bliver sværere at håndtere.

Ælt grundigt! Det tager for mig ca. 10 minutter, måske mere hvis man
ikke er så erfaren. Dejen skal hænge godt sammen, være homogen og blød
og smidig.

Hæv dejen i en skål en times tid på køkkenbordet. Tildækket så den ikke
tørrer ud på overfladen. Den skal hæve så den bliver stor og luftig.

Saml den hævede dej forsigt og form til brød. Lad dem hæve 3 kvarter på
et stykke bagepapir dækket af et fugtigt klæde. Hør er bedst, det hænger
ikke i.

Når tiden er ved at være gået tænder jeg over på 220-230 gr med
bagepladen i. Jeg bruger varmluft, det går hurtigst, men det er absolut
ikke alle ovne der kan finde ud af at bage med varmluft! Vores gør det fint.

Sprøjt brødet grundigt med vand fra en forstøver og så ind i den varme
ovn. Sprøjt også en masse gange ind i ovnen for at øge fugtigheden.

Efter ca. 10 minutte skruer jeg ned for varmen og bager videre endnu 20
minutters tid. Men det afhænger af brødets størrelse. NB: Et brød kan
næsten ikke bages for længe!!! Bare temperaturen ikke er for høj så det
bliver sort.

Sprøjt nogle gange undervejs med forstøveren. Hurtigt, så ikke varmen
lukkes ud.

Brødet skal lyde hult når du banker i bunden.

Køl af på en rist.

Er du det mindste i tvivl om dejens konsistens er i orden, så er den for
tør!

Er du i tvivl om du har æltet nok, så ælt noget mere!

Er du i tvivl om brødet har bagt længe nok, så lad det bage noget længere!

Fra : Aksel

Dato : 24-06-11 17:36

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kender det godt, dog ikke lige fra brødbagning som jeg har dyrket i
> mange år. Her hælder jeg bare noget sammen som jeg lige har lyst til. Og
> det bliver altid godt.

Jeg er lidt ked af, at alle taler om et brød. Jeg mener, at det kan næsten
alle bage.

Men rundstykker til morgenbordet er betydelig vanskeligere. Der er
konsistens og hævning ultiativ. Det skal jo gerne ende med nogle runde -
ikke flade - velhævede boller.
Jeg kommer 6-7 teskefulde salt i 11-12 hundrede ml. vand, 50 g gær og 2 kg
mel. Jeg synes, at der skal være lidt smag ved rundstykkerne. Bagning i
varmluft ved 220 grader. Når det ellers lykkes, giver det velsmagende
bagværk.
Mvh
Aksel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 24-06-11 17:52

Den 24-06-2011 18:35, Aksel skrev:
> [...]
> mel. Jeg synes, at der skal være lidt smag ved rundstykkerne. Bagning i
> varmluft ved 220 grader. Når det ellers lykkes, giver det velsmagende

Hvad men den sprøde crunchede krumme?
er der ikke noget med at de skal sprøjtes med vand flere gange under
bagningen?

//finn

Fra : Aksel

Dato : 24-06-11 19:41

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad men den sprøde crunchede krumme?
> er der ikke noget med at de skal sprøjtes med vand flere gange under
> bagningen?

Jo, det hedder sig og er noget, der kan lade sig gøre i professionelle ovne.
Som kompensation til en alm. ovn tilråder "eksperterne" at komme lidt varmt
vand ind i ovnen i starten - eller gentagne gange - men jeg har ikke haft
held med det, og så er der risiko for dampskoldninger o.l.
Man kan ligeså godt indrømme for sig selv, at rundstykker i en alm. privat
ovn bliver ikke så gode, som de professionelles. For mig går kunsten ud på
at få den næstbedste kvalitet, men det lykkes ikke altid. Smagen er der, men
hævningen er ikke altid vellykket.
Mvh
Aksel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-06-11 12:33

Cykelsmeden skrev:

> Hvad men den sprøde crunchede krumme?
> er der ikke noget med at de skal sprøjtes med vand flere gange
> under bagningen?

Se evt. sidste afsnit af

· http://knoter.zone237.dk/2006/12/franskbrd-uden-diller-daller.html

Der er ganske vist tale om franskbrød, men jeg kan ikke se hvorfor
tricket ikke skulle virke for rundstykker.

--
Klaus Alexander Seistrup
gopher://port70.dk/

Fra : Cykelsmeden

Dato : 30-06-11 16:57

Den 25-06-2011 13:33, Klaus Alexander Seistrup skrev:
> Se evt. sidste afsnit af
>
> ·http://knoter.zone237.dk/2006/12/franskbrd-uden-diller-daller.html
>
> Der er ganske vist tale om franskbrød, men jeg kan ikke se hvorfor
> tricket ikke skulle virke for rundstykker.
Den skal lige prøves næste gang!
Opskriften er iøvrigt som jeg plejer at bage franskbrød.

Hvordan forstår du "spænd brødet op"?

//finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-06-11 17:43

Cykelsmeden skrev:

> Hvordan forstår du "spænd brødet op"?

Lidt lissom at rulle en sovepose stramt sammen, bare på den anden led:
Man banker dejen ud til et fladt rektangel og ruller det stramt sammen
på den lange led. Gentag processen tre gange inden brødene sættes til
efterhævning.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup