Langsom Opera
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-11 14:03

Hej alle

Jeg har været en af de mest trofaste Operabrugere gennem tiden,
men nu er den på vej ud. Siden version 10 begyndte den at hænge
uhjælpeligt når jeg havde åbnet den måske 20 gange uafhængigt af
om pc'en havde været dvalet i mellemtiden. Koldstart fjernede
problemet.

Senere fandt jeg sider (bl.a. nogle jeg selv har lavet) hvor den
bare hang med det samme når de skulle åbnes.

Og her for nylig er det så blevet sådan at den hænger 20 sekunder
når jeg åbner den og 20 sekunder når jeg derefter åbner en side.

Den nuværende installation er kun ca. 14 dage gammel hvor jeg
fjernede alle spor af de gamle installationer og startede helt
forfra. Det gjorde ingen forskel.

Mit system er XP.

Firefox har overhovedet ingen problemer. Den er langsommere i
opstart end en velfungerende Opera, men ellers er den i
grundfunktionerne lige så god. Der er dog en del smarte ting i
Opera som jeg savner.

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 18-06-11 14:56

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

[...]

http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Hej

Kan de ting, som du savner, ikke klares med tilføjelser i Firefox?

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-06-11 15:02

Bertel Lund Hansen skrev den 18-06-2011 15:02:
> Firefox har overhovedet ingen problemer. Den er langsommere i
> opstart end en velfungerende Opera, men ellers er den i
> grundfunktionerne lige så god. Der er dog en del smarte ting i
> Opera som jeg savner.

Det kan være, at der findes tilføjelser med de smarte ting. Hvad savner du?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-11 18:54

Jens Jensen skrev:

> Det kan være, at der findes tilføjelser med de smarte ting. Hvad savner du?

At alt det smarte er der fra starten uden at skulle tilføjes
bagefter.

Sortering af bogmærker
Oprettelse af søgninger
   I Opera kan jeg taste "ods jærv" og så får jeg med det samme
   ordnet.dks side med artiklen om ordet "jærv".
Oprettelse af en kopi af nærværende side i et faneblad ved siden
af blot ved et tastetryk.
at nye bogmærker automatisk lægges i den aktuelle bogmærkemappe
at alle åbne faneblade kan fliselægges.
at jeg kan oprette mit eget stilark som kan kobles til ved et
   tastetryk
at indholdet af 14 personlige felter kan puttes i websidernes
   formularer idet de dukker op efterhånden som man taster:
   S i formularfeltet bringer splitteminebramsejl@lundhansen.dk
   og Sundvej 69 st. frem, og næste bogstav afgør så hvilket det
   er hvis jeg ikke vælger at klikke i listen

Det er lige dem jeg kan huske. Der er mange flere. Firefox er
langt fra på højde med Opera hvad brugervenlighed angår.

Jeg kunne supplere med at Opera fylder under det halve af Firefox
og normalt! er hurtigere både ved opstart og hentning af sider.

--
Bertel

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-06-11 20:02

Bertel Lund Hansen skrev den 18-06-2011 19:54:
> Sortering af bogmærker
Det forekommer mig, at der findes en tilføjelse, som kan sortere bogmærker.

> at alle åbne faneblade kan fliselægges.
Måske kan du bruge fanebladsgrupper i stedet. Det er vist på denne
video: http://support.mozilla.com/en-US/kb/what-are-tab-groups

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-06-11 20:30

On Sat, 18 Jun 2011 16:01:35 +0200, Jens Jensen wrote:

> Det kan være, at der findes tilføjelser med de smarte ting. Hvad savner du?

Kunne være interessant at se, hvor mange udvidelser i FF der går på en
Opera. Gider man så at finde, installere og holde alle dem opdateret? Jeg
gad ikke.

Et par få eksempler på FF's mangler i forhold til Opera som jeg ville
savne:

* Lodret fanebjælke så man faktisk kan se fanerne, når der er mange:
http://div.softwolves.dk/temp/Opera-130faner-1GB.png

* Komplet historiksøgning (af komplet indhold af websiderne):
http://dev.opera.com/articles/view/indexing-and-searching-in-opera-with-ope/

* højreklik, så venstreklik: gå en side tilbage i historikken (venstreklik,
så højreklik: gå en side frem i historikken) samt andre lignende.

* Gennemløb af faneblade med ctrl+tab først skifter faneblad, når man er
nået frem til det faneblad man vil se og viser en oversigt med det:
http://div.softwolves.dk/temp/fanegennemlb.png

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-06-11 20:59

Den 18-06-2011 21:29, Christian Bohr-Halling skrev:

> Kunne være interessant at se, hvor mange udvidelser i FF der går på en
> Opera. Gider man så at finde, installere og holde alle dem opdateret? Jeg
> gad ikke.

For slet ikke at tale om risikoen for (når man opdaterer Firefoxen) at
den ene eller anden udvidelse ikke er kompatibel med seneste FF og
dermed sættes ud af drift.

Har oplevet det.
Så selvom jeg har svoret til FF de senere år, forstår jeg godt Dine
argumenter for Opera.

Det skal dog lige siges at både FF og udvidelserne mere eller mindre
holder sig opdateret af sig selv. Men altså med lidt overgangsfnidder
hver gang FF opdateres.

--
Philip

Fra : Leif Neland

Dato : 18-06-11 23:00

> Kunne være interessant at se, hvor mange udvidelser i FF der går på en
> Opera. Gider man så at finde, installere og holde alle dem opdateret? Jeg
> gad ikke.

Det er da ikke noget problem at holde dem opdateret; FF leder jo selv
efter dem.

Leif

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-06-11 09:40

Leif Neland skrev den 19-06-2011 00:00:

> Det er da ikke noget problem at holde dem opdateret; FF leder jo selv
> efter dem.

Firefox selv og alle tilføjelser (muligvis undtagen experimentelle), som
er hentet fra Mo<illas sider, opdateres automatisk. Plugins (fx Java,
Flash, Quicktime og Silverlight) hentes ikke fra Mozillas sider, og det
er ikke sikkert, at de bliver opdateret automatisk. Der bør man af og
til checke ved at gå ind i menuen Firefox, vælge undermenuen tilføjelser
og klikke på linken, der checker for opdateringer.

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-06-11 10:13

Jens Jensen skrev den 19-06-2011 10:40:
> [...]
> til checke ved at gå ind i menuen Firefox, vælge undermenuen tilføjelser
> og klikke på linken, der checker for opdateringer.

Linken til check af plugin-opdateringer kommer først i Firefox 6. Men
man kan lægge den ind som bogmærke i stedet. Adressen er:
https://www.mozilla.com/en-US/plugincheck/

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 19-06-11 12:18

On Sun, 19 Jun 2011 00:00:13 +0200, Leif Neland wrote:

> Det er da ikke noget problem at holde dem opdateret; FF leder jo selv

Selvom opdateringen foregår automatisk, skal de som enkelt-komponenter
stadig holdes opdateret. Hvad der virkede i går, er der risko for ikke
virker i dag, fordi en udvidelse er blevet opdateret og konfilikter med en
anden udvidelse. Måske bliver selve FF opdateret, men så virker nogle af
udvidelserne så måske ikke i en periode.

Jeg mener dette i modsætning til, at du får hele pakken på én gang med
Opera, hvor samspillet mellem funktionalitet gerne skulle være mere
sikkert, når Opera opdateres.

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-06-11 02:18

On Jun 18, 7:54 pm, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er lige dem jeg kan huske. Der er mange flere. Firefox er
> langt fra p h jde med Opera hvad brugervenlighed ang r.

Nej - men det er der ingen, som er. Hvis man f.eks. er tastebruger, så
er Opera eneste udvej.

> Jeg kunne supplere med at Opera fylder under det halve af Firefox
> og normalt! er hurtigere b de ved opstart og hentning af sider.

Jeg har så en Linux kørende, og jeg må indrømme, siden, jeg tror det
var version 10.5, der har jeg overhovedet ikke haft problemer med
Opera. Der var en bug i 10.5 eller også var det 10.1, men den blev
hurtigt rettet.

Har du en Linux-partition, så prøv lige at installere Opera dér, og så
prøv med de samme links, som ikke virker i XP. Du må også gerne smide
nogle af dem her, så skal jeg teste.

Det absolut eneste, som kan sløve Opera i forhold til andre browsere,
det er CSS3. Er min erfaring. Og det skal altså være ret heavyt, før
det sker.

I javascript ligger Opera i øvrigt på linje med Chrome i hastighed, så
det er ikke dårligt (det er hvad jeg lige har hørt).

Det kan ikke være din XP, som er gået i kage?

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-11 09:27

Rune Jensen skrev:

[Om min Opera der er blevet langsom]

> Det kan ikke være din XP, som er gået i kage?

Lige nu kører jeg på en helt frisk XP. Jeg har også hentet en
backup ind af Opera, så nu starter den normalt (lynhurtigt). Den
er også blevet normal på mange af de sider hvor der før var
problemer, men der er stadig en side der er underlig. Desværre er
den privat (min egen), så du får ikke et link, men jeg har brugt
samme side uden ændringer et hav af gange. Firefox er under et
halvt sekund om at præsentere siden. Opera står med ren blå
statuslinje i måske 2 sekunder (hvor det før snarere var 20). Når
jeg trykker på en formularknap (som henter samme side igen med
nogle beregninger), går der 15-20 sekunder før den blå bjælke
ændrer sig. Derefter kommer siden på et splitsekund.

Firefox tager et sekund om den samme operation.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-11 09:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> nogle beregninger), går der 15-20 sekunder før den blå bjælke
> ændrer sig. Derefter kommer siden på et splitsekund.

> Firefox tager et sekund om den samme operation.

Og Opera igen bagefter tager stadig 15 sekunder, så det er ikke
en cache et eller andet sted der har gjort Firefox hurtig.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-06-11 03:00

On Jun 24, 10:26 am, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> halvt sekund om at præsentere siden. Opera står med ren blå
> statuslinje i måske 2 sekunder (hvor det før snarere var 20).

Sørg for at Opera Turbo er slået fra. Den er god nok for langsomme
forbindelser (tmobile enheder), men ikke desktop. Opera har en
"automaisk find ud af, om du har en langsom forbindelse". den virker
ikke, så bare sæt den på deaktiveret. Opera Turbo sender dig først til
en anden server, hvor al grafik bliver optimeret, det er der ingen
grund til.

Åbn Firefly og åbn så din side i den, og se efter, hvor der er
problemer i nedhentningen.

Det er vel lige hvad jeg kan komme på.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-06-11 03:04

On Jun 24, 10:54 am, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Og Opera igen bagefter tager stadig 15 sekunder, så det er ikke
> en cache et eller andet sted der har gjort Firefox hurtig.

Opret en helt blank HTML-side på det domæne, og hent så den side i
Opera og Firefox. Så har du elimnineret fejl fra HTTP og kan
sammenligne.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-11 11:26

Rune Jensen skrev:

> Opret en helt blank HTML-side på det domæne, og hent så den side i
> Opera og Firefox. Så har du elimnineret fejl fra HTTP og kan
> sammenligne.

Fiduso.dk ligger på samme server, og der er ingen problem med
dens formularknapper.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-06-11 04:03

On Jun 24, 10:17 am, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> [...]
> var version 10.5, der har jeg overhovedet ikke haft problemer med
> Opera. Der var en bug i 10.5 eller også var det 10.1, men den blev

Og nu har jeg så for at teste avet noget surfing i Opera, og pludselig
kan jeg huske, hvorfor jeg dissede den i tidernes morgen og gik til
Chrome.

Den er godt nok lynende hurtig, det må jeg sige. Det, som Bertel
oplever, det er slet ikke her. Tværtimod. De skal have ros for deres
høje hastighed.

Men... Opera kommer med et eller andet knald, som hedder Mouse
gestures. det betyder, at hvis du bruger mus, så kan du ikke surfe med
Opera - den surfer for dig. Hvad der sker helt nøjagtigt er, hvis du
sidder og skriver et Blogindlæg, og så rykker lidt på musen, så fører
Opera dig FLUX til en helt anden side. Og alt hvad du har siddet og
skrevet, det er bare tabt.

Sådan er der så meget. Jeg ville aldrig nogensinde kunne med Opera som
surf browser. Men hastigheden - den kan man på ingen måde klage over.

MVH
Rune jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-11 11:30

Rune Jensen skrev:

> Men... Opera kommer med et eller andet knald, som hedder Mouse
> gestures.

Da kun hvis du aktivt vælger det til. Og selv om du har gjort
det, kan du slå det fra igen.

Ctrl+F12 - Avanceret - Genveje:
   Kommandoer via musebevægelser - nej tak (fjern hak).

> Sådan er der så meget. Jeg ville aldrig nogensinde kunne med Opera som
> surf browser.

Det er da for dårligt at tage ukvalificeret stilling.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-06-11 04:45

On Jun 24, 12:29 pm, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er da for dårligt at tage ukvalificeret stilling.

Ukvalificeret er det jo heller ikke, Bertel.

Jeg har skam brugt den igennem længere tid for en del tid siden, og
det er jo netop også derfor, jeg mener den er ret god, hvis man er
til taster - hvad jeg ikke er. Men der var andre ankepunkter end
dette, og ja - jeg mener, at mouse getures er et problem, ikke en
løsning, for en musebruger.

Men selve menuinddelingen er for mig alt for kompleks, og den er
hammer uogisk, derfor tager den altfor lang tid at overskue hver gang.
Sammenlign med Chrome, og det er så meget mere enkelt der.

Jeg er godt klar over, du også kan meget mere med Opera. Men
grundlæggende, så skal jeg bare surfe. Opera bruger jeg til to ting:
1: som en proxy, sådan jeg kan teste blokeringer på mine websteder, 2:
jeg bruger det til at teste sikkerhed, da man kan ændre en del i
headeren. Opera er skam meget konfigurerbar, det er bare om man så har
tiden til at konfigurere den.

Men som surf-browser, der er den IMØ ikke god nok. Alt for "stor".

BTW: Fik du rettet dit problem? Virker den hos dig nu? Det skrev du
ikke om...

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-11 11:52

Rune Jensen skrev:

> BTW: Fik du rettet dit problem? Virker den hos dig nu? Det skrev du
> ikke om...

Nej, der er ingen ændring. Turbo deaktiverer jeg som standard.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-06-11 05:08

On 24 Jun., 12:51, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Nej, der er ingen ændring. Turbo deaktiverer jeg som standard.

Og du har kun problemer med ét enkelt websted?

Det kan jeg ikke lige gennemskue, når det ikke er webstede, som
fejler.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-11 15:23

Rune Jensen skrev:

> Og du har kun problemer med ét enkelt websted?

Jeg kommer ikke så vidt omkring, og det er længe siden jeg har
brugt formularer på andre sider end mine egne.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-06-11 10:04

On Jun 24, 4:22 pm, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg kommer ikke så vidt omkring, og det er længe siden jeg har
> brugt formularer på andre sider end mine egne.

Den med formularer forstår jeg ikke.

1. Hvordan opstår problemet? Ved posting til siden?
2. Og det er KUN i Opera, at det problem er?
3. Kunne du teste, om det også opstår ved andre sider med samme
opsætning, ville det nok hjælpe.

Meningen må vel være at kunne udelukke én ting ad gangen som
fejlkilde, men jeg synes det er svært lige at udelukke det ene eller
det andet udfra hvad du skriver.

Det kan være noget på siden, som Opera ikke kan lide, f.eks. et
Javascript.
Det kan være en systemfejl, eller det kan være i en opsætningsfil
(Opera startskærm har 4 hjemmesider, som den henter, og den er
afhængig af eksterne servere, så noget i den retning)
Det kan være, den er optaget af at læse RSS. Tjek hvordan de
indstillinger er.

Det kan faktisk være rigtigt meget.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-11 05:38

Rune Jensen skrev:

> Den med formularer forstår jeg ikke.

Det største problem opstår når jeg klikker på en knap i en
formular så siden skal genhentes (efter nogle nye beregninger).
Opera ser inaktiv ud i 15 sekunder - statusbjælken bliver ikke
engang blå. Når hængeperioden er overstået, kører det som
normalt.

> 1. Hvordan opstår problemet? Ved posting til siden?

Jeg bruger POST i min formular.

> 2. Og det er KUN i Opera, at det problem er?

Ja.

> 3. Kunne du teste, om det også opstår ved andre sider med samme
> opsætning, ville det nok hjælpe.

Jeg har ikke den store lyst til at forske i problemet. Det
skyldes at samme side har kørt i et par år og fungeret
problemfrit med Opera.

Efter version 10.5 fik jeg problemet med at den hang uhjælpeligt
af og til (det *kan* have været et ikke-optimalt styresystem), og
med version 11 fik jeg så det problem med at den hænger på den
side. Eftersom det kun er nye versioner af Opera der opfører sig
sært, gider jeg ikke bruge energi på at bugteste dem.

> Meningen må vel være at kunne udelukke én ting ad gangen som
> fejlkilde, men jeg synes det er svært lige at udelukke det ene eller
> det andet udfra hvad du skriver.

Det er hverken serveren eller siden der er problemer med. Det er
Opera.

> Det kan være noget på siden, som Opera ikke kan lide, f.eks. et
> Javascript.

Nul.

> Det kan være en systemfejl, eller det kan være i en opsætningsfil
> (Opera startskærm har 4 hjemmesider, som den henter, og den er
> afhængig af eksterne servere, så noget i den retning)

Øh nej. Sådan er min Opera ikke sat op.

> Det kan være, den er optaget af at læse RSS.

Nej.

> Tjek hvordan de indstillinger er.

Jeg kan alle mine indstillinger udenad. Jeg bruger ikke RSS.

--
Bertel

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 25-06-11 08:42

On 25 Jun., 06:37, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg kan alle mine indstillinger udenad. Jeg bruger ikke RSS.

OK, men jeg forsøgte da :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-06-11 17:11

On Sat, 18 Jun 2011 15:02:40 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har været en af de mest trofaste Operabrugere gennem tiden,
> men nu er den på vej ud. Siden version 10 begyndte den at hænge
> uhjælpeligt når jeg havde åbnet den måske 20 gange uafhængigt af

Det har jeg ikke oplevet.

> Senere fandt jeg sider (bl.a. nogle jeg selv har lavet) hvor den
> bare hang med det samme når de skulle åbnes.

Har jeg heller ikke oplevet.

Fra : GiWeo

Dato : 19-06-11 11:25

Hej

Jeg tor mere det er de nye versioner af Adobe Flash der hænger

Noget dine sider bruger ?

Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-11 13:05

GiWeo skrev:

> Jeg tor mere det er de nye versioner af Adobe Flash der hænger

> Noget dine sider bruger ?

Nej.

--
Bertel